Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av simon »

Är det någon annan som blåser kedjor på årets Lynx'ar ?

Fick en totalsprängning efter ca 80 mil,
klarade huset men locket fick en törn.
Hade isär kedjehuset i dag igen för lite annat mixter och fick se att en platta gått på den nya kedjan som bara gått ca 35 mil :'(

Kör med 21/45 drevning och 102 länkars kedja helt enligt BRPs rek,
sträcker kedjan enligt konstern alla regler.
Kan det vara så att BRP köpt in sina 102 länkars kedjor från Butteriks eller Dollarstore i år ?

Är slirdrev enda lösningen ?

Någon fler maskin som käkar kedjor ?
alidhojd
LynxTalk Member
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 februari 2011, 12:00
Skoter: Rave 600 -09

Inlägg av alidhojd »

Vilken maskin ?
Vilken typ av körning ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Är det någon annan som blåser kedjor ?
Fick en totalsprängning efter ca 80 mil,
klarade huset men locket fick en törn.
Hade isär kedjehuset i dag igen för lite annat mixter och fick se att en platta gått på den nya kedjan som bara gått ca 35 mil :'(

Kör med 21/45 drevning och 102 länkars kedja helt enligt BRPs rek,
sträcker kedjan enligt konstern alla regler.

Är slirdrev enda lösningen?
Om vi nu inte tar hänsyn till ditt eget körsätt så...

De slir drev som finns är i och för sig OK att använda,
..men är inte tänkta till 800'a motorns effekt och vrid och "Trail" bruk.
Utan de är tänkta att bytas ut med täta intervaller då de är gjorda för "Cross" bruk
och 400~600 cc motorer.

Bättre alternativ i det långa loppet kanske vore att:
1. * Montera 15W kedja och drev ( om det får plats ).
2. * Montera sk. HYVO drev och kedja ---> De är starkare än motsvarande Silent chain som sitter original.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker- 155" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av RannerKing »

Min röst går nog på att något annat är fel. Denna kedja håller för 300hk, och med tanke på skotermodell bör din körning inte vara av Cross-modell.

Är linjeringen OK, är axlarna paralella, är lagren OK?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av simon »

Skotern, Boondocker 3900, har bara gått 125 mil, den ska väl ändå vara rak i chassiet tycker man.... Man kanske måste riva isär kedjehuset igen och mäta kastet på axlarna.

Körningen är väl att beskriva som busåkning, med stor och tung pilot, många dikespassager, (gasen i botten, rycka upp framänden med motlutslandning på baksidan) och en del hopp. RS-fjädringen jag satt dit tillåter dessutom bra fart och skapliga luftturer även om underlaget är hårt och knöligt.

Jajja, jag håller på att ta fram, på uppdrag av Nila Fritid, ett kit som gör det möjligt att montera slirdrev på standard drivaxel. Man får väl anmäla sej frivillig till att testa grejerna. Som det är nu klarar sej remmarna längre än kedjorna och det hör väl inte till vanligheterna.

Möjligheten finns väl visserligen också att BRP fått en dålig laddning kedjor. Det hände Polaris för ett par år sen vet jag, så det kan ju hända. Det tråkiga är ju att kedjor är svårreklamerade då dom räknas som slitdelar.

Vart hittar man Hyvo-drev som passar BRP? (för det är väl knappast samma) Det är väl närmast stora drevet som ställer till det antar jag?

15W går det? (Tror inte ens RS har det, och då finns det väl inte heller kedjor att få tag på?)
På äldre maskiner när det kördes med 15W hade dom bara brett övre drev men 13w nedre och det gick bra, jag känns lite tveksam till den lösningen då kedjorna är såpass långa i REX, misstänker att kedjan kommer vandra och slänga en hel del då den inte får full styrning i sidled på nedre drevet.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av RannerKing »

Är det inget fel med i själva skotern/ linjeringen måste det vara dåliga kedjor.
Har väldigt svårt att tro att du får av kedjorna genom din körning. Händer ofta att jag kör i så kallade whoopies efter lederna med konstant gas (roliga modellen av ledkörning), har trots det aldrig haft sönder en kedja.

Tycker ändå att du ska föröka få en ny kedja på garanti. Får dom ens sönder kedjorna så snabbt i skotercross...?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av simon »

RannerKing skrev:Är det inget fel med i själva skotern/ linjeringen måste det vara dåliga kedjor.
....................
Tycker ändå att du ska föröka få en ny kedja på garanti.
Får dom ens sönder kedjorna så snabbt i skotercross...?
Då det är 102-länkars kedjor jag pajat och det inte är standard på skotern är det tydligen ännu svårare att reklamera.

Jajja, jag ska in och surra med ÅF i morgon och höra vad han säger.
Men jag grubblar på att byta drevning så jag kan köra med någon annan längd på kedjan utifall att det bara är 102-kedjorna som köpts på Dollarstore....
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av RannerKing »

Tycker det bör räcka med ett kvitto i ena handen och en kedja i andra och be reservdelsförsäljaren att ta sitt förnuft till fånga om denne börjar tjorva. En kedja byts vid 500mil, MAO varannan säsong för den normala brukaren. INTE vid 50mil eller varannan vecka som i ditt fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?

Inlägg av simon »

Inget ont om min ÅF, han är bra på alla sätt.
Det är BRPs regelverk som ställer till det.

Jajja, vi får se vad som händer.

Är det ingen annan som knäcker kedjor?
Jag vet av någon till men det är på korta maskiner och med piloter som är hårda på materialet i större utsträckning än vad jag tycker jag är.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

HYVO

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Vart hittar man HYVO-drev som passar BRP's maskiner ?
TEAM tillverkar HYVO-drev till BRP's maskiner och har även HYVO-kedjor.
Men finns även andra eftermarknadsfirmor borta i Usa/Canada som har HYVO till BRP i sitt sortiment.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar