Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av RannerKing »

snart kommer du nog börja skjuta remmar vid längre fullgaskörningar... Innan du lägger mer pengar på variatorgodis, leta upp en pipa. Den kommer du nog få ut mest av just nu men just med din maskin är det svårt att ge raka eller säkra svar.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Mja, men vill ju få den att gå som folk så man kan ha kul tills man fått tag på en pipa och nu går han faktiskt ganska bra, så spänner man sekundären lite till så tror jag det blir dugligt bra, skjuter man en rem så vet man ju vart gränsen går, då är det bara släppa lite och köpa ny rem att smälla dit :)

En polare hade spänt en sån här variator tre varv och med fjädern på samma lägen (C & 6) och då gav inte fjädern vika, så från nuvarande ett halvt varv till et helt varv är nog inga problem :)


Men som sagt, söker en pipa för fullt!


Men nu när vi endå diskuterar effekt, ger summit toppen mer komp? Sitter en sådan på motorn och då nämde en polare att han hade för sig att summit toppen gav högre komp :)
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Nu är jag lite förvirrad igen :P

Tog för givet att läge C6 skulle vara hårdast,
låter ju mest logiskt,
men efter att ha hittat denna:
Bild

Så verkar jag ha varit helt ute och cyklat!
Vill minnas att den stod på B5 när jag demolerade den första gången,
bytte läge till C6 och mer förspänning, vilket gjorde att han funkade bättre,
men det kan nog bero på att det blev lite väl mycket förspänning,
han varvade lite mer men vart inte bra..

Jag har VIT fjäder, vilket enligt bilden ovan bara är 1 LBS med läge C6 som jag trodde var hårdast, B1 verkar ju vara hårdast, så får prova nått hårdare läge och utgå därifrån..

Nån som vet vilket läge som är standard i 700 sekundären ?

Förspänningen gör väl inte riktigt samma funktion som fjädern i olika lägen?
Jag menar isåfall skulle man ju inte behöva olika lägen,
då hade man bara kunnat förspänt tills det blir bra :)
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Efter att ha insett att det är en BEIGE fjäder i sekundären och inte en smutsig VIT samt gått efter tabellen ovan så börjar han lira ganska bra, nu varvar han ur, håller varven både efter led och i djupsnön samt växlar ut på sekundären, dock liite övervarv nu, ca 8300rpm och dom ska väll varva ca 8000-8100rpm dessa 700or? så man kanske skulle ställa ner clickarna lite till, tror han står på 5an nu :)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av 2stroke »

_Glenne_ skrev:Det sitter en BEIGE sekundär fjäder i min maskin.
Motorn varvar nu ca 8300 rpm.
Dessa 700'or skall väl varva ca 8000-8100 Rpm, Eller ?
Kanske man skulle ställa ner clickarna lite till,
tror de står på 5'an nu :think:
Du skall alltid sträva efter att ha juster skruvarna på # 3 !!
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Jo jag vet, men nu när man har ett par hundra rpm övervarv så kan man nog ställa ner dom till 4 iallafall, blir ju trots allt inte 3 men må duga endå :)

Men verkar ju ha varit sekundären som varit för slapp hela tiden då man använde logik när man provade olika lägen på fjädern, högre bokstav och siffra trodde man var hårdare och hårdare, men som ni ser på tabellen ovan så finns det ingen logik i fjäderlägena i sekundären :)

Nu vart ju maskin faktiskt ganska rolig och köra när han svarar bra på gasen, varvar ur och håller varven uppe även ute i snön, dessvärre så knäckte jag fästena till styrstången som sitter på pyramidstagen istället, alltid ska det vara nått :thumbsup:
nonprofit
LynxTalk Member
Inlägg: 99
Blev medlem: 9 mars 2011, 21:53
Skoter: Lynx Enduro 600 SDI -05 BC edt.

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av nonprofit »

Inte läst allt, men såg att nån sa
"700ans motor ska få 440'ns drevning & sek att spinna ut hur lätt som helst".
Ja, så enkelt är det inte, du sa att de kändes som att den rusade igenom variatorerna för snabbt plus dålig backshift..
Förutom en genomgång & service av prim & sek variatorn så måste du bestycka om dem.
Kommer inte fungera med en prim. som är bestyckad & viktat för en större motor att lira ihop med en sek som är styckad för en motorsvag motor.
Du bör nog inhandla ett variator kit avsett för en 700'a.
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

nonprofit skrev:Inte läst allt, men såg att nån sa
"700ans motor ska få 440'ns drevning & sek att spinna ut hur lätt som helst".
Ja, så enkelt är det inte, du sa att de kändes som att den rusade igenom variatorerna för snabbt plus dålig backshift..
Förutom en genomgång & service av prim & sek variatorn så måste du bestycka om dem.
Kommer inte fungera med en prim. som är bestyckad & viktat för en större motor att lira ihop med en sek som är styckad för en motorsvag motor.
Du bör nog inhandla ett variator kit avsett för en 700'a.
Skotern var för mig relativt nyinförskaffad när tråden startades.
Troligtvis hade tidigare ägaren ingen större koll på vad för grejer det satt i skotern,
utan jag skrev vad jag hade fått veta..

Men jag har kommit fram till att det är både primär och sekundär från 700'an.
Primären är riktigt fräsch i bussningar, glidklackar, ramper med mera.
Sekundären skulle väll kanske behöva en genomgång även om den inte är helt slut,
men får bli en ny till sommaren då jag hittat värmesprickor i den!

Men i vilket fall, som du kan läsa i nått inlägg ovanför så börjar det lira ganska bra nu,
nu varvar han ur, till och med lite över ( ca 8300 rpm )
och håller varven uppe på både led och ute i snön samt bra backshift :)

Men nog går det optimera betydligt mer, men det får bli till nästa säsong då jag tänkte införskaffa justerbara viktpinnar, ny sekundär osv i sommar.
Kommer dessutom köra med 144" lång matta till nästa säsong
så då lär det behövas bestyckas om i vilket fall :)
Skriv svar