Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av RannerKing »

Dom är riktigt stabila och med bra grep. Som gjorda för en ledmaskin (Vilket dom är)

Men själva hålen har en liten uppböjd kan runt sig, så all snö har ingen möjlighet att ta sig ut. Sen är hålen dåligt utformade/ placerade i sig. Hade jag inte haft lackad tunnel på min BD hade jag slipat ner den lilla kanten och borrat upp mindre nya hål mellan nuvarande.

Kommer istället köpa BetterBoards till sommaren, och då är det bra att ha kvar så mycket material som möjligt under.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av simon »

Snövilde skrev:Håller med om att värstingdämpare är onödigt på en lössnömaskin, såvida man nu it planerar att göra vidunderliga hopp måhända. Finns ju dock de som äre lite mer "både-och". Har it fått köra nån 3900 DS -13 heller men, vore intressant o se vad som sku hända om de gick riktigt all out i lössnösegmentet. Smalare spårvidd, justerbar styrhöjare och kanske t.o.m få ta del av t-motion boggien och trolla lite med den som de vill. Sen får de gärna skippa det gröna för min del.... Tyvärr har man it djupa fickor nog så en prissänkning på cirka 50% vore ju nå också, haha :tumme:
Spelar det någon roll att det är onödigt ?
Har du någonsin kännt att "Nej, den här skotern går inte köra för den har för bra fjädring" ?
Det omvända händer tyvärr däremot för ofta....
på ungefär varenda standardmaskin som någonsin byggts.....
På en billig maskin så skulle man ju kunna tänka sej att det ska prutas in men köper jag en maskin för 150 papp så ska fanimej dämperiet vara det värsta som leverantören kan skicka.

Om shimsstacksutvecklingsavdelningen bara iddes så är det inte helt omöjligt att ta fram en shimsning som snudd på klarar hela spannet från touring till tävlingsenduro.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av RannerKing »

Finns ingen nackdel att ha ordentliga dämpare på en lössnömaskin. Att ha mycket inställningsmöjligheter med låg och högkomp gör att man kan få till en riktigt fin lössnömaskin. Något som exempelvis Summit saknar.

Som jag skrev tidigare kan dom gå ner i dämparutförande och däremed kan kapa priset och hamna samma prisklass som exempelvis Polaris. Detta för att få ut maskiner på marknaden. OM det nu är dämparna som gör att maskinerna hamnar högt upp i prisstegen.

Men för min del kan dom mer än gärna montera Öhlins TTX runt om, men då hade väl priset hamnat i klass med jubileums GLS:en vilket inte är OK. Det konstiga är att Yamaha kan montera ovan nämnda dämpare på en av sina maskiner med endast en liten prishöjning.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Snövilde
LynxTalk Member
Inlägg: 23
Blev medlem: 6 januari 2013, 23:05
Skoter: Lynx 39a, Summit -06
Ort: Norrbotten

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av Snövilde »

Då man anpassar det mesta så kan man även anpassa dämperiet till den sortens körning skoten är gjord för, tycker jag. Visst är det fint med många inställningsmöjligheter också osv, men trots det räcker dämperiet för 99% av kunderna, speciellt om vi snackar mest lössnöåkning. Att dämperiet skulle vara alldeles för otillräckligt på i stort sett varenda standarmaskin känns lite överdrivet, en persons behov representerar it allas. Förövrigt känns du nästan lite hätsk här simon.

Något jag hellre vill se istället för ännu högre priser från start och folk blir påprackade saker de flesta it kommer utnyttja fullt ut, vore fler valmöjligheter om utrustning på olika modeller. Kan de som känner "nej, det här behöver it jag" - få en lägre prislapp o de som vill ha det värsta få det om så önskas på en gång, för en lite högre summa, såklart. Få vad man betalar för.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av RannerKing »

En viktminskning på 15-20kg hoppas man ju också på, så länge det görs på rätt sätt. I alla fall på Boondocker.

Det svåra är ju att ta bort vikt utan att förstöra skotern.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av oskaar »

Ja man hoppas ju på att dem inte sparar allt för mycket vikt tex kolfiber, limmade drivaxlar och superlätta chassin som sedan spricker..

LYNX - Lite tyngre, håller bättre :)
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av simon »

Snövilde skrev: Förövrigt känns du nästan lite hätsk här simon.
Haha, ja man blir lätt det.

Har haft nya ProXR 800, Dragon 700, Assault, Freeride och nu Boondockern. Alla tänkta att vara "Det värsta", men ingen lever upp till det från fabrik. Närmast kom väl Freriden men den behövde en omschimsning runt om och grövre fjädrar för att bli bra.

Vad jag menar är att med priserna vi betalar så kan tillverkarna minsann montera bra grejer och ödsla en dag extra på schimsningen. Det ska förb___e mej inte för en amatörmeck, i ett garage i en liten by beväpnad med en låda begagnade schims och ett digitalskjutmått, vara möjligt att förbättra fjädringen markant utan att för den skull försämra komforten nämnvärt. Inte på "Top of the line"-maskiner.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av RannerKing »

oskaar skrev:Ja man hoppas ju på att dem inte sparar allt för mycket vikt tex kolfiber, limmade drivaxlar och superlätta chassin som sedan spricker..

LYNX - Lite tyngre, håller bättre :)
Nä, precis. Lyftbågar som inte tål att lyftas i. Då börjar det gå över styr.
Kolfiber är väldigt bra, men om man använder det behöver inte delarna vara lövtunna.

Dom hade ju kunnat göra huv och kåpor i kolfiber till att börja med. Det hade kännts lite "Premium" ;)

Lite tyngre får dom gärna vara, men det finns en del att ta på.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Kathalon
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2012, 16:56
Skoter: ingen än

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av Kathalon »

Kommer gå tillbaka till ursprungsrubriken och prata om Commandern.

Har ju sett bilder från saxnäs där BRP visade 2014 modeller och den nya commandern som blir svart och tydligen även med 800 snurra, även sportigare look med lägre ruta. Om detta stämmer måste jag nog slå spiken i kistan och köpa. Vilken rolig familjemaskin, och den borda kunna klättra rätt bra om den fortsatt kommer med 44mm kammar.
Snövilde
LynxTalk Member
Inlägg: 23
Blev medlem: 6 januari 2013, 23:05
Skoter: Lynx 39a, Summit -06
Ort: Norrbotten

Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...

Inlägg av Snövilde »

simon skrev:
Snövilde skrev: Förövrigt känns du nästan lite hätsk här simon.
Haha, ja man blir lätt det.

Det ska förb___e mej inte för en amatörmeck, i ett garage i en liten by beväpnad med en låda begagnade schims och ett digitalskjutmått, vara möjligt att förbättra fjädringen markant utan att för den skull försämra komforten nämnvärt. Inte på "Top of the line"-maskiner.
Hehe, nej det är sant ;P

Angående lyftbågar, tragiskt när it dem ska hålla för att lyfta i... En del polaris-bågar har väl smällt av på sistone?
Skriv svar