Hejsan!
Har precis köpt mej en X-Trim 800 ( 2010 ) som jag är väldigt nöjd med
Men de är som så att när jag kört en bit och stannar så tjuter de svagt om man sitter på skotern och öppnar man tanklocket så verkar de va ett väldigt mycket tryck där.
Är de någon luftslang som är tät eller är de tanklocket som är problemet kanske?
Bränslemätaren visar lite konstigt, kan de ha att göra med detta också ?
Bensinångor expanderar i värme. Ända sedan REV-chassiet kom har det fenomen funnits.
Oftast börjar det tjuta när man sätter sig på skoter, men det uppstår annars också. Helt normalt och inget att bry sig om.
Tankmätaren är en annan historia, som sällan stämmer överens med verkligheten.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
För att vara detaljerad.
Överst på bränsletanken sitter det en backventil vilken alltid släpper in luft efterhand bränsle förbrukas ur tanken, backfunktionen aktiveras mellan 0,3-0,7 psi övertryck i tanken och går via en slang längs den vänstra främre pyramidpelaren och dräneras ut i främre delen av buken.
En del maskiner "piper" mer än andra vilket kan bero på klämd eller skadar dräneringsslang alternativt en ständigt öppen backventil.
Enklaste sättet att kontrollera backventilen är att sätta bägge händerna på dynan och gradvis lägga mer och mer vikt på den, då märkaner man att den öppnar och stänger.
Att tanka fullt och som en del gör "buurpa " tanken för att maxfylla är ej lämpligt då det kan pressa ut bränsle i , framförallt om maskinen lutar framåt och t ex står i het sol.
Att notera
Änden på dräneringslangen sitter så pass lågt att om man doppar fronten djupt i stöp eller ett dike så står den i vatten, vad som sedan händer när man reser sig från dynan förstår alla ... dvs slurpee.... med lite vatten in i tanken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.