RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 14 januari 2013, 01:56
- Skoter: Lynx rave rc 600 sdi - 07
RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
Hejsan,
Jag har en Lynx RC-600 SDI ( 2007 ).
Skulle ut och köra idag med en kompis, körde direkt ut på isen och låg i jämn fart ca 60 ungefär, kört ca 500m-1km sen helt plötsligt dör skotern och tvär stannar, jag drar några gånger och den är tvär död. sen så får jag igång den, och då låter det som den 4 taktar, förmodligen går den väll bara på en cylinder. batteri lampan börjar lysa och piper, stänger av den och byter stifft. men den beter sig lika dant endå (går på en cylinder) sen efter ett tag så börjar batteri lampan lysa igen.
jag varvar upp den till 4000-5000 varv på en cylinder sen så börjar den gå på båda igen ?
fortsätta köra på isen inn mot land, sen blir det nått missljud så jag saktar ner för att höra vad det kan vara, då dör skotern igen. startar den och kör vidare.
tomgången har sjunkigt på skotern till typ 900 varv från kanske 1200, och är så fortfarande. efter denna händelse så körde jag bara vidare och allt funkar som det ska inge mer problem, förutom att tomgången fortfarande ligger på ca 900 varv. så låg att lamporna slutar fungera för att den varvar för lite på tomgång, rör man bara liiite på gasen så funkar dom som dom ska igen.
vad är det som hänt igentligen och varför är tomgången helt plötsligt så låg ? kan ju tänka mig att batteriet hade lite ström, men det borde väll laddats medan jag kört och tomgången borde väll rätat till sig igen ? sen att den bara tvär dör i den hastigheten och sen funkar igen ?
Jag har en Lynx RC-600 SDI ( 2007 ).
Skulle ut och köra idag med en kompis, körde direkt ut på isen och låg i jämn fart ca 60 ungefär, kört ca 500m-1km sen helt plötsligt dör skotern och tvär stannar, jag drar några gånger och den är tvär död. sen så får jag igång den, och då låter det som den 4 taktar, förmodligen går den väll bara på en cylinder. batteri lampan börjar lysa och piper, stänger av den och byter stifft. men den beter sig lika dant endå (går på en cylinder) sen efter ett tag så börjar batteri lampan lysa igen.
jag varvar upp den till 4000-5000 varv på en cylinder sen så börjar den gå på båda igen ?
fortsätta köra på isen inn mot land, sen blir det nått missljud så jag saktar ner för att höra vad det kan vara, då dör skotern igen. startar den och kör vidare.
tomgången har sjunkigt på skotern till typ 900 varv från kanske 1200, och är så fortfarande. efter denna händelse så körde jag bara vidare och allt funkar som det ska inge mer problem, förutom att tomgången fortfarande ligger på ca 900 varv. så låg att lamporna slutar fungera för att den varvar för lite på tomgång, rör man bara liiite på gasen så funkar dom som dom ska igen.
vad är det som hänt igentligen och varför är tomgången helt plötsligt så låg ? kan ju tänka mig att batteriet hade lite ström, men det borde väll laddats medan jag kört och tomgången borde väll rätat till sig igen ? sen att den bara tvär dör i den hastigheten och sen funkar igen ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 14 januari 2013, 01:56
- Skoter: Lynx rave rc 600 sdi - 07
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
kan ju berätta att jag gjorde komp prov och ena cylindern visade 9.9, och andra 2.5-3.
plockade upp cylindrarna och mycket riktigt så glappade kolven som visade 2.5-3.
men beställt nytt så snart går lodjuret igen ;> men förstår inte att den gått så bra endå ? och enda som vare är att tomgången försvunnit ?:O cylindrarna har iaf klarat sig. men kolvringen var dyngslut och kolven hade väll sett bättre dagar med
men då jag plockade lös spjäll huset och insuget så vart jag helt stum för en sekund,
visste inte om jag skulle kratta eller gråta
var ett tjockt lager med svart damm. förmodligen remm damm ? kletigt och jävligt.
är det remdamm och hur förhindrar man det i framtiden ?
Sedan har jag läst nånstans att man kan byta plats på spridarna...
Varför gör man det och när isf bör man göra det ?
Tänkte då jag plockat löst osv nu. är alla lika dan men används olika mycket eller ?
Vid vilket miltal bör man återfetta vevaxel lagren ?
plockade upp cylindrarna och mycket riktigt så glappade kolven som visade 2.5-3.
men beställt nytt så snart går lodjuret igen ;> men förstår inte att den gått så bra endå ? och enda som vare är att tomgången försvunnit ?:O cylindrarna har iaf klarat sig. men kolvringen var dyngslut och kolven hade väll sett bättre dagar med
men då jag plockade lös spjäll huset och insuget så vart jag helt stum för en sekund,
visste inte om jag skulle kratta eller gråta
var ett tjockt lager med svart damm. förmodligen remm damm ? kletigt och jävligt.
är det remdamm och hur förhindrar man det i framtiden ?
Sedan har jag läst nånstans att man kan byta plats på spridarna...
Varför gör man det och när isf bör man göra det ?
Tänkte då jag plockat löst osv nu. är alla lika dan men används olika mycket eller ?
Vid vilket miltal bör man återfetta vevaxel lagren ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
Finns sedan tidigare en bra tråd om detta problem här i forumetFlodde skrev:men då jag plockade lös spjäll huset och insuget så vart jag helt stum för en sekund,
visste inte om jag skulle kratta eller gråta
var ett tjockt lager med svart damm. förmodligen rem damm ? kletigt och jävligt.
Är det remdamm och hur förhindrar man det i framtiden ?
eller om det möjligtvis var i gamla lynxtalk forumet , gör en sökning.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
Var de jobbigt och byta kolvar, och vad kostade allt? Tror de är dax att byta på min snart!
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
Skillnaden att byta kolvar på en motor utan insp och med insp är ju att det är spridarbryggan som måste plockas lös och några kontakter som ska dras isär, annars är allt som vanligt vid kolvbytet. lätt åtkomligt är de också.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 14 januari 2013, 01:56
- Skoter: Lynx rave rc 600 sdi - 07
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
kolvar + nållager+ packnings sats kostade runt 1800, blev sno-pro kolvar för min del
ska man ha dom grejerna orginal blir de runt 5000
ska man ha dom grejerna orginal blir de runt 5000
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
De skulle ha varit snällt om du kan skicka länk på de då har köpt!
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
skoterdelen.com har dom där grejjerna du behöver.
Re: RC-600 SDI ( 2007 ) Motorn tvär dör... ?
Har tagit löst allt på min skoter nu och det var också sådär kladdigt och dammigt i insuget på min. Skulle va bra om något visste något sätt då man slipper det!