simon - BD 3900

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: "Trenian"

Inlägg av RannerKing »

http://www.blingfactory.fi/epages/vilka ... vahvikkeet

Dom kan säkert göra efter kunds önskemål, det var min tanke i alla fall. Finns ju inget lämpligt på deras hemsida i alla fall. Iof kan vilken lämplig verkstad som helst göra ett par, men troligen inte till deras priser.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
figo
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 mars 2011, 17:45
Skoter: Boondocker 3900 DS -13

Off Topic.....

Inlägg av figo »

Tjena
Hoppas det går bra att jag lånar tråden.
Är det någon som vet om man måste byta kedja när man går till 21-49 ?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

figo skrev:Måste man byta kedja när man går till 21-49 ?
Bild
figo
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 mars 2011, 17:45
Skoter: Boondocker 3900 DS -13

Re: "Trenian"

Inlägg av figo »

okej,
sitter det 108 länkar orginal?
tror ni det går att köra orginal i variatorerna om man drevar upp?
vet att dom är värdelösa man har ingen lust att slänga ut massvis med 1000 lappar på det :/
Doo
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 februari 2013, 09:22

Re: "Trenian"

Inlägg av Doo »

Hej nyss inramlad på detta forum.
Har ni testat nått med 438 rampen tillsammans med QRS sekundär?

Vad får du för tillslagsvarv med de ramperna och tex 160 i starttryck?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

figo skrev:okej,
sitter det 108 länkar orginal?
tror ni det går att köra orginal i variatorerna om man drevar upp?
vet att dom är värdelösa man har ingen lust att slänga ut massvis med 1000 lappar på det :/
Tror det är 104 standard.

Massvis med tusingar var väl att ta i. Fjäder 300pix, ramper ca tusingen och en sats justerbara viktpinnar 16-21g, (eller liknande), ca 500 pix.
Ska du börja någonstans så är det med justerbara pinnar och en bra variatoravdragare. Köp BRPs orginal avdragare, inte så hemskt dyr. Se bara till att du köper den senaste modellen som funkar till alla E-tec, får du den gamla är den lite för lång för E-tec 800.

Sen vet jag inte om det är värt det, jag har fortfarande aldrig provkört en standard BD 3900 ;;
3700an verkar funka skapligt, har inte kört den själv men polaren har en -13 3700a som han då spöar tämligen ordentligt utan större mankemang.

Ett tips till alla som öppnar sin variator. Är det inte gjort så Ta loss och rengör pinnarna som håller viktarmarna, inte viktpinnarna i rullarna utan dom som armarna sitter fast med. Pinnarna och viktarmarna är sprayade med någon otrevlig konserveringsolja som ska skydda mot rost om maskinen blir stående osåld länge. Konserveringsgeggan gör att armarna börjar kärva och det blir bara värrre och värre ju mer variatordamm som binds. Jag sprayade pinnarna med Brakecleaner och torkade av, spolade även ur bussningarna i armarna och blåste rent.
Mina armar hade redan börjat gå lite tungt efter 65 mil
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

Jahapp. Blev lite fältmeck igår. Kedjebrott vid klättring i meterdjup lössnö resulterade i en bussig urvarvning.... Tur det bara var en mil hemifrån och snäll polare hämtade delar och verktyg. Bärgning var inte ett alternativ därifrån....
Fältmeck.jpg
Kedjan hade bara gått 80 mil och inte ens 20 sen oljebyte och spänning.

En fördel med 45 kuggars nedredrev är i alla fall att en kedja precis ryms dubbelvikt mellan drev och hus. Huset klarade sej men locket fick sej en törn, få se om det måste bytas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Galin
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 november 2012, 11:31
Skoter: Boondocker 3700 800r -13

Re: "Trenian"

Inlägg av Galin »

Nu borde du väl hunnit köra/testat ytterligare ?
Nyfiken på hur det gått, har du ändrat något mer och vad du tycker om maskinen ?
:think:
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

Jodå, 220 mil har det blitt och några till bör det hinna bli.

Överlag tycker jag den är rätt lik Freeride 154" jag hade innan, och det är väl inte så konstigt då det väl egentligen bara är boggin som skiljer nu.
-Lynxen upplevs gå lite tyngre, sakar fortare vid gassläpp etc men det är väl en överlag rådande sanning att lynxarna går lite tyngre än motsvarande Doo.
-Motormässigt så går den ungefär lika också men den tar definitivt mindre olja än min -11 gjorde. Gjorde nästan av med tre kartonger olja på 275 mil i fjol och har "bara" kört upp 5 dunkar nu på 220 mil i 3900an. Forfarande tillräckligt hög förbrukning men åt rätt håll.
-Bränsleförbrukningen är bra, ner mot 2L/milen finåkning på led och ytterst sällan mycket över 3 även vid tung busåkning.

Vore man inte så lat skulle man däremot byta tillbaks till den bredare framvagnen nu på våren, tror den passar bättre på hårdföre. Polarens 3700a är i alla fall mer lättkörd på hårt underlag då den går bättre att styra åt det hållet man tänkt, med S36 måste man nästan lägga omkull den för att svänga och det är inte optimalt på skare......

Med lite tur är det över en månad kvar på säsongen men isrivare kommer behövas snart, någon som hittat några bra?
Galin
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 november 2012, 11:31
Skoter: Boondocker 3700 800r -13

Re: "Trenian"

Inlägg av Galin »

:tumme: Tack för uppdateringen!
Får man flika in en fråga gällande din polares 3700 och det är om ni gjort något på den ?
Variatorer och dylikt och om den isf. blivit bättre efter det ?
Har en själv en 3700 så är lite nyfiken då jag kört min som den kom från fabrik förutom några klick på fjädringen då.
Skriv svar