RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
j0nss0n
LynxTalk Member
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 september 2011, 18:09
Skoter: re 600

RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av j0nss0n »

Hej
Undrar över vilken skruv som gör vad på KYB 40 PB HLCR /KYB 46 PB HLCR
Och vad som händer i teorin om man har för mycke/för lite retur mm

Mvh/jonsson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: inställningar på kyb dämapre

Inlägg av Lynxfun »

Övre
Inre skruv=Lågfartskompression
Yttre sexkantmutter=Högfartskompression

Nedre
Justering av rebound dvs hur snabbt eller långsamt dämparen återgår till ursprungsläget före kompression.

Har du t ex för lite rebound kan maskinen kännas som en gammal cittra dvs lite svampig
För mycket högfartskompression kan ge en våldsam påminnelse vid hård komprimering dvs dämparen svarar upp snabbare och hårdare än den behöver, särskilt i boggien är det obehagligt att få den påminnelsen i hög fart.
Omvänt med för lite lågfartskompression blir maskinen känslig, vill vandra och reagera på t ex tyngspunktsförflyttning .

Sparat denna beskrivning på Pro 40 dämparen från DT nått år sedan
Compression
Clockwise stiffer
Counter clockwise softer


Rebound
Should return as fast as possible with out bucking
Clockwise is slower rebound
Counter clockwise is faster
Too much rebound dampening will seem harsh, washout, & packing


Tuning suggestion:
As a general rule you want as little rebound damping as possible so that the suspension returns quickly, but still enough rebound damping that the front of the snowmobile does not oscillate upon landing. The front of your snowmobile should return quickly to ride-height and then remain still. If the front suspension continues to oscillate several times after landing, try increasing rebound damping (slower).If the suspension does not oscillate after landing, try decreasing rebound damping (faster).This procedure should allow you to close in (or bracket) on the desired rebound damping setting

Symptoms of Too Much Compression Damping

The front end is harsh over small bumps. Shock seems to stay almost rigid instead of absorbing bumps. Especially noticeable on downhill bumps.

The front end is harsh at high speeds over large or medium bumps. The shock stays too rigid and does not use enough travel to absorb bumps. The shock rarely or never seems to bottom-out, even off the biggest jumps.

Symptoms of Too Little Compression Damping

The shock bottoms-out on medium-sized bumps and at the bottom of deep, smooth gullies, or rising portions of deep, rolling whoops.

Springs:
Springs are POSITION sensitive. They are softest at full extension. Stiffest at full compression. Everywhere in between at the other positions. If your sled is too soft on small stuff, stiffen the spring or increase the preload would be an option.

Red Nut:
This is the high speed adjustment. It is called this because it control high speed SHAFT movements. This adjustment is NOT position sensitive. No matter what position the shaft is...the amount of dampening is the same.

This adjustment would control how stiff the sled feels on bumps ranging from very small stutters to large deep holes. Whatever bump size or shape that causes the suspension to strike a bump and then move (fast shaft movement) is controlled by the red nut. Clockwise = stiffer. Counterclockwise = softer.

Center Screw:
This is the slow shaft speed adjustment and the most misunderstood adjustment in the world. Again, this adjustment in NOT position sensitive. It is similar to the red nut except bumps or terrain conditions that cause slow shaft movements are what it controls.

For example, if your inside ski lifts in turns....tighten the screw and this will slow body roll. Conversely, if you want to turn on your inside ski in powder or turn while standing....loosen the screw and enjoy more body roll.

Another example would be gentle terrain changes while riding at speed. If the sled compresses too much when negotiating rolling terrain...tighten the center screw. If the sled does not follow the ground enough for your liking....loosen the screw.
Senast redigerad av Lynxfun den 16 januari 2013, 20:20, redigerad totalt 2 gång.
j0nss0n
LynxTalk Member
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 september 2011, 18:09
Skoter: re 600

Re: RE-600 E-Tec ( ???? ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av j0nss0n »

:applåd: Kanon bra beskriving vad grunderna gör ! :applåd:
Finns det färdia "klick" setuper att titta på ?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: RE-600 E-Tec ( ???? ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Lynxfun »

j0nss0n skrev::applåd: Kanon bra beskriving vad grunderna gör ! :applåd:
Finns det färdia "klick" setuper att titta på ?
Nej, kanske finns någon med samma släde som vill dela med sig men knappast troligt att alla parametrar är lika, t ex kan samma sättning på nya eller slitna dämpare ge radikala effekter på gott eller ont.
Instruktionsböckerna ger ju inte mycket kött på benen heller och alla har ju inte möjlighet att genomgå Lynx årliga Race school.

Var , när och hur ska man börja justera?

1. Se till att dämparna är nya eller nyss genomgått den årliga renoveringen så att startläget är känt.
2. Sök rätt på lämplig teststräcka med rejäla pucklar och gupp.
3. Skruva alla justeringsmöjligheter, högfarts och lågfartskompression samt rebound på lägsta dvs fullt motsols
4. Börja med högfartskompressionen kör genom några rejäla pucklar/gupp med bra fart, justera, testa , justera osv till dess dämparna inte bottnar vid komprimering.
5. Kör maskinen, gärna lastad i 30-50 kmh i några rejäla whoopisar så dämparna får ta g-krafterna i gropen, justera lågfartskompressionen till dess att dämparna inte bottnar.
6. Justera rebound .

Orsaken till att börja med högfart är att det påverkar den största oljemängden i dämparen dvs göt man tvärtom och börjar med lågfart så blir den inställningen påverkad av hur högfart justeras.

Notera hur du justerat med fräscha dämpare och vad du efterhand justerar under säsongen och vid olika fören, med lite logik kommer du att hitta 3-4 setuper för olika fören och last som känns bra.
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

Finns det nån liknande guide vad gäller boggie dämpare ?
Jag har spännt centrum fjäder på min för det kändes som den var för svag tidigare,
samt satt dit bakre fjäder ifrån 2013 modellen som är 5 Nm svagare än den gamla.
Hur ska jag kompensera detta med dämparna ?
Känns som den bottnar för lätt bak nu, tidigare va det bara främre som kändes svag.
Tack på förhand!
//Nilas
UmeRogga
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mars 2011, 14:15

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av UmeRogga »

Står ganska mycket i Lynx race school matrialet om fjädring.
Synd den inte finns upplagd här på forumet.
Jag har flera årgångar av den i pdf om någon moderator vill lägga upp det.
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

Det vore fantastiskt bra! (Y)
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Lynxfun »

Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av 2stroke »

UmeRogga skrev:Står ganska mycket i Lynx race school matrialet om fjädring.
Synd den inte finns upplagd här på forumet.
Jag har flera årgångar av den i PDF om någon moderator vill lägga upp det
.
:tumme: Det fixar vi ! :tumme:

Skickas till: info@lynxtalk.se

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

Mycket bra men jag förstår inte hur jag ska justera när det står tex 1.5. Open. Från vilket håll justerar man då? Och på rebound står det ju tex 2 eller 5 clicks beroende av förspänning men från vilket håll menar dom? Som det står här ovan så påverkas rebound i motsatt juster riktning mot hög/lågfarts kompression.? Tack//Nilas
Skriv svar