Enduro-494 ( 1999 ) Lyfta ut motorn... ?

Allt som G-Type chassiet. (1997-2000)
Jaas
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 januari 2013, 10:01
Skoter: Enduro 500 -99

Enduro-494 ( 1999 ) Lyfta ut motorn... ?

Inlägg av Jaas »

Som nybliven lynx ägare behöver jag eran hjälp! Den läcker vatten och misstänker att slangen mellan motorn och kylarna inte är frisk. För att komma åt den måste jag lyfta ur motorn va?
För att få ur motorn måste variatorn bort, släppte på ytterskivan utan problem men får inte bort den för den tar i buken! Och med den på plats får jag inte dit avdragaren för innerskivan?! Visst är det 14mm avdragaren för lilla konan jag ska ha? Hur gör jag nu?

EDIT: Det är avdragaren med gängorna på mitten som är rätt va? :think:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Enduro 494 (1999) Lyfta ut motorn.

Inlägg av RannerKing »

Den ska gå att få ut med lite våld, buken flexar lite... Släpp annars på motorkuddarna först så kan du flytta på motorn lite.

Det finns en drös olika avdragare med gänga i mitten, så helt säker kan du inte vara på att din är rätt om du inte mäter dig fram till det.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
gtypen
LynxTalk Member
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 februari 2011, 21:29
Skoter: Lynx Enduro 500 G-type -98

Re: Enduro 494 (1999) Lyfta ut motorn.

Inlägg av gtypen »

Både variatorn och innerskivan lossnar väl samtidigt när du skruvar in avdragaren.
Ja de är trångt men det går.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Enduro 494 (1999) Lyfta ut motorn.

Inlägg av RannerKing »

Yttre skivan är ju lös när bulten lossas. Det är ju innre skivan som sitter fast och tas loss med avdragare.

Jaas: Fungerar inte din avdragare kan du fylla bulthålet med vatten (skotern på sida) och gängtejpa originalbulten för att sedan skruva ner denna. Detta bör släppa skivan.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Jaas
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 januari 2013, 10:01
Skoter: Enduro 500 -99

Re: Enduro 494 (1999) Lyfta ut motorn.

Inlägg av Jaas »

Idag lånade jag ett varmgarage och min nyköpta avdragare, Variatorn släppte utan problem. Så nu står motorn på bänken och Helicoil ska fixas då gängorna till vattenpumpshuset är helt sönder.
Jaas
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 januari 2013, 10:01
Skoter: Enduro 500 -99

Re: Enduro-494 ( 1999 ) Lyfta ut motorn... ?

Inlägg av Jaas »

Motorn åkte ur och då kunde jag konstatera att det var inte slangarna som det var fel på utan vattenpumpen. Flera av gängorna i blocket var sönderdragna så fixade helicoil, gjorde ny packning men läckte fortfarande :ninja: bort med pumpen igen och provar så huset är plant, men nej det var ju snett som fan..... :bad: Men nu är det planat så ska skruva dit det imorgon och förhoppningsvis läcker det inte längre.
Skriv svar