RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
antonl90
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 5 september 2011, 19:10
Skoter: Lynx Rave 600 SDI -08
Ort: Örnsköldsvik

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av antonl90 »

Jo du har ju en lindning för lyse,handvärmare vet dock inte om varvatalsmätarn och hastighetsmätare ligger på den men känns som det och den andra lindningen är ju för cdi;n och har man inssprutare så har man en separat lindning för det också.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av MangE »

Skulle kunna tänka mig att varvtalsräknaren kan ligga på samma som handtagsvärmaren eftersom den bara behöver en puls, för övrigt verkar varvtalsräknaren ligga på likströmskretsen. I alla fall på elschemat, kan ju iofs. vara bara lyset i den.
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av Max_k »

antonl90 skrev:Men har du följt kablarna som visar för låg spänning så dom inte har nött sönder isoleringen?
Kan ju vara den men hade du mätt upp den?
Isf mäter du såhär;
3-stift kontakten ska ha ca 25-30 volt mellan röd och svartröd när man drar i startsnöret och du ska ha ca 15-20ohm mellan dom två och mellan svart och röd oändligt motstånd.
2-stift kontakten ska ha 190-300 ohm med stillastående motor -trigger
De som kommer från statorn är 2gula och en grön kabel. Har oändligt motstånd mellan de gula.
Så jag vet inte vilka jag ska mäta volt i? Eller vilka som är vilka
antonl90
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 5 september 2011, 19:10
Skoter: Lynx Rave 600 SDI -08
Ort: Örnsköldsvik

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av antonl90 »

Okej då blev jag osäker vilka trådar som är vilka!
Men en av dom gula trådarna borde vara matningen till lamporna / regulatorn så du får spänning till lamporna.
Och den gröna tråden borde vara dödar tråden, när den jordas så tänder han inte.
Och den andra gula tråden borde ju gå till cdi:n

Du kan ju prova att spåra dom tre och se vart dom går. Okej men där ska du ha oändliga motstånd och sen ohm mäter du mellan gul-jord & gul-jord, prova även mellan gul-grön och gul-grön
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av Max_k »

Har nu 0,3ohm mellan kablarna från statorn. Är de den som är väck då? Så jävla skumt att den går felfritt och allt funkar utom mätarna
antonl90
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 5 september 2011, 19:10
Skoter: Lynx Rave 600 SDI -08
Ort: Örnsköldsvik

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av antonl90 »

Okej det lät riktigt lite! Där borde felet vara! ja jag håller med den borde gå värdelöst egentligen men om "cdi" lindningen är hel så ska skotern i övrigt gå bra!
Men om nu regulatorn ligger på samma lindning som lyse&h-mätare och v-mätare så känns det konstigt! För regulatorn brukar ligga på samma men hade du bara 6-9 volt upp till lysena inte efter regulatorn också? För det känns som ena lindningen för lyse+ alla mätare är väck...
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av Max_k »

Har 12v direkt efter regulatorn med skotern på. 12v i säkringarna. Men var en kabel som suckade ner till 8-9volt ibland.. Men när man mäter med skotern igång har jag 11.8-13v i kablarna upp till mätarna, lyset och allt annat!

När man mäter på säkringarna och håller mot jord så har jag kontakt. Ska de vara så? Är ju bara en pluskabel som ska gå genom säkringarna..

Har tagit ut statorn nu, ser inga skador på den iallafall. Lite små märken uppepå.

Gick inte lysena och mätarna på samma spole? Och lysena lyser ju som de ska. Ibland kan de börja glöda när man drar på helljuset. Men ibland inte
antonl90
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 5 september 2011, 19:10
Skoter: Lynx Rave 600 SDI -08
Ort: Örnsköldsvik

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av antonl90 »

Hmmm, jaha okej men då kan de inte vara lindningen om den ligger på samma som lyset.. Okej men har du summrat den kabeln och följt den så du inte har något avbrott eller isolering som har skavt sönder och vart kommer den ifrån?
Okej men det är ju helt normalt!japp! Okej de lät ju bra iaf men eftersom du hade 12v efter regulatorn så borde den vara hel men jag tycker du hade alldeles för lågt ohm värde ändå.

Jo men när varvräknaren inte funkar, funkar inte lyse då heller? Eller kan det ha funkat när varvräknaren varit död?
Okej men de blir ju så om du drar på mer effekt och vi säger att du har bara 8-9v då glöder bara dom men den spänningen Kanske klarar av att driva halvljuset..
Fan va vad svårt att elfelsöka när man inte gör det själv, praktiskt alltså..
Men det jag skulle fortsätta med är att titta lite närmare på den kabeln som du bara har 8-9volt i...
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av Max_k »

Enligt min ÅF ska jag ha 0 - 0,5ohm mellan kablarna från statorn. Så den ska alltså vara okej! Har bara följt kablarna tills den går in i isoleringen. Men isoleringen är hel. Den är ju som inlindad i nån jävla tejp från fabrik. Har skalat isoleringen där var den går upp till mätarna. Inget fel där.

Men de är bara ibland lyset glöder.. Och varvräknaren funkar aldrig, belysningen lyser dock. Men flimrar i samma takt som hastighetsmätaren. Och för typ 3veckor sen funkade varvräknaren iallafall. Och de flimrade litegrann bara. Den har bara stått i garaget sen dess.. Kabeln som har 8-9v är den som kommer från säkringarna. Och har 12v där. Och de är bara 8-9v ibland verkar de som.

Sen kan mätarna vara helt döda ibland. Och då slår jag igång handtagsvärmarna så kan de börja lysa. Och när jag slår av dom lyser det sämre. Är som när jag förbrukar nått så blir de nästan bättre :S

Och har Inge kortis eller nått i värmarna osv. Allt funkar och har kopplat ur alla reglage och testat, ändå samma
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: RE-600 ( 2008 ) Mätare flippar ur och lyse funkar dåligt... ?

Inlägg av Lynxfun »

Verkar hela tiden som tillbaks på ruta 1 ..... :mad: , ungefär som när man spelar monopol med grabben och drar det förhatliga " gå tillbaka till ruta XX och stå över 2 omgångar"...

Grundregel # med fordonsel som j-s är alltid att koppla isär ALLT, rengöra och koppla ihop, i 9 fall av 10 brukar det fungera, framförallt fordon som går i hård miljö som ex snöskotern. Tyvärr har vi ofta en tendens att gå på det stora, svåra och glömma # 1

:think:
Känns fortfarande som begynnande kabelbrott eller korrosion i någon av kontakterna eller kretskort i mätarna?

:ot:
Hade en gång för länge sedan en Saab som helt plötsligt (i havsluften uppe i nordnorge) började totalflippra i elsystemet och då menar jag totalflippra typ blinka vänster så startade kupefläkten på högsta, slå på helljus så tutade det, blinka höger så blinkade bromslamporna osv osv, maskinellt gick den dock normalt så det vart att köra försiktigt de sista dagarna innan hemfärd....
Väl i Sverige igen lyckades jag ringa en gammal Saabmekaniker som bara sa, ta lös insatsen till höger baklyse, borsta bort korrosionen och sedan är det bara köra och vara glad.
Nog om det :thumbsup:
Skriv svar