DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av DW... »

Tänkte att jag skulle starta min renoverings/Uppgraderingstråd här bland alla andra.
Kanske inspirera nån fler till att trolla bort barnsjkudomar på EVO / ZX-chassiet och få ut så mycket som möjligt av "gamm-räven..."
Ska sammanställa alla bilder från början av sommaren,
sen får alla tycka till bäst dom vill om mina "lösningar" på projektet... :Happy:




Jaha då kör vi!
Började som många andra med ett inköp av en beggad rave 800 -01 till
riktigt bra kurs...! (lånad bild!, hade inga bilder på min från första tiden..)
Hade dock gått 500+ ordentliga mil, så en del skruvning hade man ju
kallt räknat med... :|
Startskottet kom redan efter 15 mil då den gick varm titt som tätt (!)
Tog in den i garaget, fram med verktygen och -vips! ut kom en termostat i 5 delar... :shifty:
Sedan rann det iväg en del....he he... :lol:
Bild

Efter att ha blivit uppskrämd av alla forum-inlägg världen över så
var det ju bara en sak att göra... Ut med spisen och upp på bänken...! :rock:
Bild

Bild
Bild

Hände inget mer den första kvällen... Beslutet att slita ut den var tillräckligt jobbigt... :S

På't igen..! Rivning på menýn...
Bild

Ni kan sluta skratta åt gummihandskarna nu...he he... :shifty:
Helt suveränt faktiskt, höll helt tätt under en strilande motortvätt...!
Bild

Vad hittar vi här då..?
Såg oförskämt bra ut i cyllarna,
men den har ju bevisligen gått rätt fett om man säger så....
Killen som sålde den sa att kolvarna och cyllarna var var fixade,
han var alltså ärlig... :thumbsup:
Bild
Bild

Lös med cylindrar och fram med majskolvarna.
På den nedre delen av bilden borde jag ha anat lite oråd men vi får väl återkomma till det.
Ni som är observanta har väl redan sett det... ;;

Rivningen fortsätter...!
Bild

Hmm.. såg lite fett-kladd där på undersidan magneten... :think:
Bild

Mycket riktigt! Packboxen har lite inkontinensbesvär... :bad:
Att det där isoflex-fettet inte kan hålla sig där det hör hemma... :cussing:
Bild

Ta-daa! Blocket spräckt... Min wingman såg inte lika entusiastisk ut som
jag när vi stod där med 800'an i delar...
:think: - Har du tänkt på att skiten ska ihop igen...!!?
:huh: -Visst fan.... ehhh...
Vevaxeln såg riktig bra ut förutom lagrena på magnetsidan + packboxen...

Nu vänder det!!!

Bild
Har fått igen den från SMT motorservice. Ett stort tack till dom för
fantastisk support och vevaxelfix! Allt på bordet och redo för montering!
Hade dock fått vänta en extra vecka på nya kolvbultar... För er som inte såg det tidigare vid rivningen..,
Killen som bytte kolvar före mig hade använt olika(!!!!) kolvbultar. En original och en från nåt annat märke.... :slå: Föga imponerande...
Blev m.a.o nya lager och bultar istället...
Bild
Här ser man borrhålen till oljesmörjningen rätt bra. Har borta en del bilder
så jag kan tyvärr inte visa insidan och hur jag gjorde. Men det som behövs är en stadig hand, borrmaskin, noggranhet och en dremel-maskin...
Bild
Kolvar på! Men dom där förbannade original-knastrena... Var väldigt trevligt att ha en co-pilot utmed sig som höll i under monteringen...
Fick ta högsta cyl-fots packningen, då den som satt där var nåt eftermarknads-junk som var omärkt och i väldigt dåligt skick.. :bad:
Bild
Cylindrar på..!
Monterade dit grenröret lite löst för att fixera lite så man inte får fetglapp sen vid slutmonteringen. Grenröret ser för taskigt ut, får se om jag svetsar om stosen senare :think:
Bild
Everyone loves a redhead...!
Äntligen ihop igen. Vilken lättnad...he he... :applåd:
Men sluta skratta åt mina handskar nu...! Dom ÄR bra... :lol:
Bild
"Stator stator på bordet där..." Ingen vacker syn du är"...
Började kolla upp den innan montering och.... Hittade en del..hmm... frågetecken.. :think:
En lödning hade en spricka i sig = lödde om alla extremt noggrant.
Någonting hade kommit imellan magneten och statorn... Och slagit märken i två av järnkärne-tornen... Vilket jag misstänkte hade tryckt lite på lindningarna...
Bild
Tog fram min tandläkarsats och tog mycket varsamt bort plastskiktet
runt dom skadade tornen...
Bild
Bild
Mycket riktigt igen..! Två av trådarna hade bränt ihop men inte brunnit av som tur var. På det andra tornet var det på väg att hända samma sak..(!!!!) Fram med tandläkarsatsen igen. Lyckades att sära på
dom ihopbrända paren utan att riva av nån av dom, Eureka!!
Mätade upp spolen och meggade den också....- Perfekta värden och
inget överslag...! Limmade igen spolarna och gick sedan hem den kvällen fetnöjd.. :rock:


Insug behövs också ju.... :shifty:

Bild
Bild
Satt monterat dom här äldre "Delta2" reedsen med dåliga gummin, dåliga kolfiberläppar och dom livsfarliga skruvarna som lossnar och gör om din
motor till en maraccas... Tror inte att jag återmonterar dom...
Fyndade V-force3'or på blocket, dock utan gummin. Vad göra? Eftersom nya gummin är så billiga och håller så länge så köpte jag 10 par... NOT!!!
Började fundera på boyesen-korgar och vips! Jag bygger insug i aluminium som boyesen men som passar på V-force reedsen...!
Bild
Köpte Revotec silikonslang + 50mm/180 graders alu-böj.... ;;
Bild
Klippte ut, borrade och filade till insugsplattor. Gjorde även reedspacers
när jag ändå höll på. Ger tydligen bättre vridkurva på låg/mellan och snabbare gassvar. Måste prövas i.a.f. he he...;;
Bild
Bild
Bild
Dom börjar ta form inför svetsning... :applåd: Ska bli sjukt kul att känna hur dom funkar sen... :P
Lämnar för övrigt in all Rostfri och TIG svetsning till IB-svets, mycket
trevliga, duktiga och noggranna..!


Rave -08 visar sin mjuka sida...!!?

Hade redan tänkt tanken många gånger bl.a när jag sneglade på min
wingman's Pro-xr 800. En högre dyna vore verkligen "da shit"...
Men nya dynor är inte direkt en billig pryl eller en dussinvara heller, så jag hade försökt tänka bort det ett tag.... tills...
Bild
jag helt plötsligt snubblade över den här...!!!
850:- inklusive frakt... Nej jag är inte mytoman... :happy:
Dammig på bilden, den var dessutom superfräsch... Började montera så fort jag bara kunde...
Bild
Men ingenting händer ju av sig själv... Var tvungen att klä av dynan för att kunna värma till framdelen så den skulle passa till min tank.... [/img]
Bild
Efter att ha "värmepistolat" framdelen så drog jag nya elkablar via förskruvning och flexslang till bakdelen på dynan. Köpte ett ledljus och installerade det på en aluplatta med försänkta/osynliga skruvhål. Tyvärr syns fäst-skruvarna från själva lyset på sidan men dom var ju tyvärr ingjutna, man får inte allt... :shifty:
Bakdelen på dom här dynorna är ju väldigt mjuk så det skulle givetvis åtgärdas. Bockade till ett stag som jag fäste med Rf insex. blev dock inte helt nöjd så jag monterade en bredare alu-platta överst för att
avlasta plasten ännu mer. Sen var det det bara på med överdraget igen..!
Bild
Här syns även en av dom två 25mm U-profilerna som jag använde för distanseringen av dynan.
Bild
Voila! Där satt den. Ska putsa upp chassiet lite senare när jag har gjort
om fotstegen också. Genom min wingman's kontakter har jag fått tag i
Alu-diamantplåt 7 m.m. Tror inte dom kommer att flexa nämnvärt. vi får återkomma till det senare...
Bild
Monterat den obligatoriska Fantomen-masken. Har även haft isär skidorna
och putsat upp fästena. Bytte dessutom samtliga bultar i framvagnen mot.... just det, Rf insex... :applåd:
Är medveten om att rostfria har hälften så hög dragstyrka som stål men borde inte vara nåt problem på de ställen där jag använder dom... :Happy:
Bild
Bild
Fyndade även det här fina styrstålet under skidan... Förklarade varför jag
tyckte att den ormade sig på leden under dom där första 15 milen... :lol:
Blir byte till enkelståls varianten av Ctrl-skidorna senare, gillade dom skarpt både på led och i snön. Har inte tänkt köpa Slp-pp, tycker inte att känslan är värd 3 gånger priset.. :roll:

Bild
Fick ett ras på det böjda fula fyrkant staget mellan fjädringen... :cussing:
-Och tillverkade ett nytt i MYCKET stadig Dural-aluminium profil. Lite polish fick det också + lite rostfria insex...he he... you know me... ;)
Bild
Mina framstag var givetvis som alla andras trasiga nedtill. Så det var bara
att tillverka förstärkningar och lämna till IB-svets. Blev riktigt stumt, som
det skulle varit från början..! :fakta:
Bild
På tal om IB-svets... :tumme:
Har även skaffat en sån här... som ALLA gilllar... :cussing:
Ska tydligen vara en Muller-burk och inte en skrammel-burk. Om det visar sig att det är det sistnämnda så åker den av direkt...
Som synes så var övre röret för långt, säljaren sa att det passade men
man är ju van tyvärr... :bad:
Kapade upp den formsydd för räven och lämnade bort till mina vänner på IB-svets. Mmmm... Rostfritt... :applåd:
Bild
Bild
Bild
Måste säga att jag som amatörsvetsare blev riktigt impad av svetsen vid stosen. Känner en del folk på NVS och det är nästan i klass med deras Nasa-svets... Kul! :rock:
Men motorn då..? :kaffe:
Bild
Statorn är som sagt hel nu och blev färdig med Rave-portarna igår. Som
vanligt så urartade det också till ett värre mek än väntat... :mad:
Skulle rengjöra med glasspinne å trä tricket men fick lägga ner det ganska
omgående. Blev att tillverka egna Plexiglas-skrapor för att få bort värsta kokset. Sen fick jag fram med en skalpell och försiktigt som tusan få bort det sista innan slutpolering... ibland blir man less. Men bra blev det till slut..! :cheer:

Bild
Har städat baljan ordentligt inför motormonteringen. Alltid lika roligt när
grejorna blänker igen...:applåd:
Bild
Som vanligt.... Vid kudd-bytet så hade jag inte nåt verktyg som passade, åkte till motorbolaget men dom hade inget att låna ut (!) ...vad göra..?
Fick givetvis tillverka ett eget i 5mm rostfritt gods och kunde sen äntligen börja demontera... :roll:
Bild
Blir alltid roligare när man har verktyg som passar... hemgjorda eller ej... :tumme:
Bild
4 nya kuddar och lite RF, ett steg närmare...
Bild
Stator, trigger, magnet, svänghjul och magnapull-klocka på plats...
Hade inte kladdat dit sikaflex255 runt triggern och kablaget på bilden men sitter där i skrivande stund... ;)
Bild
Kom på att jag inte hade fixat nåt täcklock till oljepump-anslutningen.
Tillverkade snabbt ett fäste i 6mm alu och lånade anslutnings-nippeln från pumpen.... Klart!
Bild
Sen kom ju den Mycket spännande block-borrningen till täckplattan för
variator-packboxen. Borrade först för M3 skruv. Tyckte dock att dom var
för tunna, man törs ju nästan inte dra åt M3-skruvar i alu alls. Tog mod till mig och borrade för M4 skruv istället, blev ändå mer spännande men gillade det resultatet mycket bättre...

Bild
Råkade hitta såna här i hembyn på helgen och investerade givetvis handlöst... Är ju ett måste med lågruta och s-höjare monterat...

Bild
Jaha då var man redo... avklätt chassie redo för sågning.. :S

Bild
Blev en feg-sågning av rang.. kom på att om jag sågade mer skulle jag behöva tillverka en längre lyftbåge... Inget snabbjobb för en alu-pedant.. :shifty:
Blev att använda standard bågen men...
Bild
..jag tog åtminstone bort färgen och putsade den lite. Fan vad pulverlack dammar, munskydd på! :S

Bild
Bild
Bild
Sågade till dia-plåten med sticksåg och hookade den uppåt-innåt längst bak för att få lite snöskydd från mattan kvar. Gjorde även en vinkel förstärkning som ska svetsas av IB-s och sedan bultas till chassiet.
Ska även dit med halk profilen på kanten som ska kapas och böjas efter dia-plåten längst bak. Har inte funderat färdigt på snögenomsläppen än, vi får se hur det blir...
Allt är ju bara provmonterat på bilderna och inte finslipat på nåt sätt, men hoppas att det ser ut lite "factory" när man är färdig... ;;

Bild
Packboxskyddet färdigt...

Bild
Motorn i, linjerad och fastbultad. Äntligen..! Blev en dans att linjera, kanske berodde på nya kuddar... :happy:

Bild
Bild
Tog av styrdynan och hittade den här magnifika styrhöjaranordningen... Gillar INTE sånt här...:mad:
Bara att skruva ner skiten och leta en ny... Tog däremot reda på dom keramiska värmarna som satt i det gamla styret. Värmer inte upp styret lika fort som klistervarianten men är riktigt seglivade, har en jämnare värme + att kablaget blir snyggare i mitten och mindre ivägen.. :tumme:
Bild
Hittade den här mysiga saken och var givetvis tvungen att handla...
Ställbar höjare från Z-tech. Fin kvalitet som tusan men inte räckte det... :shifty: Håll med om att det blev snyggare med rf-insex jämfört med original till vänster...
Bild
Hittade även ett par Ctrl-skidor till bra kurs, dock var dom inte kanonfräsch under som synes...
Bild
Smälte om/vallade skidorna med en liten butanbrännare. Tycker att det blev riktigt bra, bilderna får väl tala för sig själv...
Bild
På hooksen använde jag "heatblower" munstycket istället och dom blev tametusan som nya... kul! :applåd:
Bild
Fick för mig att montera magnapullen tvärt... -suck... :@ Gängen gick på två av bulthålen, tur att det rymdes muttrar på baksidan...
Bild
Ctrl skidor på...
Bild
Styrhöjare, fatbar-styre och kåpor provmonterade... (-fasen, en kåpa är ju sne..!)
Bild
Blir en jäkla skillnad, både på utseende och funktion med lite "bling"...
Är "lite" mer nöjd med den här lösningen... :tumme:
Bild
Som vanligt...igen... :mad:
Givetvis passade inte värmarna i styret, var ju mycket tjockare väggar på ett alu-styre förståss... Hålet var tvunget att vara 17m.m. -vad göra? Som tur var HADE(!!?) jag en 17mm borr bland mina saker... Eureka! Ibland har man tur. Var inte nån jättekul borrning ändå men det gick. Hoppas bara styret håller nu, men det är ju rätt mycket vägg kvar... :fakta:

Bild
Kvällens jobb... Borra klart styret, fixa fotstegen och fila till insugen.
Blir att åka förbi IB-svets imorrn m.a.o. Det går framåt i varje fall... :kaffe:

Bild
Fick igen insugen idag... Kapat till dom, slipat och polerat en del..:shifty:
Fasen vad roligt när man får se en ide i fast form..! :applåd: Har skurit till silikonrör och provmonterat lite... Blev inte mindre sugen att starta upp räven nu... :happy:

Update!!! 12/04
Bild
Kom på andra tankar vad gällde avgasbandage... Försökte få tag i fina värmesköldar till pipan men var tydligen lättare sagt än gjort. Inspekterade mina egna och tänkte att jag gör väl ett räddningsförsök... :shifty: Lite senare efter en massa hammarslag och putsning så fick dom duga ändå. Försökte blunda för alla småbucklor men det var inte lätt... :'(
Bild
Provmonterade insugen + spacers igen... Ser lite racing ut faktiskt... ;;
Dock blev ju inte dom ju inte såhär till slut...
Bild
Slutburken då? Blev ett litet meck det också. Monterade gummikuddar + en alu-platta på originalfästet. Sen fick jag ta ett blygsamt 30mm alu-distansblock för att slippa svetsa om burkfästet. Blev lite mätning men hamnade rätt bra ändå. Utblåset är inte exakt i mitten på baljhålet men man får ju inte allt. Ska montera en gummifläns där sen då min saknas...
Bild
Ta daa! Nästan färdig... har hänt en del på den här bilden. Pipan köpte jag ny värmeull till, klippte, monterade och nös tills det passade. Lackade den också i 650 graders silverfärg. Fick även handla nya rf-klammer och klippa till skarvbitar i tunn alu för att få till värmesköldarna. Mitt grenrör såg ju som sagt för taskigt ut så jag svetsade givetvis om det också.
Monterade dit oljebehållaren igen och använder det som oljereserv till pumpsmörjningen, detta på grund av två saker: Mpem boxen sitter rätt bra ovanpå + att dom tog 450:- för racing-oljebehållaren... helt sjukt för en 1dl plastburk som kostar 20:- att tillverka :angry:
Har som synes en del eldragning/skarvning kvar men har fokuserat hårt på motorn senaste dagarna.
Luftburken gick dit till slut. Men... jag fick modda mina blingiga insug kraftigt för att få dit den. Blev att skippa boostbottlen helt och kapa bort så mycket jag kunde på alu-insugen...
Bild
Men som sagt, det gick!
Har även bytt ett gäng slangar till gasarna + dpm'n .
Provkörde den i förrgår, gick inte bra till en början, fick trimma till lågfarten lite. Sen började den spotta och fräsa och gå som ett psyk... Vad i helv...e!!??? Ja som så många andra... upptäckte först inte att dess-jäveln blinkade för huven var ju uppfälld.. Pluggen sitter inte så bra och glappar som så många andra. Monterade fast den hårt och provade sen igen... He he he... Fan vilket gassvar!! :clap:

Bild
var ute och kvällskörde för drygt tre timmar sedan. Inte alls tråkigt när det har snöat hela dan.. :applåd: Spännde upp dämparna fram o släppte bak, fick då se att en bussning var borta till framdämparen i boggien... Jag som trodde jag skulle slippa röra den men icke... Ett easyfix men ändå..
Lägger upp två ljudklipp med lite överdriven pumpgasning, så att alla får tycka till om gassvaret och ljudet... Tror att jag får både ris och ros...:happy:
View My Video
View My Video
Brrraaaaap....braaaap..!

Bild
Bild
Eftersom dess-pluggen satt löst och kontakten var glapp, så tog jag saken i egna händer och byggde om lite... :shifty: Köpte ett 12v uttag på biltema och dissikerade det hårt. Fixade sen ett XLR-uttag och byggde in det i 12v höljet. Klippte bort bottenplattan till dess'en och Lödde sen ihop kablaget med XLR-honan. Tog isär desspluggen och lödde ut ID-halvledaren. Gjorde en ny dess-nyckel av en XLR-hane, som jag gjorde helt vattentät. Byglade även en av kablarna i pluggen pga att jag hade monterat bort nödstoppsfunktionen som sitter i bottenkontakten(microbrytare). XLR-kontakten valde jag för att den har låsning och går "omlott" när man stoppar in den = sköljtät. Sen använde jag stoppknappskablaget och lödde ut en "vanlig" nödstopp från den. Tror inte att dess'en glappar igen... :P

Bild
Just när man tror man är säker... :@
Köpte nödstoppen från snopro's sortiment, av den anledningen att den liknar dom klassiska "pluggarna" som håller i typ 20 år... Men ibland ska man välja original... Räven startade inte helt plötsligt, -va fan nu då? Felet var alltså mitt-plutten i pluggen, den var åt helsike för mjuk och orkade inte trycka ner stiftet i stoppen alla gånger... Råkade få igång den en gång och gjorde då en avgassmäll så jag trodde ryggraden lossnade.. :S Hade varit noga vid monteringen av kontakten så jag bestämde mig för att fixa till gummipluggen. Slipade upp ett hål i pluggen underfrån med dremeln men inte helt igenom. Tog sen en akrylplast-stav och slipade till den till rätt längd. Borrade genom den, ruggade upp ytan på den och limmade sen ihop dom med liquisole. Stack sedan igenom dragsnöret genom båda och nöp ihop. Blev helt perfekt funktion, som om man hade gjort det själv... :applåd:

Bild
På tal om gummi.. Nya avgasmuffen på plats...!

Bild
Fick tag i ett fräscht grenrör som säljaren sa hade suttit på en 800'a av EVO modell... Skulle inte tro det såhär efteråt... :@
Fick kapa upp det då vinkeln var för alldeles mycket uppåt (revo-grenrör ?), samt göra om pip-stosen då packningen inte passade min tratt på pipan. Blev riktigt bra ändå, läker inte nåt nu... :tumme:

Bild
Bild
Måste givetvis ha bilder på nya stänkan..! :rock: :rock:

Bild
Bild
Försökte få kablaget runt styret så osynligt som möjligt. Fick kapa bort rätt mycket plast på Gasblocket och Hel/halvljusblocket för att få plats för handtagsskydden. Kul att man har tillgång till ett stort sliphjul, snittet blev riktigt "factory". Fick dock ändå lite "sneöga" på skydden, kanske värmer till fästena senare... :think: Beställde nya "ariete" handtag men fick givetvis fel.. :@ Ska prova dom här tillsvidare, inte svårt att byta. Tur att nån lärde en lufttryckstricket... :happy:

Bild
Bild
Bild
Fotstegen i princip färdiga för den här gången. Ska bara nita fast RCG-förstärkningen. Kommer att göra om dom lite till nästa säsong, bättre snögenomsläpp etc. Men är bara för sugen att köra nu så det får duga för tillfället...!

Bild
Vad kan man göra av det här månntro..?
Bild
Om jag lägger till dom här RGB-dioderna kanske bilden klarnar...? :think:

Bild
Började med att bygga ett kit med likriktare, smooth-kondning och inbyggda motstånd för LED-drivning. Instrumentbelysningen drivs ju av växelspänning och ville givetvis inte ha nåt flimmer på dioderna, därför används smooth-kondningen. Blev ett riktigt kompakt kit. Stoppade in det i krympslang och tätade sen allt noga, gula kablar = växelspänning...
Hade tänkt göra valbar instrumentbelysning mellan nästan vilken färg som helst men men men, som vanligt... :'(
Mätarna hade ett orange skikt under siffrorna... Vilket innebär att blå färg inte fungerar då det är motsatsen till färgen orange = tar ut varandra. Siffrorna blev inte ens mys-blåa, syntes bara blått kring tripp/km mätarna... Fan så sjukt irriterande. Grönt syntes bättre men jag kan ju för tusan inte ha gröna mätare på en Lynx! Orkade inte ta isär mätarna utan fick nöja mig med det röda ljuset istället... Suck... :@

Bild
Blev såhär istället. Ursäkta dom dåliga bilderna, min kamera hatade mörkerfotografering, blev rätt suddigt. Men resultatet blev förbannat bra ändå. Mycket trevligare än den vanliga oranga färgen. Får komplettera med bättre bilder vid tillfälle... :happy:
Senast redigerad av DW... den 20 oktober 2011, 22:38, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: omega4sure - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i bloc

Inlägg av Stoft »

Uppdatera i ett nytt inlägg så sammanfogar vi det första inlägget med det nya och då kan du börja redigera och uppdatera i det första igen.

//LynxTalk Crew
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: omega4sure - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i bloc

Inlägg av DW... »

Ska göra så!
Kan laga det mesta, men inte mat...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av 2stroke »

DW... skrev:Startskottet kom redan efter 15 mil då den gick varm titt som tätt !!
Tog in den i garaget, fram med verktygen och vips ! ut kom en termostat i 5 delar...
:shifty:
....Ganska vanligt fel detta med termostat haveri på dessa Serie-III motorer.
Har du möjligtvis några bilder på den trasiga termostaten ?
Var låg alla delarna till termostaten ?
Hade någon del farit iväg in i slangarna osv ?


.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av DW... »

Har förstått att "termostat problemet" är rätt vanligt på dessa. Har motorn dessutom gått varm och kokat termostaten så ska man ju byta den oavsett. Har tyvärr inga bilder på delarna. Min dåliga termostat + att kylarslangen till toppen läkte var orsakerna till varmgången. Den övre plattan hade "pluggat" hålet med hjälp av fjädern så den enda bit som saknades var låsbrickan överst. Spolade systemet noga och kollade överallt när jag rev motorn men hittade inte brickan nånstans. Antingen korroderad och upplöst eller också uttömd och urspolad ur baljan vid renovering... :Happy:
Kan laga det mesta, men inte mat...
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av DW... »

Update... men ingen bra sådan.... :|
Måste tyvärr meddela att räven är såld..!!! :mad: :cussing: :vägg:

Men men... kommer givetvis med ett nytt projekt inom kort... :shifty:
Mycket nyare och självklart rött, svart och vitt... :lovelynx: ...

Säger som W.O.W nördarna... - B-R-B..! :hello:
Kan laga det mesta, men inte mat...
flammsig
LynxTalk Member
Inlägg: 96
Blev medlem: 23 augusti 2011, 17:44
Skoter: Lynx re800 Powertek 08
Ort: Hudiksvall

Re: DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av flammsig »

go for it.!:D hehe ska bli kul o se vad ditt nästa blir... hoppas de blir en re800-08 så att ja kan ha din tråd som en mall!:D
Att analysera humor är som att dissekera en groda. Ingen tycker egentligen om det, och grodan dör för det mesta.
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av DW... »

He he... Blir kanske nyare än så t.o.m... :ninja: :ninja:

Kul att man kanske kan inspirera nån att "malla" lite.. :tumme:
Vi får väl se vad Rovaniemi kan leverera framöver... :kaffe:
Kan laga det mesta, men inte mat...
flammsig
LynxTalk Member
Inlägg: 96
Blev medlem: 23 augusti 2011, 17:44
Skoter: Lynx re800 Powertek 08
Ort: Hudiksvall

Re: DW... - Rave-800 ( 2001 ) En till som borrar i blocket!

Inlägg av flammsig »

DW... skrev:He he... Blir kanske nyare än så t.o.m... :ninja: :ninja:

Kul att man kanske kan inspirera nån att "malla" lite.. :tumme:
Vi får väl se vad Rovaniemi kan leverera framöver... :kaffe:

haha. ja de e alltid kul och kolla av någon kunnig:) . fixa en ny snart. så man har nått o följa innan snön kmr:)
Att analysera humor är som att dissekera en groda. Ingen tycker egentligen om det, och grodan dör för det mesta.
Skriv svar