E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
En sak som också glöms bort när det diskuteras dynosiffror är ju hur länge det tar för motorn att nå den uppnådda effekten.
Om det tar 15-20 sekunder att bygga toppeffekt så blir det inte många gånger på en vinter jag använder full kräm.
Jag skulle alla dagar i veckan hellre ta en motor som bygger 135 kusar på 1 sekund och sen levererar 135 kusar "hur länge som helst" framför en som segar sej upp till 160 kusar på 20 sekunder.
Och 15-20 sekunder är inte helt ovanligt heller om nån nu trodde det.
Har inte sett några siffror på E-tec 800a men t.ex AC F7 tog 18s tycks jag minnas,
Polaris VES 800 typ 15 osv.
Och dom räknas inte som jätteslöa direkt.
Om det tar 15-20 sekunder att bygga toppeffekt så blir det inte många gånger på en vinter jag använder full kräm.
Jag skulle alla dagar i veckan hellre ta en motor som bygger 135 kusar på 1 sekund och sen levererar 135 kusar "hur länge som helst" framför en som segar sej upp till 160 kusar på 20 sekunder.
Och 15-20 sekunder är inte helt ovanligt heller om nån nu trodde det.
Har inte sett några siffror på E-tec 800a men t.ex AC F7 tog 18s tycks jag minnas,
Polaris VES 800 typ 15 osv.
Och dom räknas inte som jätteslöa direkt.
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Håller med att det är viktigt med effektbyggnaden i motorn, en motor med 20sek "fördröjning" blir ju inte het i temperamentet före man plågat den het,
sen gäller det att vara aktiv med gasen för att hålla tempen uppe.
Är ingen motorbyggare själv men efter att mixtrat med 2t motorer i 20 år
så skulle jag dock vilja hävda att en lite fetbestyckad motor behöver längre tid att få upp hetan i pipan = öka suget = ge max.
Och jag vet att tex F7'an var riktigt fet på toppen.
E-Tec 800'a gillar oxå att vara het i pipan, då blir den vass, ett par testrepor,
sen blir något lite för varmt (troligtvis vattentempen) och tändningen stryps,
sjukt irriterande när maskinen helt plötsligt tappar 1-200rpm och suget totalt....
sen gäller det att vara aktiv med gasen för att hålla tempen uppe.
Är ingen motorbyggare själv men efter att mixtrat med 2t motorer i 20 år
så skulle jag dock vilja hävda att en lite fetbestyckad motor behöver längre tid att få upp hetan i pipan = öka suget = ge max.
Och jag vet att tex F7'an var riktigt fet på toppen.
E-Tec 800'a gillar oxå att vara het i pipan, då blir den vass, ett par testrepor,
sen blir något lite för varmt (troligtvis vattentempen) och tändningen stryps,
sjukt irriterande när maskinen helt plötsligt tappar 1-200rpm och suget totalt....
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Har också uppfattat samma fenomen.Macke78 skrev: E-Tec 800'a gillar oxå att vara het i pipan, då blir den vass, ett par testrepor,
sen blir något lite för varmt (troligtvis vattentempen) och tändningen stryps,
sjukt irriterande när maskinen helt plötsligt tappar 1-200rpm och suget totalt....
Sjukt irriterande.
Hur åtgärda ?
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Jag har köpt en plug n go från doodoctor, den lurar motorn med 10 grader ungefär, original ligger vattentempen bara ca 4 grader från när tändningen sänks, med motståndet ligger maskinen ett streck lägre, dvs 2 på mätaren 3 " på riktigt".
Ska bli intressant att se om den funkar, är så sjukt irriterande när maskin går som en kula och helt plötsligt tappar.
I vintras var jag på en drygt 300m lång sträcka,
han upp i 146 och stanna med 300m på mätaren, wow, tänkte jag!
For mer på havet där 500m plant hårt underlag väntade stummade,
inget drag direkt efter 120 och 144 på 500m,
blev förbannad vände och gjorde lika 141 sen rassel, remjävel tänkte jag,
var dock min portade summit matta som sa upp sig med ett jättehål...
Det blir dyrt när man är dum!!!
Ska bli intressant att se om den funkar, är så sjukt irriterande när maskin går som en kula och helt plötsligt tappar.
I vintras var jag på en drygt 300m lång sträcka,
han upp i 146 och stanna med 300m på mätaren, wow, tänkte jag!
For mer på havet där 500m plant hårt underlag väntade stummade,
inget drag direkt efter 120 och 144 på 500m,
blev förbannad vände och gjorde lika 141 sen rassel, remjävel tänkte jag,
var dock min portade summit matta som sa upp sig med ett jättehål...
Det blir dyrt när man är dum!!!
- superpalten
- LynxTalk Member
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Tänkte bara uppmärksamma att M-Performance tydligen har sänkt priset för mappning
som man kan lägga in hos vilken ÅF som helst.
Nytt pris: 3500:-
Tidigare pris: 4500:- om han själv inte skulle göra det.
Edit: Gäller 600 E-tec.
som man kan lägga in hos vilken ÅF som helst.
Nytt pris: 3500:-
Tidigare pris: 4500:- om han själv inte skulle göra det.
Edit: Gäller 600 E-tec.
Senast redigerad av superpalten den 30 november 2012, 04:00, redigerad totalt 1 gånger.
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Men det är väl bara till 600 E-Tec motorn han har det ???
- superpalten
- LynxTalk Member
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Det gäller 600 E-Tec motorn.
Glömde skriva det.
Glömde skriva det.
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Vad kostar det att mappa om 800 E-Tec hos M-Performance ?
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
När jag ringde och frågade kostade det 3500:- även till 800 E-Tec motorn.
Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?
Någon som mappat om sin 600 e-tec?
Hur blev resultatet?
Hur blev resultatet?