RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Fixade till Rangerns dyna i helg. En stor reva var man sitter och en massa spruckna sömmar gjorde att den inte så så kul ut.

Börjat sprätta upp och så ser man revan...

Bild

Hade uppenbarligen glömt bort hur jävligt det var att sy överdraget till Enduron, men bara att fortsätta.

Bild

Som ny igen. Behövs bara några hundra klammer...

Bild

Så där, bara att montera och skruva dit ryggstödet så är det klart.

Bild

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av Stoft »

Riktigt fint gjort! :tumme:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Tackar tackar :)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Efter att jag gav upp sökandet efter en Lynx Rave 150 till dotter släpade jag fram en Kitty Cat som stått i förrådet i 15år. Visste att den fungerade en gång i tiden, men inte som den ska. Årsmodellen bör vara kring 1980.

Tog ur motorn och rengjorde den samt tog isär styrningen. Fick reda på att slungkopplingen var till hälften skrot, vilket var helt sant. Tanken med denna skoter är att få den i skapligt skick, gå hyffsat och inte ta ihjäl barnet. Visar hon intesse att köra kommer jag ställa denna i förrådet igen och investera i en vettigare skoter åt henne.

Bild

Mycket smidigt format när man ska flytta skotern för hand i alla fall.
Bild

Styrningen glappade hejvilt. Bussningarna i styrspindlarna var totalslut. Hittade ingen plast med 1mm godstjocklek så ett par stödhylsor till 22mm kopparrör på var sida fick agera bussningar. Passade perfekt.
Bild

Drevet till kopplingen hade blivit omsvetsat någon gång, toksnett. Klackarna som driver vikterna saknades helt, sen tror jag det saknas en bussning. Svetsade om drevet och svetsade dit nya klackar. Förhoppningsvis driver den frammåt nu i alla fall.
Bild

Monterade ihop allt igen och testade starta, märkte då att tanken läckte som ett såll så fick avsluta provstartningen. Hade tänkt få igång den innan min ryggopertion men med sprucken tank gick tidsplanen snett och blir tvungen att låta skotern stå så till dess att jag klarar av att svetsa ihop en ny tank...

Efter en veckas sjukskrivning har det börjat krypa i kroppen, så fick hem huven för att fixa den. Tar en jäkla tid då det blir en massa vilopauser, men har gott om tid nu. Frun blev förresten överlycklig när jag började spackla och slipa på diskbänken, och lukten är ganska stark så man blir rätt snabbt avslöjad...

Huven var rejält sprucken och såg trist ut. Limmade sprickorna med plastlim. Satte tejp över hålen på framsidan och spacklade från baksidan. Det fixade hålen snabbt och bör hålla. Kommer bli ny lack och snyggare dekaler ;)

Bild

Spacklat från baksidan för att fylla igen hålen.
Bild

Första lagret spackel. Ska helslipa huven nu sedan dra sista lagret med spackel.
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av 2stroke »

RannerKing skrev:Fick hem huven för att fixa den.
Frun blev överlycklig när jag började spackla och slipa på diskbänken,
och lukten är ganska stark så man blir rätt snabbt avslöjad...
:lol: De är konstiga de dära "Frugorna"...
...Min är precis likadan !! :lol:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Ja, nått har väl gått fel i evolutionen. ;)

Sen ska man stå ut med lukten de få gånger hon försöker röra ihop "mat"...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Har nu inhandlat nya dämpare runt om, kolvringar och packningar till Rangern så snart har man att göra igen...

Men jag behöver hjälp med att hitta en tank till Lilla Cat på ca. 2-3 liter för en vettig peng!?
Eländet måste ju sitta ovanför förgasaren så vad som helst får ju inte plats.
Någon som har bra tips? Plast eller plåt spelar mindre roll, bara det fungerar och inte är farligt för barnen, så PET-flaska går bort i alla fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av peltor »

Till min mc skoter tog jag en olje beh[llare fr[n polarisen [ anv'nde den som tank :) o ja jag har varken [ ' eller ; .... drygt som faan
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Också för höga misstänker jag. Blir att fixa en tank från en liten gammal båtmotor.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Tanken var att huven skulle bli blanksvart, men hann bara dra på mattsvart som slipgrund. Den får se ut sådär så hinner hon köra med den också.

Bild

Tanken på plats. Är precis att den får plats under huven. Gjorde ett variator/kedjeskydd av aluminium som får ersätta originalet av plast. Ska bara nita dit ett sidostycke också.

Bild

Har även provkört den, fungerade rätt bra. Ska se om dottern gillar att köra, så blir det en ordentligare skoter till henne nästa år.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar