RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Fick en skoterpulka av en bekant som bara hade den stående. Några år på nacken och lite sliten här och var, men den kostade mig inget. Måste ha nytt tyg till den och byta rutan. Ska även bättra på färgen på några ställen. Fanns givetvis ett kälkunderede, men det var så slitet på alla möjliga ställen så jag bygger på en annan kälke som jag haft stående.

Bild

Fick kapa bort en del dåligt från den andra kälken. Bara 1mm material så det hade spruckit här och var. Alla nya rör kommer ha 2mm gods.

Bild

Inhandlade även lite bättre dämpare än originalen, som alltid går sönder i fästena. Dessa kommer från en Enduro 600 - 00. Är hårdare än original, men med rätt vinkel på dom kommer det bli bra.

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Fick något gjort idag. Högra sidan är dock färdig men tog ingen bild på det. Svängarmen är ny, ungefär dubbelt så lång som den gamla. Kälken blir ungefär 10cm högre med de nya dämparna, skidavståndet ökas med ungefär 15cm.

Bild

Fick bocka om övre sargen lite för att pulkan ska få plats. Originaldraget är borta, kommer bli ett förhöjt drag.

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Någonting har jag i alla fall hunnit få gjort i mellanåt.

Främre "länkarmarna" kommer jag också byta till egenbyggda, stadigare modeller. Sen ska bara draget byggas.
Dämparnas övre fäste ska gå att flytta mellan fyra fästen, på bilden monterade i fästet längst bak.

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Lyckades konstruera en främre länkarm i helg. Tyvärr dåliga mobilbilder.

Tillverkades i 30x20x2mm. Håller lite bättre än original som var rätt böjda.
Den ena har till och med spräckts på grund av att den har varit vattenfylld och frusit någongång.
Bild

Här syns hur jag fick bocka om övre rören för att pulkan ska få plats.
Bild

Så är ser själva glidkonstruktionen ut. Bultarna, som förövrigt inte är helt iskruvade, kan jag ta
lös för att kunna sätta distanser för att stoppa skidornas rörelse så att fjädringen används i stället.
Så det går att få en typ av kopplad fjädring. Utan distanser kan skidorna röra sig uppåt på
framsidan ända till dom tar i ramen.

Bild

Nu när ena sidan är färdigkonstruerad går det rätt fort att göra den andra.
Svetsarna ser jävliga ut på grund av att jag kör med flusstråd, så det är slagg lite överallt just nu.
Har beställt en skiva slitplast till skidorna 10x1000x2000mm och en skiva Akrylplast till rutan 2x1250x2050mm.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av Gabbe1 »

Kul projekt, och som alltid kul med bilder!
Användarens profilbild
BLI!
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 21:58
Skoter: 59 yeti 600 ACE

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av BLI! »

Inspirerende, kjempe bra med bilder.

Har noen navn på lignende kupe/pulka som går å få tak i idag?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Tackar! Trevligt med respons! :)

Har faktiskt ingen koll på om det finns några liknade att få tag i, tror det är en "lokal" förmåga som tillverkade just dessa. Har läst om mycket olika kälkar på internet, men har aldrig sett någon som den här.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Har tyvärr bara mobilbilder då jag bara hunnit göra lite då och då.
Slipade bort all gammal zink, vilket sen gjorde mig rätt dålig en hel dag.
Sedan blev det lack. Hammerite som penslades, förhoppningsvis blir lacken tåligare när den är tjockare i och med detta.

Bild

Efter det eländiga jobbet med målning, var det dags att montera ihop allt och fixa plastbelagen till skidorna.
Dom blev 25cm breda, med en 3cm bred köl. Känns så här i efterhand som att 25cm var i överkant men
bärighet måste det ju bli i alla fall, Är bara några minuters jobb att göra dom smalare om det skulle behövas.
Plasten blev även lite längre baktill än vad plåtskidorna. Monterade plast på främre länkarmarna för ännu bättre bärighet.
Nå väl, efter 6 timmar blev det så här.

Bild
Bild
Bild
Bild

Kälken håller håller upp sig själv för att färg som kommer nötas bort gör lederna lite sega.
Dämparna ska monteras i det bakre läget.

I morgon blir det att montera bottenplatta, sedan är det själva pulkans tur få lite jobb på sig.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Nitade dit bottenplattan, så nu börjas det med pulkdelen.

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Bytte ruta i fredags. Blev riktigt bra! Lördag förmiddag var den sprucken på två ställen. Inte bra...
Nåväl, jag funderade på att hämta varmluftpistolen men orkade inte. Så får såga ut ny plast och hämta pickan till nästa byte.

Bild

Blev att ägna några timmar med cleaner och polermaskin varefter jag spacklade ett par skador som jag lackade över ikväll. Ska köra ett varv med polish och sedan vaxa i morgon. Får byta rutan nästa vecka.
Före och under arbete bild. Ska bli kul att se hur den blir efter polish och vax.
Bild
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar