E10 Bensin !

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

E10 Bensin !

Inlägg av 2stroke »

:cussing:
De negativa effekterna utav Etanol inblandning i bensin avsedd för 4-Taktare och i synnerhet 2-Taktare fortsätter...

Den idag 5 % Etanol inblandiningen i 95-Oktan skall ökas till 10% ( E10 ) utan att myndigheterna kollat om detta "nya" bränsle går att köra med i dagens motorer såväl 2 som 4-taktare.

Jag vill återigen påminna om att inte lämna 95-Oktanig soppa i fordon/motorer
som används endast delar utav året så som Snöskoter , Båtmotorer , Gräsklippare , osv osv.
Detta kan ställa till med mycket trassel i era förgasare och insprutningssystem
vilket kan leda till motorskador.

Redan för cirka 15 år sedan så gick tex Arctic Cat ut med att snöskotrar som körs på E10 bensin skulle bestyckas upp 2 steg på huvudmunstycket.

Sedan gammalt så vet vi dessutom om att de allra flesta 2-Takts oljor inte gärna vill blanda sig med Etanol.
Därav så får detta extra svåra konsekvenser för oss som använder 2-taktare i olika applikationer.

Så länge inte oljebolagen tar fram oljor som bevisligen blandar sig lika bra med Etanol bensin så
rekomenderar jag att köra på 98-Oktanig bensin då denna bensin innehåller inget eller mycket liten inblandning utav Etanol.
Och definitivt inför sommarförvaring se till att ha 98-Oktanig soppa i tanken/förgasaren/insprutningen.


Senast idag kom nya protester kring E10 bensinen :
http://www.bike.se/nyheter/e10-kan-skad ... asar-92077

:cussing:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

E10 Bensin !

Inlägg av superpalten »

Intressant, TACK för länken.

Frågan är om man måste köra på 98 i skotern, crossen, båten.
Eller i alla fall köra sista tanken för säsongen med 98. :think:

Någon som har koll om det finns någon märkvärdig effektförlust mot 98 och dagens 95 ?


Hittade detta pressmedelandet från Lynx.
Ser inte så bra ut....

http://www.brplynx.com/media/files/ly_e10_fi.pdf Klicka på länken och se tabellen för information om din skoter.

Svensk översättning på texten.

I Finland går till början av 2011 används av E10 bränsle som säljs i det förflutna för att ha varit 95E
bränslet gården. Detta bränsle användning bör ta hänsyn till följande frågor. Avvecklas
95E är ett bränsle som innehåller 5% etanol innehåller E10 bränsle till högst 10%. E10 bränsle är därför mer alkohol.
Ren alkohol (etanol) är ett bra lösningsmedel, så smuts och avlagringar, som är mindre bränsle som innehåller alkohol inte tvättas bort PA-systemet, kan lakas ur E10 bränsle. Detta
kan leda till igensatta filter, avlagringar i bildandet förgasare, jetplan, och skapandet av insättningar i allmänhet blockerade PA-system.
När alkohol är som bränsle, så det gör det mer ledande, den metalliska
korrosion av komponenter bränslesystemet ökar mer än vad som finns på lägre alkoholhalt
som innehåller bränsle.
Alkohol är hygroskopiskt, vilket innebär att E10 bränslet absorberar mer fukt som för
mindre alkohol innehåller bränsle. Detta kan leda till enheten och bränsle problem lagring när
vatten och alkohol tillsammans, och sticker ut från bränslet. Bränsle och vatten / alkohol-blandningar är lagren av bränsletank och vatten / alkohol-lagret är längst ner på botten av tanken, bränslepumpen, som suger
bränslesystemet. Om motorn körs på denna maskin vatten / alkohol-blandning, så att motorn är dålig och det kan också orsaka allvarliga motorskador. Som en följd av detta bränsle med
stabilisator för användning av enheten är inaktiv under en längre tid är särskilt viktigt.
E10 bränsle kräver en högre bränsle / luftblandningen för att få samma effekt som det bränsle som har mindre alkohol. Det är mer E10 bränsle förbrukas, för att få samma effekt som den mindre alkohol bränslen. Ren alkohol är mer volatil, vilket innebär
att det blir över vätskan i en gas snabbare än det bränsle som innehåller mindre alkohol. Detta kaasuuntunut bränsle kan skapa ånglås PA-system.
I följande tabell sammanfattas information för upp till 10% etanol, en bensin som innehåller E10-kompatibel
snöskotrar.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Re: E10 Bensin !

Inlägg av Baikal »

Jag bor på Åland så har haft fördelen/oturen att haft E10 i pumpen sen nyår.
Åtminståne här så innehöll 95an 5%etanol redan tidigare.
Nu innehåller 98an och V-power 5% och 95an 10%

Största skillnaden är väl att det är mindre energi i etanolen,
därav behov av ombestyckning för att minimera rasrisken.

Sen så lär dom flesta nyare skotrar ha slangar, membran o tätningar som tål etanolen.
Jag använde skillnaden på 95e10 och 98e5 till min fördel i kissen :bad:
Jag hade den fett bestyckad och tankade efter väder/temp för att få den att gå hyggligt rent.
Jag har oxå testat E10/e5 i både båtarna, hojen, och moppen utan att märka nån större skillnad.

Ang 2t oljor så är det i mitt fall givet, Motul :rock:
Har bara goda erfarenheter av deras "snowpower"(för oljematning)
och "800 offroad"(ej för oljematning).
dyra oljor men heltklart värda sitt pris.
Om du är tveksam på motuls lämplighet för etanol iblandning, kolla deras hemsida.
Andra tillsatser:
Körde kissen konstant på "Offroad" oljan, shell's "anti ice", tripak's "bensinbooster" och omc's "carbon guard", på ca 2000km så är kolvarna rena!!!
Bara guldfärgade på kolvtoppen, int en millimeter svart sot :applåd:
Jo jag är väl lite tillsats nörd, men jag är övertygad om nyttan.


Men jag vill lyfta en varningens hand, är du inte 100%säker på att du känner din motor och att den får rätt blandning så chansa inte
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: E10 Bensin !

Inlägg av Lynxfun »

Senaste rapporten avseende detta med inblandning av etanol i bränslet, i detta fall E15 vilket även finns som en målbild för miljölobbyisterna och framförallt etanolindustrin här i Sverige, industrin har ju miljardinvestering att ta hänsyn till även om dessa efterhand har flyttats utomlands då man upptäckt att den svenska furan inte var sådär toppen att kunna göra etanol av på effektivt sätt men det är en annan längre historia där Svenska offentliga medel i miljardklassen går till spillo.

Mer detaljer och full underökning finns att hitta via hänvisning i nedanstående text

Testet
I korthet har man kört inom och utombordare parallelt under en längre tid vilket säkert motsvarar flera livscykler för en normal brukare.

Det man upptäckt är både problem vid brukandet och även rent mekanisk förslitning på de motorer som gått på E15 men inga sådana på de maskiner som körts på bränsle utan etanol.

Vi får hoppas att snöskoterindustrin är tillräckligt stark för att genomföra likvärdiga tester närmaste åren, jag kommer definitivt att fortsätta att köra på 98 oktan även om det innebär att man behöver åka långt för att hitta det

Department of Energy Reports Show Severe Damage to Marine Engines from E15, Reinforcing Recreational Boating Industry Concerns
WASHINGTON, D.C. – October 25, 2011– On Friday the U.S. Department of Energy’s Office of Energy Efficiency & Renewable Energy released the results of two studies on the effects of using fuel that is 15 percent ethanol in volume (E15) in marine engines. The studies were conducted on engines provided by two marine engine manufactures; Both are members of National Marine Manufacturers Association (NMMA).

The long-awaited reports show significant problems with outboard, stern drive and inboard engines. Results of the reports show severe damage to engine components and an increase in exhaust emissions, reinforcing the recreational boating industry’s concern that E15 is not a suitable fuel for marine engines.

Emissions and durability testing compared E15 fuel and fuel containing zero percent ethanol (E0) and examined exhaust emissions, exhaust gas temperature, torque, power, barometric pressure, air temperature, and fuel flow. Specifically, the report showed degraded emissions performance outside of engine certification limits as well as increased fuel consumption. In separate testing on engine durability, each tested engine showed deterioration, including two of the three outboard engines, with damages severe enough to prevent them from completing the test cycle. The E0 test engines did not exhibit any fuel related issues.

NMMA worked with its manufacturer members in securing the resources and facilitating the testing for these reports. NMMA supports further testing that will provide additional understanding about the negative effects of E15 on marine engines.

NMMA President Thom Dammrich says, “Current proposals by the ethanol industry to increase the amount of ethanol in gasoline should seriously concern all boaters and owners of other small engine equipment. Although NMMA strongly supports renewable fuels as a means to reduce America’s dependence on foreign sources of oil and improve the environment, there is growing evidence that ethanol is not the answer to America’s energy challenge.”

For more information, please read the full versions of the Emissions and Durability test or the Fuel Endurance test from the Department of Energy. For questions or media inquiries please contact Lauren Dunn at 202-280-6928 or ldunn@nmma.org.

Both Volvo Penta and Mercury Marine provided test engines as well as the testing facilities. The U.S. Department of Energy approved the final analysis of the results.

###

About NMMA: National Marine Manufacturers Association (NMMA) is the leading association representing the recreational boating industry in North America. NMMA member companies produce more than 80 percent of the boats, engines, trailers, accessories and gear used by boaters and anglers throughout the U.S. and Canada. The association is dedicated to industry growth through programs in public policy advocacy, market statistics and research, product quality assurance and promotion of the boating lifestyle. For more information visit http://www.nmma.org.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

E10 Bensin !

Inlägg av 2stroke »

Nyheter 2012.11.22

E10 är det nya bränslet som ska ersätta den vanliga 95-oktaniga bensinen.
E10 är miljöeffektivare, men alla kan inte tanka det nya bränslet.
I Tyskland och Finland har konsumenterna bojkottat E10 på grund av rädsla att bränslet ska ge skador på motorerna.
E10 fick börja säljas i maj förra året, men finns ännu inte på några bensinstationer.
E10 skiljer sig från 95 oktan genom att innehålla en inblandning av tio procent etanol mot fem procent i dagens 95 oktan.

Förra året gjordes bedömningen att E10 skulle kunna komma ut på bensinstationerna våren 2012.
Så blev det inte.
Och nu verkar det som att E10-bränslet dröjer till våren eller sommaren 2014 – som tidigast.

– Det går inte att svara på just nu när E10-bränslet kommer.
Om utredningen om kvotplikt blir ett färdigt förslag, att staten varje år beslutar vilka volymer förnybart drivmedel som ska säljas, så handlar det om tidigast våren 2014, säger Ulf Svahn, vd för bränslebolagens branschorganisation SPBI (Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet).

Erik Stenströmer Moglia, produktchef för drivmedel på OKQ8:

– Om det blir en kvotplikt är planen att införa E10 sommaren 2014. Vi vill inte ha samma misstro mot bränslet som det funnits i Tyskland och Finland. Som bilägare vill man inte chansa vilket bränsle man tankar. Just nu finns det mer oro än intresse för E10. Därför måste vi i branschen ha en informationkampanj om fördelarna med E10 får att få konsumenterna att välja det.

Det kan faktiskt dröja ännu längre innan E10 finns i bensinstationernas pumpar. Det hänger på dels om det blir en kvotplikt för bränslebolagen att införa E10, dels på om bränslebolagen måste göra dyrbara investeringar i nya cisterner.

– Om det inte blir en kvotplikt handlar det om flera års förseningar innan vi får se E10 ute i konsumentledet, säger Jonas Sidenå, vd på ST1. Det kan handla om gigantiska kostnader i infrastruktur för bränslet med nya cisterner. Branschen måste få tydliga spelregler om vad som ska ske med E10 både skattemässigt och vilken infrastruktur som måste till.

En knäckfråga kan handla om vilken typ av bränsle som kommer att säljas på mindre orter.
Alla fordon kommer inte att tåla E10 och som alternativ ska ett annat bränsle kunna säljas. Detta alternativ blir troligen 98 oktan.
Men om alla mackar måste sälja E10 och 98 oktan eller om vissa kan koncentrera sig på ett bränsle är än så länge oklart.

Det kan bli så att på en ort med OKQ8, Shell, Statoil och Preem säljer två av dessa E10-bränsle och två mackar säljer 98 oktan. Men för bränslebolagen handlar det om att komma överens med myndigheterna om att det inte blir någon konkurrensuppdelning, eftersom detta är förbjudet.

– Att på en sådan enormt prisfokuserad marknad införa något nytt som dessutom stänger ute vissa kunder och höjer priset, ja då måste det till någon form av subvention annars blir det en omöjlig situation på marknaden, säger Ulf Svahn på SBPI.

Staten har varit drivande för att införa E10. Bränslebolagen har ställt sig positiva av miljöskäl. Men inget bolag vill vara först med att satsa på ett bränsle som konsumenterna inte efterfrågar utan snarare är tveksamma till.

– Ojdå, det är ju olyckligt om det dröjer med E10 om det inte blir någon kvotplikt, säger Mats Björsell, handläggare av biodrivmedel på Naturvårdsverket. E10 är ett bra steg på vägen för att lämna fossila bränslen och har hyfsade miljöegenskaper även om det långt ifrån är ett optimalt bränsle.

Vad E10-bränslet skulle komma att kosta vid bränslepumparna är svårt att avgöra idag. Enligt bedömningar från bränslebolagen handlar det om ett påslag på mellan 15 och drygt 30 öre jämfört med vad 95 oktan kostar idag.
Tanken är att det ändå ska bli billigare med E10 jämfört med 98 oktan.

:bad: :bad: :bad: E10 :bad: :bad: :bad: :bad:
för oss alla som har 2-takts motorer.

- - - - - - - - - - - - -
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: E10 Bensin !

Inlägg av Meanis »

Eu håller inte riktigt med, får se om vi kanske slipper ökningen av etanol i bränslet,
det är ju helt huvudlöst och ohållbart att framställa bränsle av prima matvaror.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1112_sv.htm

I bl.a. Österrike och Frankrike håller man helt på att stänga av e10 bränslet.


Artikel från vår lokaltidning i september:

"Slutet nära för E10-bensinen

Publicerad 17 september 2012

Frankrike kommer som första EU-land att begränsa tillverkningen och försäljningen av biobränsle.
EU är inne på samma linje, vilket kan innebära slutet för E10-bensinen.

Frankrikes regering beslöt i onsdags att biomassans andel i bränslet får vara högst sju procent och EU-funderar på att minska stödet för biobränslen.
Både EU och Frankrike hänvisar till klimatskyddet.
Man anser att växter som lämpar sig som mat inte ska användas i bränsle.

* Bioetanol, som används i E10-bensin, görs i huvudsak av majs, sockerrör, spannmål och potatis.
* Biodiesel görs å sin sida av palmolja, raps, rybs, soja och tallolja.

EU-kommissionen har hittills sett biobränslen som en klimatfrälsare, men nu ser trenden ut att vända.
EU:s nya planer grundar sig på forskning som visar att en mer utbredd odling,
för att tillverka bränsle, förorenar mer än man trott.
"
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

E10 Bensin !

Inlägg av 2stroke »

2014.02.10

Bluffen: Så mycket sämre är nya miljöbränslet E10
Eventuellt bättre för miljön, men garanterat sämre för bilisterna.
Det nya E10 bränslet som snart kommer finnas på bensinmacken är en bluff.
Det skriver brittiska Whatcar? efter genomgående tester.

Senast den 1 maj 2015 ska det nya bränslet E10 finnas på svenska bensinmackar.
Det har regeringen beslutat.
Skälet som anges är att det är bättre för miljön och ett måste för att målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 ska uppnås.
Enligt tidiga rapporter ska den högre inblandningen av etanol i E10 göra att utsläppet av växthusgaser minskar med 60 procent.
Men stämmer verkligen det?

Nya tester avslöjar stora skillnader
Etanol innehåller ungefär 30 procent mindre energi än bensin/diesel
– och en övergång till E10 kan mycket väl påverka bränsleförbrukningen negativt.
Vid införseln av bränsletypen i Tyskland och Finland så har många bilister rapporterat om högre förbrukning och ökade driftskostnader.

I Storbritannien är E10 på väg att introduceras.
För att se hur det skulle påverka brittiska motorister så har tidningen Whatcar? gjort verkliga tester med den högre etanolinblandningen.
Genomgående för samtliga bilar var att bränsleförbrukningen ökade och Whatcar beskriver resultatet som chockerande.
Deras tester visar att bränsleeffektiviteten försämras avsevärt mycket mer än vad experter tidigare påstått.
Särskilt påverkades bilar med mindre motorer.

Testerna går stick i stäv med vad miljöivrare och beslutsfattare påstått.
Därför uppmanar nu Whatcar? att flera verklighetsförankrade utredningar görs innan man marknadsintroducerar E10.

Bilarna i Whatcars? test
Siffrorna nedan visar skillnaden mellan nya E10 och hur bilen presterar med bensin helt utan etanolinblandning.

Mini Paceman – 1,6-liters fyrcylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,63 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med en procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 5,9 procent

Toyota Prius+ – 1,8-liters bensinelektrisk hybrid
Förbrukningen ökade från 0,41 till 0,45 liter/mil'
Koldioxidutsläppet ökade med 1,7 procent.
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 6,4 procent

Hyundai i30 – 1,4-liters fyrcylindrig motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,65 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 5,7 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 9,8 procent

Dacia Sandero – 0,9-liters trecylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,43 till 0,5 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 7,3 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 11,3 procent

:cussing: :cussing: :cussing: :cussing: :cussing: :cussing: :cussing: :cussing: :cussing: :cussing:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Diravi
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 november 2014, 14:54
Skoter: Rave 800, Polaris RXL
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: E10 Bensin !

Inlägg av Diravi »

Nu är det här inga nyheter, det har varit ganska vanligt åtminstånde de senaste tio åren med mellan 10 och 15 procents etanolblandning hos vissa bensinbolag, även i vanlig 95. Speciellt vintertid.

För oss med tvåtaktare är det inga som helst problem, och det finns inga orsaker att bestycka upp.

Visst, energiinnehållet är lägre, men vet du någon tvåtaktare som körs ens i närheten av lambda 1?

Vi kör ju snarare ett stort överskott på bränsle för att kyla motorn. Och etanolen har lite effektivare kylegenskaper än bensin.

Effekten blir bara att vi får lite effektivare förbränning, och kör fortfarande med 0% restsyre.

Problemerna uppstår då du börjar ha överskott på syre, vilket händer om du kör snålt bestyckat, i fyrtaktare.

Möjligen om du har en insprutad tvåtaktare som kör leanburn i låglast, men å andra sidan brukar det inte vara problem med överhettning i låglastregistret.
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Re: E10 Bensin !

Inlägg av Baikal »

Att etanolen i bränslet gör skada e det ingen tvekan om :cussing: Har ett antal olika säsongsfordon och förgasarrengöringarna har ökat rejält.... Oftast så är förgasarna fulla med ärg, vatten och en obestämbar massa. Brukar kunna vara svårt att rädda vissa gasare, trots att dom stått still bara ett halvår. Värsta fallet(för min del) var när jag i veckan tog fram lilla yamaha snosporten efter 3-4år i lidret, Det var ca 15mm is i botten på tanken.... Så att etanol är hygroskopisk råder ingen tvekan om :bad: Att skotern ställdes undan fulltankad(utan vatten i tanken), med konservering iblandat i bränslet hjälpte visst inte :mad:
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: E10 Bensin !

Inlägg av SS440-80 »

Nä, sprit ska man bara ha i kroppen :mrgreen:
Skriv svar