Sida 1 av 1

Centerdämpare EasyRide

Postat: 12 april 2024, 21:31
av ripnils
Nedre dämparfästet för centern sitter enligt bild på en axel (2430) med distanser (2440, 2445). Denna hålls fast med en M12 (2460) från varje håll.
Jag minns från den gamla onda tiden att den typen av axel inte var helt lätt att få loss. Ena sidan gick bra och sen snurrade den andra bara.
Distanserna verkar lite mjuka med det kändes inte helt stabilt att bara knipa fast axeln genom dom, men det är kanske så det skall göras?
Är lite offside och har inte tillgång till annat än handverktyg, finns det nåt generalknep som jag glömt bort eller får jag helt enkelt vänta med det här till dess jag har tillgång till en mutterpurra?

Skotern är en nyare Commander men jag lägger tråden i Teknik då det verkar vara samma konstuktion på alla EasyRide.

Re: Centerdämpare EasyRide

Postat: 13 april 2024, 04:28
av 2stroke
ripnils skrev: 12 april 2024, 21:31 1. Nedre dämparfästet för centern sitter på en axel (2430) med distanser (2440, 2445).
Denna hålls fast med en M12 (2460) från varje håll.
Distanserna verkar lite mjuka med det kändes inte helt stabilt att bara knipa fast axeln genom dom, men det är kanske så det skall göras ?

2. Jag minns från den gamla onda tiden att den typen av axel inte var helt lätt att få loss.
Ena sidan gick bra och sen snurrade den andra bara.
Är lite offside och har inte tillgång till annat än handverktyg,
finns det nåt generalknep som jag glömt bort eller får jag helt enkelt vänta med det här till dess jag har tillgång till en mutterpurra ?

1. Dessa 'Distanser' kniper inte om dämparfästet på stötdämparen.
Dessa 'Distanser' sitter löst på axeln och deras enda funktion är för att centrera dämparen på axeln så att inte dämparen snedställer sig.
Distanserna har ingen hållande eller knipande funktion.
Dämparen vrider sig runt den fastdragna axeln.
Det sitter en utbytbar glidbussning i respektive ända på stötdämparen så att dämparen kan röra sig fritt.

2. Det brukar oftast funka bra med handverktyg om man bara precis lossar ena sidan och så drar man åt igen och försöker med andra sidan.
Ett annat sätt som också funkar bra är att sätta en blocknyckel emellan skruvskallen på den skruv man fått lös och sedan dra åt skruven lite lagom, spänna verktyget för hand och behålla den spänd samtidigt som man lossar den andra skruven som fortfarande sitter fast.
Men absolut enklast såklart med mutterknack :Happy:
Easy Ride främre axel .jpg
Easy Ride främre stötdämpare.jpg

.

Re: Centerdämpare EasyRide

Postat: 14 april 2024, 09:11
av ripnils
Så var det, tack 2stroke !

Re: Centerdämpare EasyRide

Postat: 15 april 2024, 11:41
av simon
Ett tricks jag använder på snurrande axlar är att jag kör loss ena bulten helt och sen tar jag en längre bult med samma gänga som jag satt en mutter på och drar in för hand en cm eller i axeln. Sen drar jag mot och åt muttern mot boggiskenan så bulten låser fast. Då kan man skruva ut bulten på andra sidan utan att axeln snurrar och bulten med muttern är enkel få loss sen igen genom att bara lossa muttern.

Ett supertrick bla.a när man ska ut med boggin på sin Doo och axelj_vlarna bara snurrar.

Re: Centerdämpare EasyRide

Postat: 17 april 2024, 08:02
av ripnils
Även det där känns bekant, får vaga minnesbilder av en upphissad Summit 583 och en lätt upprörd yngre version av mig själv... :lol:
PPS:n kändes enkel att göra sånt här på - lossa balatan, upp med maskinen mot en snödriva, skruva loss, skruva fast,
vält tillbaka och fäst balatan, kaffet hann inte ens kallna! :P

Tack simon !