GLS-3500 ( 1991 ) Tjutande rem på tomgång... ?
Postat: 16 april 2023, 19:24
Hej genier!
Jag blir knäpp på min 3500 GLS från 91 med Summitboggie och matta, den har gått klanderfritt i många år men efter ha stått i två år så har den börjat tjuta på remmen på tomgång, den tystnar när varven ökar så att variatorskivorna greppar......
Remmen byttes för två år sedan, är osäker om maskinen kördes nåt efter rembytet, men nu tjuter den på tomgång. ( Kör 1103 rem, nu som tidigare )
Variatorskivorna är rengjorda, avståndet mellan variatorerna är ca 270 mm samt jag har ett extra stag på motorn så att den inte ska vrida sig vid belastning. (motorkuddarna byttes vid boggiebytet)
Primären går lätt tillbaka med ett distinkt klonk och det finns spelrum mellan rem och variatorskivorna, så jag misstänker det är insidan av remmen som skapar ljudet när den ligger mot centrumaxeln..... (viktbussningar och skruvar är bytta utan skillnad)
På Boondockern kan man justera sekundären lätt vid ny rem eller slitage av rem, kan det vara nåt sånt som orsakar detta missljud,
och hur gör man det på en 91:a?
Klura och kom med bra ideer på vad jag kan kolla/justera för att få bort detta missljud.

Jag blir knäpp på min 3500 GLS från 91 med Summitboggie och matta, den har gått klanderfritt i många år men efter ha stått i två år så har den börjat tjuta på remmen på tomgång, den tystnar när varven ökar så att variatorskivorna greppar......
Remmen byttes för två år sedan, är osäker om maskinen kördes nåt efter rembytet, men nu tjuter den på tomgång. ( Kör 1103 rem, nu som tidigare )
Variatorskivorna är rengjorda, avståndet mellan variatorerna är ca 270 mm samt jag har ett extra stag på motorn så att den inte ska vrida sig vid belastning. (motorkuddarna byttes vid boggiebytet)
Primären går lätt tillbaka med ett distinkt klonk och det finns spelrum mellan rem och variatorskivorna, så jag misstänker det är insidan av remmen som skapar ljudet när den ligger mot centrumaxeln..... (viktbussningar och skruvar är bytta utan skillnad)
På Boondockern kan man justera sekundären lätt vid ny rem eller slitage av rem, kan det vara nåt sånt som orsakar detta missljud,
och hur gör man det på en 91:a?

Klura och kom med bra ideer på vad jag kan kolla/justera för att få bort detta missljud.
