Sport Touring-700 ( 2001 ) Bakre boggi stötdämpare... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Bakre boggi stötdämpare... ?

Inlägg av Noome »

Hejsan!

Efter att ha djupdykt på sprängskisser, kollat högupplösta bilder på boggiedetaljer så är slutssatsen detta till mitt akuta boggieproblem som började innan jag fick byta boggiefjädrar och nu dämpare.

Finns ett halvmåneformat fäste där stag och dämpare baktill ska vara fastsatt i nedre kant.
Föregående ägare hade vänt detta fäste och istället för staget längst ner och dämparen i mitten
satt staget i mitten och dämparen längst upp.
Sedan hade han monterat dämparen med kroppen uppåt och stången som går in i dämparen neråt.

Tagit loss dämparen och den är sopslut.
Den fastnar i nästan hoptryckt läge och har ingen fjädring kvar men stången går att röra för hand några cm.
Sedan saknades bussningen helt som ska sitta i hålet.
Det var därför jag med knapp fingerkraft kunde rucka på den upptill.
Kroppen på dämparen är några cm kortare än Engans dämparen jag har köpt.
Börjar tro att förra ägaren köpte en kortare dämpare och försökte hitta någon lösning..... helt fel förstås men iaf.

Kollat utrymmet där min nya dämpare ska sitta och den passar klockrent. det enda merjobb det blir är att blir är att sätta brickor runt fäste, stag etc så jag får ut bredden ngt där dämparen ska in.
Den har 1.8 cm i metall sedan i själva hålet sitter det plastmuff på ca 4 mm på varje sida nertill samt roterande stålrör i mitten av plasten som är lika lång som plasten.
Tänkte att sätter man brickor på varje sida så kan man styra upp öppningen på fästet till bredden på dämparen och ändå få den centrerad och fin =)
Blir att byta alla bultar som sitter där idag till M8 x 50 istället för M8 x 30~35 och även byta alla låsmuttrar till syrafast rostfritt.

Först tänkte jag kapa plasten samt stålcylindern i dämparen men efter att ha kollat dess konstruktion så är nog brickor bästa lösningen.
Plasten är formad som en svamp där den är grövre diameter över hålet och sedan går den in från varje sida på stötdämparen som en svamp så den är tvådelad ´´´´I I´´´´

Vad tror ni andra om mina fynd och idéer =) ?

Har som sagt aldrig skruvat skoter då detta är min första men nog känner man sig lite stolt efter sitt lilla detektivarbete =)

Mvh//Noome
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Bakre boggi stötdämpare... ?

Inlägg av 2stroke »

Noome skrev: Vad tror ni andra om mina fynd och idéer ?
:kort: :kort: :kort: :kort: :kort: :kort:
Mycket lättare om du lägger in bilder i tråden !



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Bakre boggi stötdämpare... ?

Inlägg av Noome »

Tipsa gärna om ngt bra program för mobben att få in bilder på ett bra sätt.

Iaf så är detta bakre fäste där stötdämpare är borttagen och det är felvänt och felmonterat. Fästet ska vridas neråt
Samt så ska staget på bilden flyttas till hålet längst upp på bilden men efter den tryckts ner blir det hålet längst ner. Där staget sitter nu ska dämparen monteras efter fästet tryckts rakt ner.

Gamla dämparen är en SNO PRO men hittar inget serienummer på den så vet inte till vilken maskin den hör..... DOCK är det inte korrekt längd på den utan en betydligt kortare dämpare än vad som ska sitta där och helt sönderkörd tack vare detta och sopslut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Bakre boggi stötdämpare... ?

Inlägg av Noome »

Hejsan!

Fick ett nytt uppslag i idee boken nu....
Om man inte frångår min beskrivning ovan men tänker såhär.
Om man helt lossar fästet från chassiet och enbart vänder det en halv gång på varje sida utan att byta plats på fästet. det skulle innebära att utrymmet för stag och stötdämpare skulle öka med motsvarigheten som den är minskad nu då plåten är veckad innåt på bilden. gör man som jag tänkte veckas plåten utåt och på detta sätt ökas utrymmet för stag och stötdämpare.

På sprängskissen så visar den tydligt att plåten är formad som en triangel där rätsidan är mot framdelen av skotern och triangelspetsen är mot skoterns baksida.

Vet ju inte förvisso ifall detta är orginalplåten som suttit på skotern och den verkar ju inte ha märken att den suttit på annat sätt heller.
Skriv svar