Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Fundering här.
De lilla jag har hunnit åkt så har inte märkt nåt.
Köpte den typ 2012-13. Och gjorde direkt en så kallad full service men dem sa aldrig nåt om kolvarna, kollar dem inte sånt?
Jag har iaf typ åkt 1-5 mil eller nåt på denna tid
Men så lämna jag in skotern på lagning av ett stav och fäste som jag lyckats köra sönder. Så stått ett tag.
Sen har även sett läckt nånting under skoter.
när dem lagat det i framvagn och starta skotern gick på en cylinder bara och visa sig läckte vatten.
Sen visa sig, ena kolven är helt ny typ och den andra helt slutkörd och trasig. Även två olika. Dem sa att måste kört så ett tag med dem. Dem kan bara bytt en förut.
Fundering är, är det värt att kosta på att byta och laga?
Kan hända att mer är trasigt om kolvdelar förstör mer saker.
Eller köpa ny skoter?
Grejen är att jag är inte nån fan av nya skotrar så i mitt fall blir ju samma typ av ålder på skoter och chassi om köper ny.
Så Laga och veta hur motor mår?
Eller köpa ny och inte veta hur motor mår?
Om nån förstår mitt dilemma.
De lilla jag har hunnit åkt så har inte märkt nåt.
Köpte den typ 2012-13. Och gjorde direkt en så kallad full service men dem sa aldrig nåt om kolvarna, kollar dem inte sånt?
Jag har iaf typ åkt 1-5 mil eller nåt på denna tid
Men så lämna jag in skotern på lagning av ett stav och fäste som jag lyckats köra sönder. Så stått ett tag.
Sen har även sett läckt nånting under skoter.
när dem lagat det i framvagn och starta skotern gick på en cylinder bara och visa sig läckte vatten.
Sen visa sig, ena kolven är helt ny typ och den andra helt slutkörd och trasig. Även två olika. Dem sa att måste kört så ett tag med dem. Dem kan bara bytt en förut.
Fundering är, är det värt att kosta på att byta och laga?
Kan hända att mer är trasigt om kolvdelar förstör mer saker.
Eller köpa ny skoter?
Grejen är att jag är inte nån fan av nya skotrar så i mitt fall blir ju samma typ av ålder på skoter och chassi om köper ny.
Så Laga och veta hur motor mår?
Eller köpa ny och inte veta hur motor mår?
Om nån förstår mitt dilemma.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Med tanke på årgången på din maskin är det knappast lönt att repa din motor om du inte kan fixa själv.Nyll skrev:Fundering här.
De lilla jag har hunnit åkt så har inte märkt nåt.
Köpte den typ 2012-13. Och gjorde direkt en så kallad full service men dem sa aldrig nåt om kolvarna, kollar dem inte sånt?
Jag har iaf typ åkt 1-5 mil eller nåt på denna tid
Men så lämna jag in skotern på lagning av ett stav och fäste som jag lyckats köra sönder. Så stått ett tag.
Sen har även sett läckt nånting under skoter.
när dem lagat det i framvagn och starta skotern gick på en cylinder bara och visa sig läckte vatten.
Sen visa sig, ena kolven är helt ny typ och den andra helt slutkörd och trasig. Även två olika. Dem sa att måste kört så ett tag med dem. Dem kan bara bytt en förut.
Fundering är, är det värt att kosta på att byta och laga?
Kan hända att mer är trasigt om kolvdelar förstör mer saker.
Eller köpa ny skoter?
Grejen är att jag är inte nån fan av nya skotrar så i mitt fall blir ju samma typ av ålder på skoter och chassi om köper ny.
Så Laga och veta hur motor mår?
Eller köpa ny och inte veta hur motor mår?
Om nån förstår mitt dilemma.
Mest troligt är vevlager slut samt staklager sen behöver du mest troligt ny cylinder samt nya kolvar och packningssats
så i runda slängar på verkstad 20 000:- , så hitta beg motor eller köp annan.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2322
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Jag håller helt med DrMusslaDrMussla skrev:Med tanke på årgången på din maskin är det knappast lönt att repa din motor om du inte kan fixa själv.Nyll skrev: Grejen är att jag är inte nån fan av nya skotrar så i mitt fall blir ju samma typ av ålder på skoter och chassi om köper ny.
Så Laga och veta hur motor mår ?
Eller köpa ny och inte veta hur motor mår ?
Mest troligt är vevlager slut samt staklager sen behöver du mest troligt ny cylinder samt nya kolvar och packningssats
så i runda slängar på verkstad 20 000:- , så hitta beg motor eller köp annan.
...Bara satsa pengar på en FRÄSCH
Ranger Mountain-800 ( 2004 ) eller Adventure-800 ( 2005 )
Då har du dessutom en hel del reservdelar från nuvarande skoter.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Är det så pass ändå?, känns ju som borde vara billigare än köpa ny, skotern är ju fin i övrigt?
Jo dem två såg spännande ut faktiskt. Verkar vara ett chassi jag gillar...men gillar inte riktigt "utbyggnad" till bakända.
En fråga till, om lägger ut som reservdelar skoter eller sälja i skicket den är, är det ungefär för värde?
Jo dem två såg spännande ut faktiskt. Verkar vara ett chassi jag gillar...men gillar inte riktigt "utbyggnad" till bakända.
En fråga till, om lägger ut som reservdelar skoter eller sälja i skicket den är, är det ungefär för värde?
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
En fungerande "EVO" Rave-800 kanske man kan få ~15000 för.
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Så min Rave om den hade varit hel, hade inte varit värd mer än 15000 kr alltså ?
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Något sådant, kanske att du kunnat få 20000:- denna säsong när det är snö överallt.Nyll skrev:Så min Rave om den hade varit hel, hade inte varit värd mer än 15000 kr alltså ?
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
En till fråga. På Adventure-800 så där bak sticker det ut lite, gissar för att mattan är längre?
Men är det möjligen att kunna byta mellan enkel och dubbeldyna och köra två st på?
Och, det är ett drag på, är det möjligt att dra en liten kälke med fiskeredskap och ved tex? Inget stort och tungt direkt.
Men är det möjligen att kunna byta mellan enkel och dubbeldyna och köra två st på?
Och, det är ett drag på, är det möjligt att dra en liten kälke med fiskeredskap och ved tex? Inget stort och tungt direkt.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2322
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
1. Jaa, både Ranger Mountain 800 och Adventure-800Nyll skrev: 1. På Adventure-800 så där bak sticker det ut lite, gissar för att mattan är längre ?
2. Men är det möjligt att kunna byta mellan enkel och dubbeldyna ?
3. Och, det är ett drag på, är det möjligt att dra en liten kälke med fiskeredskap och ved tex ?
Inget stort och tungt direkt.
har 365 cm lång matta och därmed även lite längre chassi tunnel.
2. 2-up dynan till EVO chassit är samma oavsett mattlängd ( 307 / 345 / 365 cm. )
Mycket enkelt att byta mellan Enkel och Dubbel dyna. Sitter bara med 2 skruvar.
3. Går utmärkt att dra både pulka och kälke med båda EVO modellerna med 365 matta.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Värt att laga motor... ?
Glömde fråga...
...med dubbeldyna funkar det bra att sitta två st på skotern ?
...med dubbeldyna funkar det bra att sitta två st på skotern ?