Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Prata om allt mellan himmel och jord.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Om ungefär ett år får ni alla vara med och bestämma om hur fort "förfallet" ska fortsätta gå.

Röstar ni rödgrönröra ( V + MP + S + C ) röstar blankt eller skiter i att rösta så har ni i praktiken röstat för mer klimatdumheter, mer "plastpåseskatter" och mer etanol, och allt detta utan egentlig positiv verkan för miljön.
(ett signum för MP's & Sveriges miljöpolitik under en massa år är att det varit jättedyrt utan effekt)
Enda sättet att dessa dumheter ska lugna ner sig lite är om MP åker ur och S-gänget får en rejäl näsbränna!
Problemet är att Regeringen redan begripit hur det kommer gå så vi kommer få se en aldrig tidigare skådad effektivitet från statsapparaten kommande år när de i raketfart ska försöka genomföra så mycket dumheter som möjligt innan dom ryker.
:ninja: TYVÄRR är det precis så här det är ! :'(
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av SS440-80 »

Ja nu gled det nog iväg ifrån frågan och in i politikens värld, men det kanske är okej eftersom det går hand i hand :think:

Men att gnälla över plastpåseskatt tycker jag är larvigt. Och de som säger: -Men titta hur det ser ut i floderna i sydostasien, det är DE som ska ha plastskatt... Ja det kanske de borde ha, men vill vi hellre vara utan plastskatt och ha älvar som ser ut som deras?? NÄ, det vill vi inte. Och faktum är att vägkanter, parker m.m har mindre skräp nu än för något år sedan.
Nu reagerar man på hur jävla illa det ser ut när någon slängt ut skräp från bilen :cussing:
Och faktum är att det bara kräver några enstaka extra hjärnceller för att komma ihåg den där smidiga tygpåsen som ligger i dörrfickan, när man ska gå in på affären och handla. Inte jobbigt egentligen.

Och när det gäller etanol, så kommer det att bli mer i soppan framtiden. Men etanol är inget dåligt bränsle, och dessutom så kan vi tillverka det själva och därmed bli mindre beroende av utländsk olja (tyvärr så tillverkas den mesta etanolen just nu av sockerrör i Brasilien)

E10 är inget nytt påhitt. Finland har haft det i flera år nu, och jag tror inte att det är Miljöpartiet som tvingat fram det hos dem.

Och det har alltid drivit fram folkstorm när det blivit förändringar för våra fordon.
Ta införandet av blyfri 95 oktan, och katalysatorer på bilarna (1988) Det var jordens undergång och alla äldre bilar skulle skära ihop eller ta eld och motorvägarna skulle bli att se ut som i Mad-Max-filmerna.
Så blev det inte som ni vet.
Och det var varken miljöpartister, sossar ell kommunister som införde detta. Det gjorde kapitalistiska USA, med Californien i spetsen. De införde detta redan på 70-talet.
Så att inbilla sig att det skulle bli mindre miljödirektiv bara för att man hoppar ut på högervingen politiskt, det är nog bara en dröm. Så har ju Sverige även EU-direktiv att rätta sig efter förstås.

Nä, inte ens om man röstar på de där som säger allt som olika intressegrupper vill höra kommer man att få fortsätta som vi gjort hittills.

Däremot så ska man tänka lite längre än näsan räcker...
De partier som inte var med på din hatlista, de är rena kapitalistpartier. Liberalerna är väl i dagsläget minst blå, men de är borta efter nästa val.
De övriga tre är endast intresserade av ren marknadekonomi, vilket rent krasst innebär att alla verksamheter skall vara privatägda och lönsamma, från industri, IT, skola, sjukvård, elnät. Och åtminstone ett parti skulle nog gilla privatiserat polisväsende.
Med krav på lönsamhet så försvinner de små aktörerna i samhället, allt blir mer centraliserat än vad som redan sker.
Inget av de tre partierna har någon agenda för att lyfta glesbygden, det kostar för mycket pengar. Det är bättre att glesbygden flyttar in till tätorterna.
Att tjoa och skrika om mer poliser, fler fängelser, bättre vägar, tunnlar och förbipassager i Stockholm, snabbare tåg mellan storstäderna (senaste idéen Stockholm-Oslo), samtidigt som man lovar sänkta skatter för alla, speciellt för höginkomsttagare rimmar inte. Det blir inga pengar kvar till oss i glesbygd.
Att de sedan lovar att vargen ska få skjutas och att bränsleskatten ska sänkas, det kommer tråkigt nog aldrig att hända. Men många i utbygderna köper påståendena och är dessutom besvikna på sittande regering.
Men ta för tusan redan på konsekvenserna på lång sikt för glesbygden, om en SD-KD-M-regering kommer till makten. När ni gjort det, då kan ni rösta på vilka ni vill.

Det blev ett långt inlägg. Men om någon anser att glesbygden kommer att tjäna på en blå-brun regering, så förklara gärna för mig, för jag är öppen att försöka att förstå dessa fördelar i så fall.

//Robban.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

Nej usch för det skräp vi har nu,skulle med glädje prova ha SD+M+KD i fyra år för att se hur det blir.
Drömmen vore förövrigt att MP åkte ut, då åker skumpan fram kan jag lova!
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av SS440-80 »

Lynx re skrev:Nej usch för det skräp vi har nu,skulle med glädje prova ha SD+M+KD i fyra år för att se hur det blir.
Drömmen vore förövrigt att MP åkte ut, då åker skumpan fram kan jag lova!
Nu svarade du bara väldigt tydligt att du är supermissnöjd med den sittande regeringen.
Inte varför ett nytt gäng ska få kliva in i regeringsställning... :|

Håller med till fullo om att MP inte ska vara kvar i riksdagen.
MP är ett renodlat stadsparti, vars väljare har väldigt liten förståelse för livet utanför storstaden.
Landsbygden är den där gröna idyllen (eller vita på vintern) dit man åker med familjen någon vecka per år.
I övrigt så är landsbygden där den gröna elen kommer ifrån, som vindkraft och vattenkraft (ej grön enligt EU) Men för övrigt så har MP:s väljare väldigt svårt att förstå att man behöver bil och drivmedel, att man vill freda kreatur från rovdjur eller varför man inte åker kollektivt om man ska någonstans.
Ja ni vet vad jag menar... Så UT med MP, alla de andra partierna klarar av att nå klimatmålen utan dem.

De som traditionellt jobbat för landsbygden är ju Centern, men det känns som att de liksom försvunnit lite de senaste årtiondena. Men bondeförbundarna har väl alltid varit måna om landsbygden med jord, djur, jakt och skog?

Sossarna har väl problem med att de ska vara ALLA till lags, vilket är omöjligt. Man kan inte vara kompis med alla jämt. Så de behöver nog bli mera populistiska för att stiga i rankingen igen, och framförallt släppa greppet om MP.
En sak som de faktiskt gjort bra, eller i rätt riktning i alla fall, det är att de utlokaliserat en del myndigheter från storstäderna till mindre orter. Nu hamnade väl dessa inte i Älvdalen eller Färila direkt, men i alla fall i mindre orter än Stockholm.

Vänstern har en hel del bra tankegångar gällande glesbygd, men de har också många skrämmande grejer om miljöskatter som slår hårt mot folk i glest befolkade områden. Deras lätt rabiata feminism är också något som känns verklighetsfrämmande. Man kan verka för jämställdhet utan att vara radikal.

Högerpartierna kommer aldrig att göra något extra för glesbygden, inte utan vinstintresse, så de går bort helt. Speciellt bruttan som företräder de "kristna värderingarna" och samtidigt skor sig på de svaga. Nä, religion och politik ska inte mixas!
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

För att ett nytt gäng kan absolut inte vara sämre än de inkompetenta pajasarna som vi har nu. Förövrigt är det bara att inse fakta, Sverige är i framtiden inget land för oss som gillar motorfordon som drivs med bränsle även om det är förybart .
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av SS440-80 »

Lynx re skrev:För att ett nytt gäng kan absolut inte vara sämre än de inkompetenta pajasarna som vi har nu. Förövrigt är det bara att inse fakta, Sverige är i framtiden inget land för oss som gillar motorfordon som drivs med bränsle även om det är förybart .
Fortfarande så är det de nuvarande inkompetenta du är förbannad på, och det får du absolut vara.
Men på vilket sätt blir det andra laget bättre för dig, mig och övriga motorintresserade Sverige utanför storstäderna ?
Upplys mig om vad de kommer att göra bättre ?

För man ska inte byta ut pajasar mot clowner, och TRO att det ska leda till någon skillnad.
Man måste ta till sig information, utvärdera och sedan göra ett aktivt val, förhoppningsvis ett val som ger möjlighet för hela Sverige att leva.
Och som jag nämnt förut, så får man inte bara tro på fina ord. Allt som lovas måste finansieras, och visst kan man som borgarna gjort varje gång de haft makten (utom under Reinfeldt) låna en sjuk massa miljarder utomlands för att finansiera skattesänkningar. Men lån ska betalas tillbaka, och det sker genom nedskärningar inom välfärden (skola, sjukvård, äldreomsorg) för vi vill ju inte ha skatter.

En ironisk grej med just motviljan mot skatt, det är fastighetsskatten.
Reinfeldt-regeringen avskaffade fastighetsskatten som var 1% på taxeringsvärdet. För ingen ville ju betala skatt för ett hem som man redan köpt för skattade pengar. Fullt förståeligt.
Så skatten togs bort och det infördes en fastighetsavgift istället. Denna avgift är på 0,75% av taxeringsvärdet, men har ett maxtak på 8524 kronor.
Detta betyder att om man har ett hus i Arvika taxerat till 1.000.000kr (rimligt?) så betalar du 7500kr i avgift, och har du motsvarande hus på Lidingö så är den taxerad till kanske 10.000.000kr, men du betalar bara 8524kr. Alltså bara 1024 kronor mer.
Hade den gamla fastighetsskatten varit kvar så hade villaägaren i Arvika betalat 10.000kr, men Lidingöbon hade fått betala 100.000 i skatt.
Så gynnar detta låg-och-normal-inkomsttagare ute i landet, eller är fördelarna störst för höginkomsttagare i storstädernas dyrare områden?? Det är lite av detta som jag vill belysa, att landsbygden får hela tiden betala för storstädernas tillväxt.

Nu ska det även poängteras att vänsterregeringen inte har lagt två strån i kors för att justera detta.
Men vi (svenska folket) hatar ju skatter, så vi betalar hellre en avgift.
Även om den är mera orättvis.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

Jag vill inte ha någon framtida regering som innehåller V, MP, S eller C punkt slut.
Sen låna pengar vilka var de som tog ett miljardlån från EU nyligen som vi ska betala tillbaks ?
Det är ingen ide att vi sitter och tuggar fram och tillbaks här mer, vi har olika åsikter och det kommer förbli så.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av SS440-80 »

Så är det, och det är det fina med Sverige. Vi får ha olika åsikt.

Jag är ganska säker på att du får din vilja igenom nästa år, för så många är besvikna på den nuvarande regeringen. Det skrämmande är att de då väljer vad som helst utan att se på vad det innebär i det långa loppet.
Är man missnöjd nu, och läser på vad de andra erbjuder, då kan bästa alternativet är att rösta blankt. Då har man visat att man inte är nöjd med något som partierna erbjuder, utan de måste skärpa sig.

Hur som helst så blir det nog mer sprit i drivmedlen i framtiden, men jag är säker på att förbränningsmotorerna inte försvinner. I alla fall inte förrän vi har eldrift som kan laddas under drift med t.ex vätgas eller kanske rent av kärnklyvning. Det sista vore fränt :haha:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Off Topic.....

Inlägg av 2stroke »

SS440-80 skrev: Att gnälla över plastpåseskatt tycker jag är larvigt.
Och de som säger:
-Men titta hur det ser ut i floderna i sydostasien, det är DE som ska ha plastskatt...
Ja det kanske de borde ha, men vill vi hellre vara utan plastskatt och ha älvar som ser ut som deras ??
NÄ, det vill vi inte.
Och faktum är att vägkanter, parker m.m har mindre skräp nu än för något år sedan.
:bad: Jag tycker att det ser värre ut efter vägar osv än någonsin tidigare !
Det ligger faaan skräp av alla de slag i drivor. ( I alla fall i den Kommunen där jag bor )
Problemet är att renhållning såväl som vägunderhåll inte får kosta ett öre
och detta är något som tyvärr numera genomsyrar hela samhället.
( tyvärr går pengar dit de inte borde gå för att skapa ordning och reda )
...Men givetvis måste det till en kraftig skärpning vad gäller eftertänksamhet och tankesätt
när det kommer till hur folk slänger grejer omkring sig i naturen.


Naturligtvis så kommer ju inte bränslepriserna att sjunka med flera kronor bara för att vi byter färg på regeringen,
men hetsjakten på alla slags Bensin/Diesel motorer måste stoppas.
Politiker ska lagstifta om utsläpp från NYA fordon.
( därmed dör Bensin/Diesel fordon av sig själv på en 10~15 års period )
Politiker ska inte tvinga/lagstifta på befolkningen en teknik ( EL ) som inte fungerar.
Fullständigt sinnessjukt att man tar från Statskassan för att subventionera folks inköp av EL & HYBRID-fordon !!! :bad: :bad: :bad:

Då vi som gillar Snöskotrar förmodligen även gillar andra Bensin/Diesel motorer
( annars så vore det hyckleri )
så kan vi nog enas om att följande partier är rent ut sagt livsfarliga för Sveriges framtid: V + MP + C

Kan man tex inte självklart se/förstå att kärnkraften måste byggas ut ordentligt världen över för att klara energi omställningen
så vet jag inte under vilken sten man har sovit de sista 25~30 åren.
:kaffe:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av SS440-80 »

Håller med om att kärnkraften är nyckeln vad som måste till för att vi ska kunna hålla låga energikostnader för både industri och hem.
Var det inte snack nyligen om att tillverka "minikärnkraftverk" som kunde placeras ut lite var som helst där energi behövdes?
Det vore suveränt med små lokala verk, som i.o.m sin litenhet även håller låg risknivå.

Tråkigt om det blivit mer skit i dikena hos er, men häromkring så har turisterna varit duktiga.

Visst är det trist att de straffar förbränningsmotorerna med högre skatt, ju renare bränslet blir :'(

Men förhoppningsvis så blir det bättre när en majoritet av bilarna drivs av el, vätgas eller något annat CO2-nyttigt.
Då är inte skatteintäkterna så stora på förbränningsmotorer längre, och troligtvis så har någon tagit fram ett CO2-neutralt bränsle (man kan hoppas)
Skriv svar