Har lite funderingar angående E-Tec 800 motorn.
Har själv en RE-800 ( 2015 ) som snart snurrat 700 mil,
hur är det med kolvar och ramlager på dessa?
I början av E-Tec eran så var det lite si och sådär med ramlagren fick man höra och att det senare skulle vara avhjälp.
Men hur länge kör man innan det är dags att fetta om ramlagren ?
Kolvar byter man normalt vid 6-700 Mil i förebyggande syfte på tidigare motorer.
Är det dags ?
//John
RE-800 E-Tec ( 2015 ) Vevaxel genomgång och Kolv byte... ?
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: E tec 800
Inga problem så länge soppatryck och allt annat är sjysst är det bara att köra.SpeedKing skrev: Har lite funderingar angående E-Tec 800 motorn.
Har själv en RE-800 ( 2015 ) som snart snurrat 700 mil,
hur är det med kolvar och ramlager på dessa?
I början av E-Tec eran så var det lite si och sådär med ramlagren fick man höra och att det senare skulle vara avhjälp.
Men hur länge kör man innan det är dags att fetta om ramlagren ?
Kolvar byter man normalt vid 6-700 Mil i förebyggande syfte på tidigare motorer.
Är det dags ?
Nya vevlagrena sitter tätningen så inni helvete så den går knappt att peta loss.
1200 - 1400 mil är inga problem så länge det övriga i maskinen är ok.
Dvs filter är bytta osv..
Re: E tec 800
Vad inga vevaxlar tål är upprepade remsprängningar.
Kolvbyteshysterin är just det, en hysteri. Ramlar inte kolvringsknastren loss så håller en kolv länge, (sålänge ingen Polarisingenjör varit framme och satt i alldeles för korta vevstakar så vevaxeln gör sitt bästa för att trycka ut kolven genom cylinderväggen då kolven vänder i nedre läget)
Kolvbyteshysterin är just det, en hysteri. Ramlar inte kolvringsknastren loss så håller en kolv länge, (sålänge ingen Polarisingenjör varit framme och satt i alldeles för korta vevstakar så vevaxeln gör sitt bästa för att trycka ut kolven genom cylinderväggen då kolven vänder i nedre läget)
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2301
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: Lynx Avalanche-800 R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: E tec 800
SpeedKing skrev:Har lite funderingar angående E-Tec 800 motorn.
Har själv en RE-800 ( 2015 ) som snart snurrat 700 mil,
hur är det med kolvar och ramlager på dessa?
I början av E-Tec eran så var det lite si och sådär med ramlagren fick man höra och att det senare skulle vara avhjälp.
Men hur länge kör man innan det är dags att fetta om ramlagren ?
Kolvar byter man normalt vid 6-700 Mil i förebyggande syfte på tidigare motorer.
Är det dags ?


Alla Rotax Serie-3 motorer inklusive 800R och 800 E-Tec motorer har samma system för att hålla lagren smorda
och det är med hjälp av förfyllda lager med fett som även har tätningar.
Problemet under åren har varit varierande och många ( går inte in i detalj på detta nu )
detta går inte att snacka bort.
Vissa motorer där samverkande faktorer har gjort att motorer gått 1000+ mil utan problem,
men samma samverkande faktorer på ett annat exemplar har fått till följd att det blivit genaralras efter 75 Mil.
Rotax har aktat sig noga med att i efterhand utkomma med några rekommendationer angående detta med omfettning för att inte få reklamationer på sig som skulle innebära betydande kostnader.
Med facit i hand efter många år med denna typ av smörjning så skulle då jag inte vilja åka omkring med en motor som aldrig varit isär för genomgång av vevaxeln som gått mer än ca 600~700 Mil.
Samma sak när det kommer till kolvar...
Det finns en orsak att man inom tex Cross världen på 2 hjul och även inom Skoter crossen såväl som Carting snackar om gångtimmar istället för miltal.
Där pratar man ofta om så låga tal som 10-25 Timmar innan byte av kolv.
Ni kan ju själv fundera på hur många timmar en kolv som suttit i exempelvis 1000 Mil har gått ?
Samma sak där, efter ca 600~700 Mil är det dags för byte om man är rädd om grejerna.
( Finns ju faktiskt motorer inom skotervärlden som är ökända för just utmattade kolvar )
Och att byta kolvar efter 700 Mil kan knappast kallas för hysteri !
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 10 september 2018, 22:26
- Skoter: RE800, GLS3600LC, GLS3500FC, 650
- Ort: Överboda
Re: RE-800 E-Tec ( 2015 ) Vevaxel genomgång och Kolv byte...
Ok, låter som det jag har trott innan frågan ställdes.
Då får min maskin gå i vinter för att sedan ge den en genomgång till nästa säsong.
Tack för svar. Mycket bra, nu fattas bara mera snö.
//John
Då får min maskin gå i vinter för att sedan ge den en genomgång till nästa säsong.
Tack för svar. Mycket bra, nu fattas bara mera snö.
//John