Diablokit på fattigmansvis.

Allt om Radien chassiet. (2018->
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Heelclickervikter har alltid funkat bra på bottenstarka motorer, dom har även gett bättre remtryck vid låga varv vilket passar Polarisvariatorn och nu även P-drive som lider av samma dåliga starttryck. Diablokiten innehåller Heelclickerkopior, (någon som vet vart dom görs??).

Så, En kompis fick en idé så jag ritade upp och skar ut dessa i 3mm plåt.

Testkörde lite som snabbast häromdagen men vi har för lite snö för att man ska kunna testa ordentligt. Kändes lovande däremot.

Har ritat en ny variant med aningens längre häl och som ska skäras i 4mm plåt för att få längre gänglängd, (den i 3mm törs man inte köra utan mutter på M5-viktskruven).

Längre häl gör även att man kommer kunna vikta på mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Två bilder till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av 2stroke »

:tumme: Simon :tumme:

När ni har hittat rätt form osv på de dära plåtarna
så är det bara till att hitta ett bättre material än vanlig blötjärnsplåt och börja skära.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Det är bra plåt redan, typ Weldox 700, så det är inget problem. Rullen går ju inte på denna alls så det enda den behöver hålla för är centrifugalkrafterna, och dom blir inte så stora att det ska vara några problem när man bara ska hänga några gram längst ut.

Till nästa testserie har jag däremot flyttat skärstarterna då dom inte låg optimalt för utmattning.

För syns skull så vore rostfritt super men det har jag inte tillgång till i tillräckligt bra kvalitet.
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av Gabbe1 »

Snyggt!
Snarlik ide som Dynamo Joe kallar "Popey arm"
https://www.ibackshift.com/comersus/sto ... roduct=112
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Det var den som polarn såg när han tänkte ut våran. Vi begriper däremot inte riktigt att DJs variant ska ge särskilt mycket. Antagligen ska man komma upp i 8-10g i hälvikt innan det börjar göra av sig ordentligt och det är med hävarm. Ju närmare pinnen vikten är desto större skulle den behöva vara. Men han har kanske nån annan baktanke. Hursomhelst så hoppas jag ha framme och kunna testa version två i helgen.
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av Gabbe1 »

Precis min tanke, din variant borde ge mycket mer effekt.
Det är väl bara precis i starten som "hälen" ger någon effekt, resterande del av utväxlingen borde den extra vikten vara försumbar?

Ska bli spännande att höra om dina erfarenheter efter helgen.

Ps.
Du ser ut att köra med rätt mycket pivotvikt, vad har du för ramper, fjädrar och helix?
Ds.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av DrMussla »

Gabbe1 skrev:Precis min tanke, din variant borde ge mycket mer effekt.
Det är väl bara precis i starten som "hälen" ger någon effekt, resterande del av utväxlingen borde den extra vikten vara försumbar?

Ska bli spännande att höra om dina erfarenheter efter helgen.

Ps.
Du ser ut att köra med rätt mycket pivotvikt, vad har du för ramper, fjädrar och helix?
Ds.
Ser ut som det är en 990 med 38mm pivå och 5g extra vikt.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Det är en -19 BD 3900RE och är helt standard. Så 990-ramper, längsta bulten och en vikthylsa. Jag har ingen aning om vilken fjäder som sitter där.

Hälen ger effekt rätt länge faktiskt, man kommer bra nära, typ 3/4 av vägen, till full utväxling innan hälen kommer rakt utanför leden. Naturligtvis minskar effekten allteftersom. (hälen börjar sen hålla mot lite när den kommer över rotationscentrum men för det första är det väldigt lite och sen dessa variatorer har normalt sett inga problem hålla fast remmen där utan det är i början som problemet finns)

En polare som justerat in otaliga Heelclickerkit på andra märken sa att han normalt sett börjar med lätt grundvikt och sen lastar på hälen tills det känns bra och sen börjar lägga på vikt utefter rampen. Så jag får se om jag lånar mej en omgång kortare pivotbultar och kör efter samma filosofi.

Edit: Får inte tag i några grejer före helgen =(
Jajja, bara nöta lite till på inkörningsprocenten medans man väntar.
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av Gabbe1 »

Kanske inte är riktigt rätt tråd att ta upp det i men jag har tidigare upptäckt en sak och blev påmind nu när jag såg vikterna/distanserna som det postades bilder på här ovan.

På alla pdrive jag sett så är det så att pivotbultarnas skallar och distanserna/vikterna tar i variatorns aluminiumhus innan rampen tar i rullen.
Dvs att vid gaspådrag så kommer den allra första rörelsen i variatorn orsakas av att bultskallen/distansen tar i aluminiumhuset istället för att rampen tar i rullen. Detta måste ju orsaka en väldigt dålig brytkraft/snedbelastning som får bussningar att slitas i förtid. Det är mycket enkelt att se så jag är förvånad att BRP ändå tillåter det.

Det inträffar alltså inte om du kör men en bult utan distans under bultskallen, då går den fritt. Men om du flyttar ut bulten med en extra distans på ca 2mm eller mer så kommer bultskallen alltså ta i aluminiumhuset.

Någon mer som noterat detta och har några tankar om det?
Skriv svar