Ranger-600 4900 ( 2017 ) Tvekar vid fullgas... ?

Allt om REX-II chassiet. (2014->
klarran
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 maj 2012, 16:53

Ranger-600 4900 ( 2017 ) Tvekar vid fullgas... ?

Inlägg av klarran »

När jag ligger på ett jämnt varvtal och sen klipper till fullgas så tvekar motorn.
Händer ofta och går att provocera fram.
Den har varit så från början, men då trodde jag det var inkörnings relaterat.

Vad kan vara problem?

Maskinen är en -17 49 med 200mil och alltid körd på xps.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av DrMussla »

Variator setupen på en 49 ranger är rätt tam så något monster får du inte ur den, men det beror på hur den tvekar. Orkar inte motorn så det känns som den dör eller övervarvar den rent utav? Prova klicka om den på primären och testa om symptomen försvinner.
klarran
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 maj 2012, 16:53

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av klarran »

Upplever ett effekttapp, som att motorn dör för en hundradel.
Som att den hostar till för att sen vakna. Svårt att förklara i text.

Ska testa klicka om den, har gjort det en gång redan när de saknades toppvarv.
Användarens profilbild
mullfritz
LynxTalk Member
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:38
Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
Ort: Umeå

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av mullfritz »

Kolla med mulle på M-Performance
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av SS440-80 »

Har haft samma på min 49:a (2012) och det fanns kvar även efter Mulle-mapp.
Men det är alltid när jag kört långsamt en stund, t.ex spårat i okörd skogsterräng eller fisåkt på annat sätt. Om jag då kommer ut i öppnare terräng och trycker på, så då får jag exakt den där tvekningen.
Så för min del så är jag övertygad om att det har med tempsensorn vs insprutet.
Jag var nyfiken på att testa den där plug-in-grejen som det talades om för några år sedan som skulle lura ECU:n att motorn är 10-12* kallare än vad den är. Men det blev aldrig av.

Nu är 49:an såld (saknad redan) En lite sportigare maskin på ingång. Jag är övertygad om att jag kommer att sakna det låga tillslagsvarvet och defenitivt flip-boggien...
klarran
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 maj 2012, 16:53

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av klarran »

S440-80.
Intressant. Så du tror att motorn går för varm och backar tändningen?

Kör jag långsamt i bra snöförhållanden så kommer kyltempen knappt över 40-41 grader.

Jag ska försöka få tid till att testköra och ha koll på varven för att se om den låga utväxlingen gör att den övervarvar.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av SS440-80 »

Japp, det är vad jag är övertygad om. För när jag kör efter led eller över en sjö i hyfsad fart och saktar in eller stannar, för att sedan ge full gas så kommer aldrig någon tvekan.
Men som sagt när man kört långsamt så att man kommer upp i motorrumstemperatur, så att fläkten startar eller i närheten av att den ska starta, då när man ger fullgas så är tvekningen där. Och den är väldigt tydlig, som att motorn liksom tar omtag i accelerationen.

Temperaturskalan visar inte många staplar, men det är klart att det blir varmt under huven när man bökar runt i sakta mak... varmare än vid ledkörning i alla fall.
Så därför drar jag slutsatsen att det är tempen som spökar.
klarran
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 maj 2012, 16:53

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av klarran »

Pratat med fler 49 ägare. Många som upplever denna tvekning.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Tvekning 600 etec

Inlägg av DrMussla »

SS440-80 skrev:Japp, det är vad jag är övertygad om. För när jag kör efter led eller över en sjö i hyfsad fart och saktar in eller stannar, för att sedan ge full gas så kommer aldrig någon tvekan.
Men som sagt när man kört långsamt så att man kommer upp i motorrumstemperatur, så att fläkten startar eller i närheten av att den ska starta, då när man ger fullgas så är tvekningen där. Och den är väldigt tydlig, som att motorn liksom tar omtag i accelerationen.

Temperaturskalan visar inte många staplar, men det är klart att det blir varmt under huven när man bökar runt i sakta mak... varmare än vid ledkörning i alla fall.
Så därför drar jag slutsatsen att det är tempen som spökar.
Är nog snarare att den ställt om tändningen en del för att safea. Teoretiskt borde det fungera med en termostat som öppnar tidigare vilket gör att du får ett större spann innan den drar ner effekt. Att lura insugsgivaren kommer förmodligen inte att fungera då den även kollar motortemp och avgasttemp... vill man nu prova är det väl bara att tejpa igen insugen ser du väl... du får ju choke funktion då.
comsys
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 april 2012, 20:53
Skoter: Lynx 49 E-Tec

Re: Ranger-600 4900 ( 2017 ) Tvekar vid fullgas... ?

Inlägg av comsys »

Hade samma broblem på min -15 49, väldigt irriterande tyckte jag. Har nu en -18 men de lilla jag har hunnit köra så verkar den inte tveka nåt.
Skriv svar