Hallå
Har en -14 BD 3700 800. Mulle mappad.
Enl säljaren sitter ett SPI variatorkit för Summit och original drevning.
I sek ser jag en SPI 20 helix oklar fjäder, primären sitter ramper sp 414. Vikt i armarna är 22.75g. Enl min krutvåg. Inslag ca 4500.
Problemet är att i det före vi haft i Umeå hårt under. Liter puder på, så övervarvar den.
Vid stillastående full gas, direkt upp till 8000 men stiger sedan upp mott 8400 120km. Sedan släpper jag så klart. Nästan 1cm tusch kvar på primären
Kör nu på 1ans cklicker.
När jag släper gasen ner till 5 och trycker till så slår varräknaren upp till 8 direkt. Men det är väl det man önskar som "Summit" förare.
Jag önskar att den inte övervarvar. Att den matar på direkt så armarna blir långa och jag inte ser leden för huven är i vägen. HAHA
Vad skall jag hitta på?
Boondocker-800 ( 2014 ) Justera in variatorkitet... ?
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Re: Boondocker-800 ( 2014 ) Justera in variatorkitet
Låter som du får slut på variatorer. 120 km/h lät lite med 21/49 drivning bör den göra nära 140 - 150 på mätaren. Kolla så det inte sitter 19/49:s drevning. Den ska upp till 8k i varv direkt och hålla det medan den accelererar. Ta reda på vilka fjädrar det sitter i den. Spi 20 helixen vet jag inte riktigt vilka grader den har...
Kör du på 1:ans klicker och den håller 8000+ varv borde du kunna vikta på den mer. Idealet är väl att köra på 3:ans klicker och den håller varvet då kan öka och sänka varvet beroende var du är och kör. Ett steg upp ca: 100 varv till och vise versa.
Är det orginal viktarmar eller sitter det spi armar i den?
Kör du på 1:ans klicker och den håller 8000+ varv borde du kunna vikta på den mer. Idealet är väl att köra på 3:ans klicker och den håller varvet då kan öka och sänka varvet beroende var du är och kör. Ett steg upp ca: 100 varv till och vise versa.
Är det orginal viktarmar eller sitter det spi armar i den?
Hallå
Var inne idag på den lokala lynx. Där hade mecken själv kört 14 bd med spi kit. Han upplevde att den bara varvade och det hände inget. Vilket påminner väldigt om mycket av min upplevelse av detta.
Så det slutade med att jag köpte 3st 441 ramper och en grön/blå primärfjäder.
Kvar i sek sitter den där spi 20helixen och silver spi fjäder.
Får se om jag hinner testa nått imorgon, kärde lite på förliten plätt här ute för att bedömma. Men mattan rör ju på sig nu så jag får upp nosen i allfall...
Kör samma vikt i pinnarna, men dom gissade på 22gram.
Backshifta i sinne, får känna om det blivit bättre..
Och skall kolla vad det sitter för övre drev i morrn...
Var inne idag på den lokala lynx. Där hade mecken själv kört 14 bd med spi kit. Han upplevde att den bara varvade och det hände inget. Vilket påminner väldigt om mycket av min upplevelse av detta.
Så det slutade med att jag köpte 3st 441 ramper och en grön/blå primärfjäder.
Kvar i sek sitter den där spi 20helixen och silver spi fjäder.
Får se om jag hinner testa nått imorgon, kärde lite på förliten plätt här ute för att bedömma. Men mattan rör ju på sig nu så jag får upp nosen i allfall...
Kör samma vikt i pinnarna, men dom gissade på 22gram.
Backshifta i sinne, får känna om det blivit bättre..
Och skall kolla vad det sitter för övre drev i morrn...
-
Jukkas_Lasse
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Original : Ramp: 413, Spring: Yellow/Green 100-260lbs, Pin: Long full 18.8g
Denna setup har alla Boondocker 2014-2015
Boondocker DS 2016-2017 har en ny setup : Ramp: 441, Spring: Purple/Pink 160-350lbs, Pin Long 16.75g
Den nya setup Boondocker DS har är för att låta maskinen bygga upp varv fort i extrem lössnöåkning
Men har du 22 gram istället för 16.75 gram vikt i kombination med 441 ramp och en grön/blå 200-290 lbs (mjukare) fjäder så känns det inte riktigt rätt...
Denna setup har alla Boondocker 2014-2015
Boondocker DS 2016-2017 har en ny setup : Ramp: 441, Spring: Purple/Pink 160-350lbs, Pin Long 16.75g
Den nya setup Boondocker DS har är för att låta maskinen bygga upp varv fort i extrem lössnöåkning
Men har du 22 gram istället för 16.75 gram vikt i kombination med 441 ramp och en grön/blå 200-290 lbs (mjukare) fjäder så känns det inte riktigt rätt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.