FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Allt om Polaris.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av MangE »

Undrar om det är någon som har erfarenhet av ovanstående maskin, började när jag hämtade den från vinterförvaringen.
Den gjorde närmare 170 Km/h stillastående, hastighetsmätaren var alldeles förvirrad och fladdrade fram och tillbaka.
Mer lustigt var att helljuset som krånglade i våras nu fungerar utan anmärkning :O
Nu har den sagt upp sig helt, den tänder, går i några sekunder och bara stannar, trycker jag på gasen stannar den direkt.
Men den tycker själv att den gör 225 blås, på tomgången :think:
Någon som har något tips eller måste man åka och få den felsökt på verkstad?
Har ingen bra erfarenhet av verstäder dock, sist jag fick den diagnosticerad på verkstad fick jag själv leta fram givaren de glömt att trycka in kontakten ordentligt i :S

Och ni behöver inte påpeka att felet är att det är en Polaris, den felsökningen har jag redan klarat av :D
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av DrMussla »

MangE skrev:Undrar om det är någon som har erfarenhet av ovanstående maskin, började när jag hämtade den från vinterförvaringen.
Den gjorde närmare 170 Km/h stillastående, hastighetsmätaren var alldeles förvirrad och fladdrade fram och tillbaka.
Mer lustigt var att helljuset som krånglade i våras nu fungerar utan anmärkning :O
Nu har den sagt upp sig helt, den tänder, går i några sekunder och bara stannar, trycker jag på gasen stannar den direkt.
Men den tycker själv att den gör 225 blås, på tomgången :think:
Någon som har något tips eller måste man åka och få den felsökt på verkstad?
Har ingen bra erfarenhet av verstäder dock, sist jag fick den diagnosticerad på verkstad fick jag själv leta fram givaren de glömt att trycka in kontakten ordentligt i :S

Och ni behöver inte påpeka att felet är att det är en Polaris, den felsökningen har jag redan klarat av :D
Ja jag säger väl som alla andra säger... kontrollera samtliga kontaktstycken att de sitter och inte är fulla med ärj. Polaris jänkar kontaktstycken är inte av högsta kvalité vad det gäller fukt. Kontrollera även alla jordpunkter, exakt var de sitter minns jag inte men det är troligt fel om mätare gör som de vill. Har du kontrollerat bränsletrycket? För det är väl en insprutarmaskin? Du har även en dödargivare i tumgasen som kan jäklas.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av MangE »

Genomgång av kontaktdon pågår, ser dock väldigt fräscht ut så det verkar inte vara det, hittar ingen ärga alls. Jordpunkterna likaså, har dock inte plockat av alla delar som är ivägen så det kan finnas några som jag inte hittat, ska också riva handtagen.
Dödgivaren i gasen har jag inte tänkt på, ska kolla den, tack för tipset.

Det är insprutning, det kan väl iofs. förklara att den dör men borde väl inte påverka hastighetsmätaren?

Hur som helst ska jag prova med nytt batteri också, det verkar ha blivit dåligt och jag läste i en annan tråd att det löst ett annat problem.

Återkommer, endera med mer frågor eller med lösningen :)
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av DrMussla »

MangE skrev:Genomgång av kontaktdon pågår, ser dock väldigt fräscht ut så det verkar inte vara det, hittar ingen ärga alls. Jordpunkterna likaså, har dock inte plockat av alla delar som är ivägen så det kan finnas några som jag inte hittat, ska också riva handtagen.
Dödgivaren i gasen har jag inte tänkt på, ska kolla den, tack för tipset.

Det är insprutning, det kan väl iofs. förklara att den dör men borde väl inte påverka hastighetsmätaren?

Hur som helst ska jag prova med nytt batteri också, det verkar ha blivit dåligt och jag läste i en annan tråd att det löst ett annat problem.

Återkommer, endera med mer frågor eller med lösningen :)
Kom på att jag har lagat ngn som hade kabelskav där kablaget går upp mot huven vid gångjärnen så den kortslöt mätarna vilket gjorde att de fladdrade fick ojämn ström.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av MangE »

Kabelstammen vid huven var det första som slog mig men den ser som ny ut fortfarande, kan inte hitta något klämt eller liknande.
Ser dock på vissa ställen kabelstammar som ligger över vassa plåtar, får ta bort slutburken idag för att inspektera dem jag inte kommer åt.
Felsökning fortgår, tack för tipsen :)
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av MangE »

Uppdatering, nytt batteri så går den som det ska så batteriet var tydligen kortslutet på något sätt, visade 12,8 V utan belastning men verkar ha tagit all ström från generatorn på något sätt.
Hastighetsmätaren visar fortfarande 225 Km/h så det blir väl till att byta givare, kopplar jag ur givaren så är allt lungt.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av MangE »

Kåpa hastighetsmätargivare Polaris.jpg

Sedan är troliga orsaken till övriga problem en battericell med kraftigt försvagad kapacitet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: FS IQ Touring ( 2008 ) Elfel... ?

Inlägg av MangE »

Insåg att jag borde avrunda tråden, det var alltså givaren som var problemet.
Det var tydligen kortis i den så den störde ut motorelektroniken också så motorn dog ibland, inte dåligt batteri.
Givaren har nu varit bytt en längre tid och kört ca 100 mil och allt fungerar som det ska igen.
Skriv svar