Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre & fina

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre & fina

Inlägg av Hasse Larsson »

Hej alla LynxLovers :thumbsup:

Jag heter Hasse och tänkte att jag kör en liten presentation eftersom jag är ny här på LynxTalk som jag tycker verkar vara väldigt trevligt forum med god ton och mycket bra kunskaper om Lynx. Snöskoter har alltid varit grunden i mitt liv, bor nu i Stockholm, uppvuxen i Värmland och har bott många vintrar i Härjedalen/Jämtland. Under 14 år arrangerade jag skoterresor för dem med egen sport/touring skoter inom området från norra Dalarna till norra Jämtland och Canada. Körde under många år ca 1000+ mil varje vinter, har kört massor med olika skotrar och haft egna från Japan och USA, nästa alla med Öhlinare eftersom jag gillar dämpare som jag kan lita på. Efter år 2000 blev det väldigt mycket Polaris, gjorde ett mycket stort marknadsföringsprojekt 2011-13 som hette Xtreme Rush, med hemsida, facebook, mässor/event och stor monter på Bilsport Custom Elmia.

För två år sedan frågade Andreas på Ljungbergs Motor i Sveg om jag ville prova en ”riktig” skoter? Javisst absolut om det inte är en buss sa jag, nejdå skrattade Andreas du ska få köra min privata RE 800. Sagt och gjort, upp med Lynxen på släpet och upp till Funäs för test några dagar. Det första jag märker är dämparna som enligt mig är de bästa originalmonterade dämpare som jag någonsin har kört på en sportskoter. Chassit känns också väldigt kompakt och välbyggd. Körställningen är helt perfekt och 44 mattan är enligt min körstil helt grym. Visst är Rush en fin skoter men den är mer som en gubbräcer för bekväm långkörning. Lynx RE är något helt annat, jag tänker Porsche GT3 Special. Hur hårt och tufft jag än kör så skriker Lynxen till mig; ”Hasse fega inte gasa gasa” så är det med Rave RE den totala sportskotern :applåd:

Senare den vintern när 2016 års modell presenterades med det röda chassit beställde jag av Andreas på Ljungbergs Motor en Rave RE 600 med RS kit från fabrik i Finland, jag tycker att en 600:a ger mig mycket mer körglädje. Om motorn har 115 hk eller 150 hk spelar ingen roll för mig.
Skotern kom till Sveg i oktober -15 men jag hade tyvärr inte tid att hämta den innan det hade blivit slutet på februari. Eftersom jag inte är en originalkille så hade jag beställt lite extragodis som verkstadskillarna på Ljungbergs Motor monterade och Andreas kikade lite på variatorn. Med ny skoter på släpet åkte jag till Gördalen och hittade där massor med snö och ca 50 cm puder på myrarna och härliga leder, finns inget bättre man kan göra med kläderna på... :love:

Nu får ni här på LynxTalk gärna följa projektet med Lynx Rave Red Passion som även finns på facebook.
Just nu har jag inget slutmål för projektet utan vi kör och fixar bara ”lite”.......

Vi hörs och ses snart igen, ps kolfiber är något jag gillar och det kommer ni att snart få se...
Hasse LynxLover :lovelynx:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A bad day riding is better than a good day at work
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av 2stroke »

:tumme: Trevligt med en presentation :tumme:

:lovelynx: Mycket trevligt med en märkes dedikerad kille med hjärtat på rätta stället ! :lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av SS440-80 »

Hôôj!
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av Stoft »

Ska bli spännande att följa projektet här på LynxTalk! :lovelynx:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av Hasse Larsson »

Stoft skrev:Ska bli spännande att följa projektet här på LynxTalk! :lovelynx:
Jag ber om ursäkt för att det dröjer lite, jag väntar på lite bilder från början av projektet så det blir i rätt ordning.

Lite kul och ovanligt med detta projekt är mattlängden som numera räknas som extremt kort matta när alla (nästan) idag åker buss. De flesta av mina skotrar har haft mattlängden 307 så för mig är denna 330 en långbandare :lol:

Jag älskar snabb endurokörning men självklart också friåkning, sakta glida fram genom naturen på myrar, skogar, bäckraviner men inte på det sätt man kan göra med en riktig snömaskin som i det projekt Christian Chris2 har förfinat till världsklass. :applåd:
A bad day riding is better than a good day at work
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av Hasse Larsson »

Nu backar vi bandet till april 2015, då jag av Andreas på Ljungbergs Motor beställer mitt livs första skoter från Finland en Lynx RE 600. Passar också på att beställa ett RS Kit som monteras direkt på fabriken.
RS Kit är bla. förstärkningar från den så otroligt framgångsrika tävlingsmodellen RS 600.
En 38:a matta ingår men den säljer jag och beställer en likadan matta som satt på den Rave som jag fick provköra, det är en 44 matta som sitter på RE 800. Den mattan passar min körstil perfekt men den ska uppdateras lite som ni kan läsa om framöver...
Elstart ingår också i BYR bygg din egen skoter före maj.

Februari 2016 börjar Felix på Ljungbergs Motor att montera skotern och montera på lite extra godis.

Svart bukskydd som smälter ihop fint med det övriga svarta.
Byter de svarta skidkrokarna till röda.
Byter låga rutan mot en mellan som är lite bredare och lite högre.
Vindavvisare på huvens sidor som styr bort fartvinden
Andreas variator-kit
Mellanstor väska som monteras på tunneln, (fungerar perfekt).

En lördag i februari hämtar jag skotern och första provkörningen blir i Hälsingland. Ny skoter och livet är helt perfekt. Kör stannar och skruvar fjädringen bak bak lite mjukare. Kör stannar skruvar överallt på skotern och tror att jag hittat rätt för mig men pga snöbrist så går det inte att åka så hårt.

Snart är jag tillbaka i Sveg igen hos Ljungbergs Motor. Kevvin Hammargård och jag ska fortsätta med projektet ombyggnad för att göra världens bästa sportskoter lite bättre och lite finare. :lovelynx:

Fortsättning följer.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A bad day riding is better than a good day at work
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av Hasse Larsson »

Här finns en video då lådan med skotern från Finland kommer till Sveg och Felix börjar med den första monteringen "steg 1"

https://youtu.be/jUJXRtwrUFk

Snart många nya bilder här på LynxTalk
A bad day riding is better than a good day at work
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av Hasse Larsson »

Tillbaka i Sveg tillsammans med Kevvin.

Jag har aldrig gillat de gula reflex klistermärkena som sitter på alla skotrar.
Bort med dem och dit med LED istället.
Hittade supertunna på Diodhuset.

https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til ... paliggande
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A bad day riding is better than a good day at work
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av 2stroke »

Hasse Larsson skrev:Jag har aldrig gillat de gula reflex klistermärkena som sitter på alla skotrar.
Bort med dem och dit med LED istället.
Hittade supertunna på Diodhuset.

https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til ... paliggande
:tumme: Kanon ! :tumme:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt göra världens bästa sportskoter "lite" bättre &

Inlägg av Hasse Larsson »

RE 600 -16 såldes med 35 matta och beställdes den med RS kit blev det en 38 matta men jag sålde den mattan och monterade den 44 matta som sitter på RE 800 istället. Det är faktiskt rekord för mig, har aldrig haft en egen skoter med så höga kammar.

Något jag gillar är kort bromssträcka, säkerhet på sjöis, säkerhet på led när man kommer runt en kurva och det är fullt med svallis, stabil gång. Det blev 96 st racingdubb från Woodys.

Jag ser väldigt få nackdelar med dubb på en kort matta. Självklart blir det svårt att snurra framför korvkiosken och den typen av "uppvisningar".

Dubbskydd måste monteras uppe i tunneln.

Duells i Sverige; http://shop.duells.se/dubb-woody%C2%B4s ... ant-153836

Woodys i USA; http://www.woodystraction.com/home
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A bad day riding is better than a good day at work
Skriv svar