Rev 670 med crossover-stuk
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Rev 670 med crossover-stuk
Efter att ha kört Rave 670 med plåtchassie i två vintrar kände jag att det var dags att prova något nytt.
Kände att jag knappt skulle få nåt för den gamla Lynxen så varför inte återanvända hjärtat i maskinen?
Då gällde det att hitta ett lämpligt chassie som fick bli Ski-Doo REV MXZ 05.
Detta köptes utan boggie så i första skedet kommer jag ta den från Raven,
en 345 lång Summitboggie med halvkass 38:as matta.
Får jag detta att funka bra har jag en plan på att byta matta och eventuellt boggie samt vässa motorn lite.
Dessutom bor jag i Stockholm nu så jag kommer åka lite över helgerna samt att jag har kvar ett par semesterveckor.
Aja mitt första projekt så jag välkomnar tips, tankar och idéer.
Edit: Bilder kommer senare ikväll
Kände att jag knappt skulle få nåt för den gamla Lynxen så varför inte återanvända hjärtat i maskinen?
Då gällde det att hitta ett lämpligt chassie som fick bli Ski-Doo REV MXZ 05.
Detta köptes utan boggie så i första skedet kommer jag ta den från Raven,
en 345 lång Summitboggie med halvkass 38:as matta.
Får jag detta att funka bra har jag en plan på att byta matta och eventuellt boggie samt vässa motorn lite.
Dessutom bor jag i Stockholm nu så jag kommer åka lite över helgerna samt att jag har kvar ett par semesterveckor.
Aja mitt första projekt så jag välkomnar tips, tankar och idéer.
Edit: Bilder kommer senare ikväll
Senast redigerad av lillalilja den 27 oktober 2015, 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Crossover-rev med Lynxhjärta
Det var en bekant åt mig som hämtade chassiet, tyvärr blev tanken, lyktinsatsen och motorplattan kvar. Jag ska få det senare men det gjorde att jag inte kunde måtta in min adapterplatta tyvärr.
I påskas tvärdog Raven på sjön, vi bärgade hem den och sen dess har den fått stå. Började nu felsöka och hittade en kabel som hoppat ur och sedan gick den igång efter stiftbyte. Tog ur han och tvättade av han lite grovt.
Motor tas ur Raven


Chassiet, fick ingen bättre bild på det. Kåporna är inte vacker iaf

Märker att man max kan lägga upp tre bilder per inlägg, höll på att få damp när man fixat ett tag och sen får man bara error.
I påskas tvärdog Raven på sjön, vi bärgade hem den och sen dess har den fått stå. Började nu felsöka och hittade en kabel som hoppat ur och sedan gick den igång efter stiftbyte. Tog ur han och tvättade av han lite grovt.
Motor tas ur Raven
Chassiet, fick ingen bättre bild på det. Kåporna är inte vacker iaf
Märker att man max kan lägga upp tre bilder per inlägg, höll på att få damp när man fixat ett tag och sen får man bara error.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Crossover-rev med Lynxhjärta
Jaja, lade i 670 med original motorplatta för att iallafall få en uppfattning om vad som behöver göras. Min adapterplatta kommer bli en sandwichmodell där jag har en adapterplåt mellan revplattan och plattan till 670in.
Kommer få byta en anslutning till kylsystemet, jag ska skruva på det kortare insuget som jag inte hann nu i helgen,
grenröret till pipan kommer svetsas för att få vinkel på det hela.
Jag köpte ett Y-rör som skulle komma från en MXZ med S2000 chassie som skulle vara vinklat
men vet inte om försäljaren blandat ihop det för det var lika rakt som röret som jag redan hade.
Provar lite



Pipan då, märkte att det gick ju inte ens att få ner originalpipan i chassiet.
Har letat efter en pipa till G-Type chassiet men inte hittat något alls,
mailat till skrotar, på facebook, finns inget på blocket osv...
Går det att eventuellt ta en pipa till rotax 800 som är anpassad till revchassiet
eller kommer motorn gå helt värdelöst då?
Annars finns det en kille som har två FAST-pipor som han skulle skicka bild på imorgon,
får se hur de två ser ut. Egentligen vill jag ha singelpipa för att behålla bottendraget men det kanske går att tumma på om jag nu inte hittar något annat.
Kommer få byta en anslutning till kylsystemet, jag ska skruva på det kortare insuget som jag inte hann nu i helgen,
grenröret till pipan kommer svetsas för att få vinkel på det hela.
Jag köpte ett Y-rör som skulle komma från en MXZ med S2000 chassie som skulle vara vinklat
men vet inte om försäljaren blandat ihop det för det var lika rakt som röret som jag redan hade.
Provar lite
Pipan då, märkte att det gick ju inte ens att få ner originalpipan i chassiet.
Har letat efter en pipa till G-Type chassiet men inte hittat något alls,
mailat till skrotar, på facebook, finns inget på blocket osv...
Går det att eventuellt ta en pipa till rotax 800 som är anpassad till revchassiet
eller kommer motorn gå helt värdelöst då?
Annars finns det en kille som har två FAST-pipor som han skulle skicka bild på imorgon,
får se hur de två ser ut. Egentligen vill jag ha singelpipa för att behålla bottendraget men det kanske går att tumma på om jag nu inte hittar något annat.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Nu har det hänt lite grejer i projektet, är hemma i helgen och skruvar men har fått lite problem med detta, hjälp emottages tacksamt.
Skulle montera på korta insuget, men det går inte på grund av drevet sticker ur 3mm (Drevet är 13mm urfräsningen i "slidlocket" är 10mm) Hur löser jag detta? Går inte att fräs ur mer då väggen är ca 4mm.
Mvh Lilja.
Skulle montera på korta insuget, men det går inte på grund av drevet sticker ur 3mm (Drevet är 13mm urfräsningen i "slidlocket" är 10mm) Hur löser jag detta? Går inte att fräs ur mer då väggen är ca 4mm.
- Spoiler: Visa
Mvh Lilja.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Finns det någon möjlighet att axeln inte sitter tillräckligt långt in? Att den har glidit ur liksom?
Om inte annat så känns det väl som att ta av drevet är enda möjligheten?
Hoppas det löser sig för det kan nog bli en riktigt rolig skoter
Om inte annat så känns det väl som att ta av drevet är enda möjligheten?
Hoppas det löser sig för det kan nog bli en riktigt rolig skoter

-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Nope, axeln är där den skall då den på ena sidan driver vattenpumpen och på andra sidan slidmatningen. Det är nog det kortare insuget som är lite felgjort. Motorn plockades isär till molekyler och blev bortlämnad till lokale skotergurun för bearbetning av drevet, var som sagt bara ett par millimeter som behövde trimmas bort.Stoft skrev:Finns det någon möjlighet att axeln inte sitter tillräckligt långt in? Att den har glidit ur liksom?
Om inte annat så känns det väl som att ta av drevet är enda möjligheten?
Hoppas det löser sig för det kan nog bli en riktigt rolig skoter
Hursomhelst, här kommer updaten från helgen.
Plåtbit som ska bli motorplatta införskaffades, 8 mm tjock ska nog hålla! Originalplattan är nog bara 6 mm i aluminium med rätt stora luckor så min känns stadig och bra om än något tung.
Nu blev det inte spikrakt i förhållande till varandra men cc måtten stämmer, tycker ändå det duger när man bara har vinkelslip och vanlig borrmaskin att tillgå.

Perfekt att motorplattan till Reven har samma bultmönster som plattan till 670in så man kan använda den som mall. Provade att sätta 670in direkt på Rev-plattan men då hamnade den ca 45 mm förskjuten så det var bara att glömma. Hade varit en enkel lösning men tillbaka till att bearbeta plåtbiten.

Och såhär blir färdiga plattan, så kan man justera både sidled och längsled.

Provar ut vinkeln, här är det 3/7 men jag tror det blev 5/8 tillslut. Är även 3 shims på ovansidan plattan för att skallarna på bultarna inte ska gå i motorn. Självklart ska shimsen slipas till så att de ligger an jämt mot plattan.

Här är hyfsad vinkel. Flyttade fram styrstången för att få lite mer plats till raveklockorna. Himla enkel mod, bara flytta så man sätter den bakre bulten i det främre hålet och borrar ett nytt främre hål, där krysset är markerat ska det nya främre hålet vara.

Blir som sagt trångt mot sekundäraxeln, men jag tror med mitt insug som kortar 1 cm, en del putsning på den stora skruven i botten på förgasarna samt lite vinkel på insugsgummina så kan det gå. Har klurat lite på en lösning till luftfilter, skulle behöva en slang liknande sån man har till dammsugare (innerdiameter 62mm) som bör vara väldigt flexibel, någon som har förslag?

Köpte en originalpipa till Rev 600, den passar ju någorlunda mot motorn så jag börjar väl med den. Ska även skaffa original ljuddämpare samt grenrör då det från 670 har mycket mindre anslutning.

Ifjol var vi och åkte en del i Funäsdalen. Körde fast, höll på och grävde en stund och när det väl var dags för att starta började magnapullhelvetet kugga över. Hemkommen efter den resan köptes ny startsats men nu är det likadant igen, såg att Oktan annonserade om startklack i aluminium och det har skrivits här också så jag investerade 200 kronor i en sån! Hoppas nu att det här fanskapet håller ihop.

Även oljesmörjningen plockades bort, täcklocket kommer från locket till ett gravljus. Ska på nån bricka och sen limmas. Kommer skaffa en liten oljebehållare för att smörja slidmatningen.

Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Lägger detta i en separat post då det blir jäkla långt inlägg annars. När jag tog isär motorn var det en del egenheter som jag la märke till, tänkte om någon här kanske har någon aning om det är skadligt eller inte.
Först har vi jacket i slidhuset som syns i ett äldre inlägg. Sedan såg min topp ut såhär förra vintern när jag bytte kolvar men jag satte ihop den ändå och åkte den vintern men känns som att det är dags att åtgärda.
Minns jag rätt var det en kompskillnad på 0.5 kg med nya kolvar där det var lägre på den skadade sidan (MAG). Vad beror detta på? Har motorn spikat? När jag köpte Raven satt det 300/360 som huvudmunstycken och jag bytte till 380/400 om jag minns rätt.

Dessa små prickar la jag märke till. Man kan ana de med en nagel.
Även här på veven är en något djupare repa, till vänster om det silvriga. Detta känner man rätt tydligt med en nagel. Gör det något?

Till nästa skruvhelg tänkte i första hand ordna
*Kortare insug
*Prototyp luftfilter
*Montera tanken, eventuellt värma och forma lite
*Flytta motorel
I andra hand hoppas jag även hinna att
*Dra el till lyset, kanske skaffa handtagsvärmare
*Snygga till kåporna, de ser förjävliga ut
*Flytta över boggien
Apropå boggien så är jag lite kluven hur jag ska göra. Summitboggien jag har nu är 345 med sliten matta och boggien skulle behöva nya dämpare/fjädrar och säkert något nytt hjul. Det går ju att flytta över den för att bara ha något att börja med men samtidigt känns det som dubbelarbete.
Funderar om man skulle ha fått tag på någon lämplig 345-365 lång boggie med 38 eller 44as kammar. Det jag själv har sett så finns det ett gäng lämpliga boggies från Polaris Edge RMK/Switchback. Hur är dessa? Någon annan jag ska titta på? Vill ha något som funkar hyfsat allround. Tunneln är ca 42.5 cm så en matta som är 40.6 ska ju gå att få dit. Har en drivaxel som är 2.52" och en no-slip med 3" delning. Tar gärna emot förslag.
Först har vi jacket i slidhuset som syns i ett äldre inlägg. Sedan såg min topp ut såhär förra vintern när jag bytte kolvar men jag satte ihop den ändå och åkte den vintern men känns som att det är dags att åtgärda.
Minns jag rätt var det en kompskillnad på 0.5 kg med nya kolvar där det var lägre på den skadade sidan (MAG). Vad beror detta på? Har motorn spikat? När jag köpte Raven satt det 300/360 som huvudmunstycken och jag bytte till 380/400 om jag minns rätt.

Dessa små prickar la jag märke till. Man kan ana de med en nagel.

Även här på veven är en något djupare repa, till vänster om det silvriga. Detta känner man rätt tydligt med en nagel. Gör det något?

Till nästa skruvhelg tänkte i första hand ordna
*Kortare insug
*Prototyp luftfilter
*Montera tanken, eventuellt värma och forma lite
*Flytta motorel
I andra hand hoppas jag även hinna att
*Dra el till lyset, kanske skaffa handtagsvärmare
*Snygga till kåporna, de ser förjävliga ut
*Flytta över boggien
Apropå boggien så är jag lite kluven hur jag ska göra. Summitboggien jag har nu är 345 med sliten matta och boggien skulle behöva nya dämpare/fjädrar och säkert något nytt hjul. Det går ju att flytta över den för att bara ha något att börja med men samtidigt känns det som dubbelarbete.
Funderar om man skulle ha fått tag på någon lämplig 345-365 lång boggie med 38 eller 44as kammar. Det jag själv har sett så finns det ett gäng lämpliga boggies från Polaris Edge RMK/Switchback. Hur är dessa? Någon annan jag ska titta på? Vill ha något som funkar hyfsat allround. Tunneln är ca 42.5 cm så en matta som är 40.6 ska ju gå att få dit. Har en drivaxel som är 2.52" och en no-slip med 3" delning. Tar gärna emot förslag.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Har missat att uppdatera så nu blir det bildbomb!
Helg 20-22/11
Hände inte jättemycket här, var och köpte en uppsättning lite snyggare. Helt klart värt 800!

Har fått tillbaka motorn efter bearbetning av slidmatningsaxeln så att det kortare insuget kunde användas. Tyvärr fick man ju då byta insugsgummin så jag kunde inte montera ihop det ändå. Jag lämnade iväg motorn i bitar men fick tillbaka den ihopskruvad och momentdragen med nya packningar, tillsnyggad topp samt så hade han bytt nån fjäder i magnapullen. Inte riktigt vad jag beställt men helt klart skönt att han fixade till den!
Provade ut hur kedjehuset skulle monteras eftersom det var i bitar. Krysskilen saknades så fick åka iväg och köpa en liknande på lokala verkstaden. Provade lite olika varianter men hur vi än gjorde ville bromsskivan ta i chassiet eller så pasasde inte oket bra. Efter en stund kom vi fram till att den skivan var bra nog krokig så blev att beställa en ny, i övrigt fick vi ihop det korrekt.
Tog ur boggien ur Raven för översyn, var glapp i nästan alla boggiehjul samt att det är hög tid att byta baltarem.

Dessa CA Pro-skidor följde med chassiet, någon som vet modell? 15 cm bred. Hade tänkt att byta ut dessa men jag känner att projektet börjar dra iväg ekonomiskt nu så jag köper nog bara stål till dessa och kör så denna vinter.

Dynan passar ju inte alls in längre med de nya kåporna, någon som har lust att byta mot en svart eller svartgul? Kan annars bli så att jag bara sprayar den svart tillsvidare.

Har kikat en del på Powermodz på youtube, det ser enkelt ut så jag överväger att prova göra nåt liknande. Men, har ni tips på tyg att klä med isåfall?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=3SzSAlplaTQ[/video]
Dynan jag har kommer nog från en Renegade och jag håller helt med det han säger i videon om att den är ivägen. Den känns riktigt stor, både bred och lång så skulle vara smutt att kapa ner den som han gör.
Helg 20-22/11
Hände inte jättemycket här, var och köpte en uppsättning lite snyggare. Helt klart värt 800!

Har fått tillbaka motorn efter bearbetning av slidmatningsaxeln så att det kortare insuget kunde användas. Tyvärr fick man ju då byta insugsgummin så jag kunde inte montera ihop det ändå. Jag lämnade iväg motorn i bitar men fick tillbaka den ihopskruvad och momentdragen med nya packningar, tillsnyggad topp samt så hade han bytt nån fjäder i magnapullen. Inte riktigt vad jag beställt men helt klart skönt att han fixade till den!
Provade ut hur kedjehuset skulle monteras eftersom det var i bitar. Krysskilen saknades så fick åka iväg och köpa en liknande på lokala verkstaden. Provade lite olika varianter men hur vi än gjorde ville bromsskivan ta i chassiet eller så pasasde inte oket bra. Efter en stund kom vi fram till att den skivan var bra nog krokig så blev att beställa en ny, i övrigt fick vi ihop det korrekt.
Tog ur boggien ur Raven för översyn, var glapp i nästan alla boggiehjul samt att det är hög tid att byta baltarem.

Dessa CA Pro-skidor följde med chassiet, någon som vet modell? 15 cm bred. Hade tänkt att byta ut dessa men jag känner att projektet börjar dra iväg ekonomiskt nu så jag köper nog bara stål till dessa och kör så denna vinter.

Dynan passar ju inte alls in längre med de nya kåporna, någon som har lust att byta mot en svart eller svartgul? Kan annars bli så att jag bara sprayar den svart tillsvidare.

Har kikat en del på Powermodz på youtube, det ser enkelt ut så jag överväger att prova göra nåt liknande. Men, har ni tips på tyg att klä med isåfall?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=3SzSAlplaTQ[/video]
Dynan jag har kommer nog från en Renegade och jag håller helt med det han säger i videon om att den är ivägen. Den känns riktigt stor, både bred och lång så skulle vara smutt att kapa ner den som han gör.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Helgen 4-6/12
Bestämde mig för att köra på med boggien jag har. Höll på och buda på en Polarisboggie med 51 mm kammar, 10 minuter innan budstoppet tappade jag internetanslutningen (åkte tåg) och den andra killen vinner och han kom undan ett par hundringar under mitt tänkta maxbud. Något störigt.
Nu har det inhandlats lite saker, lager till boggie och kedjehus, mindre drev (går direkt på 20), bromsskiva och belägg samt balataremmar som tyvärr var av fel modell. Köpte även insugsgummin till Wildcat 88 som ska passa på mitt insug om man kör VM38:or. Kör man 44:or kunde man köpa från Wildcat 91.
Lagerbyte på 7 boggiehjul. Brorsan jobbar på Jula så han köpte dessa för 30 kronor styck. Känns helt ok!

Lagerbyte kedjehus (eller sekundäraxel/drivaxel om man så vill)

Nya bromsskivan på

Såhär ser insuget ut nu, dock glipar det lite så kommer lägga sån där packningsmassa på burk (Gasket eller vad det heter) för att få tätt.

Missade att ta bild när båda var på bänken men här ser man ungefär vilken skillnad det blir. Är minst 3 cm skillnad och det gör mycket!

Pinnbultarna som satt sen innan var av varierande längd så tillverkade egna som når genom den tjockare motorplattan.

Efter att boggien blev ihopskruvad med nya lager tänkte vi hänga på mattan och drivaxeln på Reven. Märkte rätt snabbt att det var olika splines på Ravens drivaxel mot Revens kugghjul. Som tur är fick jag med en annan drivaxel med rätt splines och efter mätning kom vi fram till att det även var samma delning!
Satt även No-Slip som var till en fördel, trodde vi. Det visade sig att mattan inte är helt anpassad för tänderna på No-Slipen då hålet för var tredje tand inte fanns. Vad är lösningen på det? Jo att kapa bort var tredje tand såklart!

Nu har jag 67% No-Slip hehe

Jaja, då hängde vi på den modifierade drivaxeln. Kompisen fick en bra idé då det är ganska knöligt att trä in den när mattan är ivägen och tynger ner en. Tog gängstängerna som vi gjorde pinnbultar av och trädde igenom boggieinfästningarna. Oj vad enkelt det blev! Här ser man även att var tredje lucka saknas.


Hängde på kåporna för att få en uppfattning om hur den kommer se ut, ganska bra tror jag det kan bli med en annan dyna.

Nu hänger bara boggien vid originalhålen och mattan slakar också en del, men tror att det kan bli hyfsad attackvinkel. Vill undvika att borra nya hål då föregående ägare redan gjort det så gör man ett tredje känns det som att chassiet blir som en Schweizerost.


Nästa helg jag kan skruva blir mot jul. Det som är kvar är egentligen att skruva fast boggien och motorn riktigt i chassiet, tillverka luftburk/filter och sedan koppla in el och mätare. Behöver även införskaffa styrstål och en slutburk. Vill ha en tyst burk men samtidigt känns det omvänt att köpa en originalburk men att hitta en billig eftermarknads som inte låter satan verkar också tveksamt att hitta.
Allt som allt känns det rätt överkomligt. Hoppas vara färdig till mellandagarna så man kan provköra lite då inför våran traditionsenliga skotertrip till Funäsdalen över nyår.
Bestämde mig för att köra på med boggien jag har. Höll på och buda på en Polarisboggie med 51 mm kammar, 10 minuter innan budstoppet tappade jag internetanslutningen (åkte tåg) och den andra killen vinner och han kom undan ett par hundringar under mitt tänkta maxbud. Något störigt.
Nu har det inhandlats lite saker, lager till boggie och kedjehus, mindre drev (går direkt på 20), bromsskiva och belägg samt balataremmar som tyvärr var av fel modell. Köpte även insugsgummin till Wildcat 88 som ska passa på mitt insug om man kör VM38:or. Kör man 44:or kunde man köpa från Wildcat 91.
Lagerbyte på 7 boggiehjul. Brorsan jobbar på Jula så han köpte dessa för 30 kronor styck. Känns helt ok!

Lagerbyte kedjehus (eller sekundäraxel/drivaxel om man så vill)

Nya bromsskivan på

Såhär ser insuget ut nu, dock glipar det lite så kommer lägga sån där packningsmassa på burk (Gasket eller vad det heter) för att få tätt.

Missade att ta bild när båda var på bänken men här ser man ungefär vilken skillnad det blir. Är minst 3 cm skillnad och det gör mycket!

Pinnbultarna som satt sen innan var av varierande längd så tillverkade egna som når genom den tjockare motorplattan.

Efter att boggien blev ihopskruvad med nya lager tänkte vi hänga på mattan och drivaxeln på Reven. Märkte rätt snabbt att det var olika splines på Ravens drivaxel mot Revens kugghjul. Som tur är fick jag med en annan drivaxel med rätt splines och efter mätning kom vi fram till att det även var samma delning!
Satt även No-Slip som var till en fördel, trodde vi. Det visade sig att mattan inte är helt anpassad för tänderna på No-Slipen då hålet för var tredje tand inte fanns. Vad är lösningen på det? Jo att kapa bort var tredje tand såklart!

Nu har jag 67% No-Slip hehe


Jaja, då hängde vi på den modifierade drivaxeln. Kompisen fick en bra idé då det är ganska knöligt att trä in den när mattan är ivägen och tynger ner en. Tog gängstängerna som vi gjorde pinnbultar av och trädde igenom boggieinfästningarna. Oj vad enkelt det blev! Här ser man även att var tredje lucka saknas.


Hängde på kåporna för att få en uppfattning om hur den kommer se ut, ganska bra tror jag det kan bli med en annan dyna.

Nu hänger bara boggien vid originalhålen och mattan slakar också en del, men tror att det kan bli hyfsad attackvinkel. Vill undvika att borra nya hål då föregående ägare redan gjort det så gör man ett tredje känns det som att chassiet blir som en Schweizerost.


Nästa helg jag kan skruva blir mot jul. Det som är kvar är egentligen att skruva fast boggien och motorn riktigt i chassiet, tillverka luftburk/filter och sedan koppla in el och mätare. Behöver även införskaffa styrstål och en slutburk. Vill ha en tyst burk men samtidigt känns det omvänt att köpa en originalburk men att hitta en billig eftermarknads som inte låter satan verkar också tveksamt att hitta.
Allt som allt känns det rätt överkomligt. Hoppas vara färdig till mellandagarna så man kan provköra lite då inför våran traditionsenliga skotertrip till Funäsdalen över nyår.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rev 670 med crossover-stuk
Har inte tid att lägga upp fler bilder nu men har skruvat rätt mycket i veckan, både med min och kompisen F7:a som vi har bytt chassie på. Sammanfattningsvis har vi hängt dit elen, dock inte gjort nån ny mätartavla, monterat och tagit isär boggien och bytt dämpare/fjäder samt fixat ny soppaslangar mm.
Ska skruva imorgon och då blir den förhoppningsvis redo för provstart, tyvärr finns det ungefär 0.5 cm snö nu men vi ska till Funäsfjällen snart för vår årliga nyårstripp. Mätte avståndet mellan variatorerna och nu är det 5 mm mindre avstånd än tidigare, vad jag vet innebär det lite högre tillslag. Övriga konsekvenser? Tror inte att risk föreligger för att den kommer klättra över på primären.
Ska skruva imorgon och då blir den förhoppningsvis redo för provstart, tyvärr finns det ungefär 0.5 cm snö nu men vi ska till Funäsfjällen snart för vår årliga nyårstripp. Mätte avståndet mellan variatorerna och nu är det 5 mm mindre avstånd än tidigare, vad jag vet innebär det lite högre tillslag. Övriga konsekvenser? Tror inte att risk föreligger för att den kommer klättra över på primären.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772