Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
dhenniz
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 december 2014, 20:23
Skoter: Xtrim 600SDI -07

Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Inlägg av dhenniz »

Sommaren kommer allt närmre och funderingarna över småprojekten börjar ta fart.

Maskinen är en -07 Xtrim 600sdi som det ska göras lite på. Mest för att det är kul. Originalmattan börjar ha sett sina bättre dagar och mattbyte samt lite annat är på tapeten.

Det som gjorts under vintern är bortplockad krängningshämmare, servade variatorer och bytt primärfjädern till en som höjer varven med 200rpm. Från tillslag och fram till sluttryck.

Under sommaren har jag tänkt byta matta, flytta ned bakre boggiefästena 40-50 mm och främre i förhållande till vinkeln. Stabiliseringsstag kommer monteras längst fram också om det behövs. Samt dreva ned 2 kugg. Ev även montera ett snäpp styvare sekundärfjäder.

Men det jag velar fram och tillbaka om, är vilken matta. 44mm back country mattan, blir ju 6mm högre kammar, men även ca 3ggr så breda som originalkammarna. Samma gäller för challengermattan, de kammarna ör också nästan 3ggr så breda som originalkammarna. Prisskillnaden blir en femhunka. Men det är inte säker en 50,8 funkar bättre flr mig än en 44. Tänker på hur skotern orkar osv.

Byta skoter vill jag inte göra, då jag trivs grymt bra med denna. Kul att mecka också.

Har jag missat något i mitt resonemang? Vad hade ni valt och varför? Körningen min är 65-70% ospårat i jämtlandsskog 50-80cm snödjup, 20% led och 10-15% fjäll eller fjällnära terräng.

Tacksam för input!

/Dennis
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Inlägg av simon »

Det ryms inte mycket mer än 44 runt drivaxeln på dom där. Då blir det till att byta drivhjul. Tänker man sej inte för när man flyttar boggin så är det även fort gjort att sabba attackvinkeln.
dhenniz
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 december 2014, 20:23
Skoter: Xtrim 600SDI -07

Re: Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Inlägg av dhenniz »

Tack för svar! Jo, Jag har nog riktat in mig på en 44'a. Och Vinkeln på hur boggien flyttas tänkte jag ta främre fästet flyttat procentiellt av det bakre, baserat på fästenas respektive avstånd till drivaxeln. Det borde bli rätt. Eller?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Inlägg av simon »

Varför ska du flytta ut den? Tror inte du kommer märka någon större förbättring av någonting.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Inlägg av RannerKing »

dhenniz skrev:Tack för svar! Jo, Jag har nog riktat in mig på en 44'a. Och Vinkeln på hur boggien flyttas tänkte jag ta främre fästet flyttat procentiellt av det bakre, baserat på fästenas respektive avstånd till drivaxeln. Det borde bli rätt. Eller?
Boggiens fästen ska flyttas procentuellt sett av avståndet till skidfästena för att få det någorlunda rätt. Så du får sämre attackvinkel.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
dhenniz
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 december 2014, 20:23
Skoter: Xtrim 600SDI -07

Re: Mattbyte 50,8mm challenger VS 44mm Back Country

Inlägg av dhenniz »

Aaah! Ja självklart blir det skidfästena man ska gå på, fel tänkt av mig. Anledningen till att jag funderade på att höja, var mest för att årsmodellen efter min, har pps2 och är ca fem cm högre. Tänkte höja för att minska risken att den ev hänger sig på fotstegen. Men det får vara original istället. Förlusten på attackvinkeln är nog bra mycket större än ev vinst i höjd.
Skriv svar