Sida 1 av 1

Adventure-GT 600 SDI ( 2010 ) Äntligen går den som jag vill...

Postat: 8 mars 2011, 17:04
av niak
Efter en trist vinter med Vevaxelbyte (centerpackbox trasig), vibrerande fotsteg och underlig
variatorkalibrering har jag äntligen fått hyfsad fason på skotern.
Efter en variatorbalansering försvann mkt av vibrationerna ( Tack för tipset 2stroke ),
de som kommer från boggien i låga farter tvingas jag leva med.
Har fått boggiens främre plastskydd utbytta och då försvann de värsta durrningarna.
Hade en tid problem med att mattan tog i chassiet, svår att centrera då boggien inte verkar sitta helt rakt.
Har också bytt primärfjäder (130-350 blå/rosa)samt ramper (414) efter ett tips från Diabloracing ( Tack för det )
och skotern började gå rappare, blev starkare samt tar mindre bränsle.
Den blev betydligt roligare att köra och fungerar efter lite clickerjustering också bättre med kälke.
Ger mig tusan på att remmen också kommer att hålla längre.
Hoppas nu maskinen håller ihop då kan detta bli en riktigt trevlig säsong...

Re: Adventure GT 600 Sdi (2010) Äntligen går den som jag vil

Postat: 8 mars 2011, 22:49
av Lynxfun
Kul att det äntligen går åt rätt håll och att förtroendet för maskinen börjar växa,
det är ju ännu drygt 2 månader kvar av möjligheter till många mil.

Får du maskinen att växla ut fullt och bibehålla rpm med såpass högt sluttryck ?? :think:

Re: Adventure GT 600 Sdi (2010) Äntligen går den som jag vil

Postat: 9 mars 2011, 14:43
av niak
Var först tveksam till en så hård fjäder men fick höra att även ÅF här i byn tillämpar samma recept på XU-maskinerna så jag var helt sonika och provkörde mekens egen Commander och blev såld på konceptet.
De slänger dessutom i Dalton's justerbara viktpinnar för ännu mer finlir och börjar med helt tomma pinnar.
Med denna kalibrering höjdes tillslaget till 3500 rpm men det är det värt då maskinen matar på som bara den.
Det är som om skotern går lättare.
Har kört 25 mil med kitet och varierat mellan djupsnö, led och kälkdragning och maskinen blev bättre på allt.
Har justerat klickern till läge 4 och ser då 8100 varv och 145 km/h på mätaren och det räcker för mig...
Möjligt att jag behöver lägre pinvikt för att hålla varvet i tyngre före men jag lugnar mig ett tag...

Re: Adventure GT 600 Sdi (2010) Äntligen går den som jag vil

Postat: 11 mars 2011, 10:52
av mordellio
Hej
Jag skulle vilja komma i kontakt med Diabloracing angående variatorbestyckning till en Commander-600 E-Tec ( 2011 ).
Någon som kan hans mobilnummer eller e-mail adress ?
Han verkar inte vara medlem i nya forumet här ännu.
// Andreas

Re: Adventure GT 600 Sdi (2010) Äntligen går den som jag vil

Postat: 11 mars 2011, 11:57
av 2stroke
Kanske Niak lite mera i detalj kan skriva ner vad som skall göras i variatorerna så att övriga Forum medlemmar
kan dra nytta av gjorda erfarenheter !!


.

Re: Adventure GT 600 Sdi (2010) Äntligen går den som jag vil

Postat: 14 mars 2011, 14:40
av Stoft
mordellio skrev:Hej
Jag skulle vilja komma i kontakt med Diabloracing angående variatorbestyckning till en Commander-600 E-Tec ( 2011 ).
Någon som kan hans mobilnummer eller e-mail adress ?
Han verkar inte vara medlem i nya forumet här ännu.
// Andreas
Diablo Racing är nu medlem på forumet.
http://www.lynxtalk.se/forum/memberlist ... file&u=365

Re: Adventure GT 600 Sdi (2010) Äntligen går den som jag vil

Postat: 14 mars 2011, 17:09
av niak
2stroke skrev:Kanske Niak lite mera i detalj kan skriva ner vad som skall göras i variatorerna
så att övriga Forum medlemmar kan dra nytta av gjorda erfarenheter !!
Allt kan sammanfattas så här:
* Balanserat primärvariatorn.
* BLÅ/ROSA (130-350) primärfjäder.
* 414 Ramper.
* Justerat clickers till läge 4.
* Man kan även komplettera med justerbara viktpinnar om man vill kunna fin lira.

:tumme: :tumme: Thats it ! Kanonrecept till både Sdi och E-Tech 600 ! :tumme: :tumme: