Rave-600 SDI ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av RannerKing »

Remmen ser rätt sliten ut, och det ser ut som att den slirar i sekundären.
Kolla ditt c-c mått mellan variatorerna.
Kontrollera motorstoppet/mothållet.
Jämför remmen du har med ett par nya. Det har hänt att remmar kommer med fel mått.


Sen kan du börja skruva isär saker om inte det är felet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av JoniX »

Men som sagt, hur är det med spänningen då, får/ska remmen justeras så den ligger högre än skivkanten?

CC, mäts det enklast mellan bult-bult då eller? Vet någon vad rätt mått är?
Vad menas med mothåll? Motorstoppet vet jag vad det är i alla fall, dom ska väl ligga emot motorn om jag inte minns fel?

Jag mätte faktiskt remmen när den var ny, och den var 1103 mm lång och ca 36,8 - 36,9 mm bred, vilket faktiskt verkar vara lite utanför specsen enligt denna tabell. Kan det påverka så pass mycket?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev:Men som sagt, hur är det med spänningen då, får/ska remmen justeras så den ligger högre än skivkanten?
Remmen justeras alltid så att krypning av mattan uppnås när mattan är upphissad från marken.
Ibland blir då remmen ovanför kanten vilket är helt OK.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av JoniX »

Hmm okej, då ska jag ställa in den så det kryper i så fall!

Tidigare justerade jag den så "högt" som jag kunde utan att hamna ovan skivan, men då kröp det knappt fram, bara när remmen hamnade i vissa lägen.

Kan det påverka att den börjat skrika och/eller blivit så pass nött, att det varit för slappt?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av RannerKing »

Ok, justera så mattan vill börja krypa runt när du hissat upp skotern.

Har du gjort det så har du kanske blivit av med problemet alternativt strukit en tänkbar orsak.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av JoniX »

Nu så har jag justerat mattan så att den kryper fram, och när jag åkte en sväng för ett par dagar sedan så var ljudet borta, eller möjligtvis att jag hörde det ibland men då var det inte lika högt och ofta som innan. Jag vet dock inte om det var för att jag gjorde rent eller om det var justeringen.

Men nu har jag ett nytt problem, jag vet inte om det har med det här att göra eller inte, men problemet nu är att den inte vill varva ur helt och hållet. När jag åkte för ett par dagar sedan (efter att jag gjort alla justeringar) så gick den alldeles utmärkt. Idag när jag åkte en sväng fram och tillbaks på åkern här så kändes den allmänt slö och varvade mellan 7500-8000 rpm. Jag vet att den var så förut för ett par veckor sedan efter att jag åkt ett par mil och skulle hem, den varvade inte mer än 7500-8000 rpm då heller.

Jag gissar på att det är något motorrelaterat eftersom det kändes som om den inte ökade varvtalen lika fort som vanligt när jag tryckte på gasen. Har någon något förslag på vad det kan bero på? Är det motorrelaterat så får jag väl starta en ny tråd.
Användarens profilbild
mullfritz
LynxTalk Member
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:38
Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
Ort: Umeå

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av mullfritz »

Skotrar går inte så bra när det blir +grader!
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid

Inlägg av JoniX »

Må hända, men kan det verkligen göra så stor skillnad? Jag tänker mig att när det är sdi så borde den väl ställa in allt själv beroende på omständigheterna efter alla sensorer, men det kanske inte blir bättre än så.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variato

Inlägg av JoniX »

Var ute och teståkte lite idag och jag kunde höra ljudet någon gång då och då bara, men det var väldigt dovt och sällan, så hade jag inte haft problemet innan hade jag nog inte ens tänkt på det.

Men angående varvningen så har jag en teori, och det är enkelt att det är för bra grepp eller för tung snö just nu, så den orkar inte varva ut. Det har varit uppemot 7 plusgrader på dagarna och 2+ på nätterna i ett par dagar nu, så man sjunker ner 5-10 cm fast man åker på lederna.
För ibland när jag åkte så varvade den som den skulle, och ibland inte, och det verkade hänga ihop med vart jag åkte.

Visserligen antar jag väl att variatorerna ska kompensera för det? Någon som vet något om det kan stämma?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variato

Inlägg av RannerKing »

Kan mycket väl vara så att föret är för tungt för variatorsetupen du har.
Sen kanske det är dags för service.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar