Sida 1 av 1

RE-800 E-Tec ( 2012 ) Felkoder... ?

Postat: 9 april 2014, 14:52
av Robert65
Hej!
Jag har en Lynx RE 800 e-tec som plötsligt börjat tända motorlampan.
Det händer efter några minuters körning och om jag stannar och startar om skotern så slocknar lampan, och sedan återupprepar sig förloppet gång på gång...
Jag fick veta att man ska hålla in m-knappen på displayen och sedan trycka på helljusomkopplaren för att skrolla igenom felkodslistan, men ingenting händer på displayen då jag gör detta. (Skotern har ej elstart och därmed inget batteri) är det så att inget lagras då motorn slås av, eller är det jag som gjort på fel sätt?
Inget märks på motorgången, men jag har å andra sidan inte gjort några toppfartstester då lampan tänts, men det är väl rimligt att tro att den går in i något felsäkert läge om den indikerar något fel...
/MVH Robert J

Re: Felkoder Lynx RE 800 e-tec 2012

Postat: 9 april 2014, 18:12
av Lynxfun
Du måste ha skotern igång eller externt strömsatt för att få felkoder i anslutning till det har hänt, är det t ex avgastempgivaren så nollar den varje gång du stannar motorn.

Alla händelser/koder lagras i historiken så när du kopplar upp mot BUDS finns de där.

Re: Felkoder Lynx RE 800 e-tec 2012

Postat: 10 april 2014, 00:38
av Robert65
Tack för svaret Lynxfun!

Re: Felkoder Lynx RE 800 e-tec 2012

Postat: 10 april 2014, 08:31
av Lynxfun
Koder har du här , kompatibla mot 600 ETEC men också mot 800 ETEC, har tillkommit några på senare år så aktuell ska du kunna kopiera hos din ÅF som bra ha papper på fjället!
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2809

Re: RE-800 E-Tec ( 2012 ) Felkoder... ?

Postat: 8 maj 2014, 00:00
av Robert65
Lyckades inte få fram koderna med m-knappen intryckt och korta tryckningar på helljusomkopplaren - så jag åkte in på Verkstan och lät koppla upp dator för avläsning: fastnade avgasportar i 37% öppet läge. Så det är väl bara att ta lös och rengöra antar jag!

Re: RE-800 E-Tec ( 2012 ) Felkoder... ?

Postat: 8 maj 2014, 04:38
av Lynxfun
Robert65 skrev: Så det är väl bara att ta lös och rengöra antar jag!
Precis, de kan bränna/kladda fast rätt bra om man kör för försiktigt och/eller de inte rengörs vid 10 h/50 mila service.

Var noga med att inte ta lös några slangar eller kablar så slipper du fara in och nolla dem i BUDS.

"How To" finns här http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=1551

Åtdragningsmoment finns här http://www.lynxtalk.se/forum/download/file.php?id=967 så får du en uppfattning hur "lätt på handen" du behöver vara