Mistenker at det bygger seg opp vakuum i bensintanken da jeg har suse/pipelyder fra tanklokket.. Står i manualen at man skal kontakte forhandler hvis dette oppstår..
Noen som vet hva som gjør dette og hva som kan gjøres med det?
XU-Chassie Vaccum i bensintank ? Åtgärd och kontroll
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
XU-Chassie Vaccum i bensintank ? Åtgärd och kontroll
Senast redigerad av Lynxfun den 30 mars 2014, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Justering rubrik
Anledning: Justering rubrik
Re: XU-Chassie Vaccum i bensintank ? Åtgärd och kontroll
Att det pyser visar att det fungerar som det ska, stockar avluftningen igen så kan tanken spricka eller tätningen på t ex bränslepump pressas ut
Bränsletankens avluftning styrs av en 2-vägsventil som alltid släpper in luft efterhand bränslenivån förändras samt också släpper in lyft då en välväxt karl reser sig upp efter en stunds skumpande på turen.
Ventilen släpper ut övertryck som överstiger 2-4,8 kPa, dvs den är fullt öppen vid det högre värdet.
Ventil och avluftningsslang sitter framtill/upptill på tankens PTO sida och avluftningsslagen är dragen längs främre pyramidstaget, över övre stötdämparfästet och ner i bulken fram på PTO sidan.
Oljebehållaren har också en avluftning, denna är 1-vägs dvs den skall bara släppa in luft efterhand oljenivån sjunker.
Överfyller man oljebehållaren, t ex när det är rejält kallt och sedan kör kan den pressa överskott bakvägen genom avluftningen.
Slangen är dragen på MAG sidans främre pyramidstag, via övre stötdämparfäste och ner i bulken på MAG sidan.
OBS, slangdragningen fr o m 2011 tror jag, tidigare har bara en kort slangbit med backventil så där kan överskott rinna ned på ljudämparen eller oljebehållare/växellåda, den kloke drar en slang från backventilen enligt ovanstående
Bränsletankens avluftning styrs av en 2-vägsventil som alltid släpper in luft efterhand bränslenivån förändras samt också släpper in lyft då en välväxt karl reser sig upp efter en stunds skumpande på turen.
Ventilen släpper ut övertryck som överstiger 2-4,8 kPa, dvs den är fullt öppen vid det högre värdet.
Ventil och avluftningsslang sitter framtill/upptill på tankens PTO sida och avluftningsslagen är dragen längs främre pyramidstaget, över övre stötdämparfästet och ner i bulken fram på PTO sidan.
Oljebehållaren har också en avluftning, denna är 1-vägs dvs den skall bara släppa in luft efterhand oljenivån sjunker.
Överfyller man oljebehållaren, t ex när det är rejält kallt och sedan kör kan den pressa överskott bakvägen genom avluftningen.
Slangen är dragen på MAG sidans främre pyramidstag, via övre stötdämparfäste och ner i bulken på MAG sidan.
OBS, slangdragningen fr o m 2011 tror jag, tidigare har bara en kort slangbit med backventil så där kan överskott rinna ned på ljudämparen eller oljebehållare/växellåda, den kloke drar en slang från backventilen enligt ovanstående
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.