Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variatorer
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variatorer
Hallå.
Har nyss skaffat en Rave-670 ( 1993 )
Jag har känslan av att den inte går som den ska så jag tänkte gå igenom variatorerna och se hur allt mår samt hur det är inställt.
Men jag kan i princip inget om TRA-variatorer eller hur man kontrollerar skicket
så det vore bra om någon kunde beskriva vad jag ska leta efter.
Måste man ha avdragare eller kan man göra på något annat sätt ?
Johan
Har nyss skaffat en Rave-670 ( 1993 )
Jag har känslan av att den inte går som den ska så jag tänkte gå igenom variatorerna och se hur allt mår samt hur det är inställt.
Men jag kan i princip inget om TRA-variatorer eller hur man kontrollerar skicket
så det vore bra om någon kunde beskriva vad jag ska leta efter.
Måste man ha avdragare eller kan man göra på något annat sätt ?
Johan
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Ungefärligt miltal?
Vet du om det är gjort något på dom någon gång?
Annars,
Gå till din ÅF och fråga efter en reparationssats till Primärvariatorn samt bussningar och glidklackar till sekundärvariatorn.
Troligen är fjädrarna rätt mjuka och då bör även dessa bytas.
Sedan ska allt rengöras riktigt ordentligt.
Avdragare behövs ej.
Vet du om det är gjort något på dom någon gång?
Annars,
Gå till din ÅF och fråga efter en reparationssats till Primärvariatorn samt bussningar och glidklackar till sekundärvariatorn.
Troligen är fjädrarna rätt mjuka och då bör även dessa bytas.
Sedan ska allt rengöras riktigt ordentligt.
Avdragare behövs ej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Den har gått kring tusen mil. Säljaren hade inte gjort något under tiden han haft den. Men innan jag springer och handlar massa grejor, vad ska jag titta på? Jag kan inte känna något glapp. Far det ut massa fjädrar och sånt när man öppnar variatorerna?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Med variatorn monterad är det svårt att känna glapp.
Inget slitage i variatorerna brukar synas så mycket. Bussningarna kan se slitna ut ibland.
Det enda som lossnar när du tar lös variatorn är glidklackarna och O-ringarna (26 & 27 på bild) Bakom glidklackarna sitter det fjädrar som kan studsa iväg (25)
Köp dessa: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=50&t=2771
Billiga och underlättar.
Inget slitage i variatorerna brukar synas så mycket. Bussningarna kan se slitna ut ibland.
Det enda som lossnar när du tar lös variatorn är glidklackarna och O-ringarna (26 & 27 på bild) Bakom glidklackarna sitter det fjädrar som kan studsa iväg (25)
Köp dessa: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=50&t=2771
Billiga och underlättar.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Behöver lite akut hjälp!
Ska börja med att säga att jag aldrig har skruvat variator förut men nu är det dags. Hade tänkt att göra det här i sommar i lugn och ro men lite hastigt blev det bestämt att vi skulle ta en sista tur för säsongen.
Har åkt iväg till en kompis nu, åkt ca 5-6 mil idag till vår destination. Märkte skrammel/missljud/vinande från primärvariatorn så precis nyss har vi tagit isär den och skulle undersöka om det var något uppenbart fel. Har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Först, det var stört omöjligt att få av hela variatorn från axeln, den tar emot i plasten som är popnitad av någon anledning. Tog därefter och lossade på yttre delen av primären, alltså den delen där ramperna sitter. Nu får jag ändå inte loss resten, har jag missat något man ska lossa på?
Så här såg delen ut som jag fick loss, det fattas en skruv som jag markerat. Vad innebär det?
Såhär blev det efter rengöring
Vad tycker ni om det ni ser? Hur ska jag göra för att få ihop det där? Allting blev lite halvstressigt då vi tänkt åka i tre dagar nu så vill gärna få det här att fungera bra lite snabbt nu
Ska börja med att säga att jag aldrig har skruvat variator förut men nu är det dags. Hade tänkt att göra det här i sommar i lugn och ro men lite hastigt blev det bestämt att vi skulle ta en sista tur för säsongen.
Har åkt iväg till en kompis nu, åkt ca 5-6 mil idag till vår destination. Märkte skrammel/missljud/vinande från primärvariatorn så precis nyss har vi tagit isär den och skulle undersöka om det var något uppenbart fel. Har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Först, det var stört omöjligt att få av hela variatorn från axeln, den tar emot i plasten som är popnitad av någon anledning. Tog därefter och lossade på yttre delen av primären, alltså den delen där ramperna sitter. Nu får jag ändå inte loss resten, har jag missat något man ska lossa på?
Så här såg delen ut som jag fick loss, det fattas en skruv som jag markerat. Vad innebär det?
Såhär blev det efter rengöring
Vad tycker ni om det ni ser? Hur ska jag göra för att få ihop det där? Allting blev lite halvstressigt då vi tänkt åka i tre dagar nu så vill gärna få det här att fungera bra lite snabbt nu
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Du måste ta bort hela variatorn med både inner och ytterskiva för att kunna få bort den utan att kapa sönder bukplasten. Vattentricket fungerar bra!
Det ska nog inte sitta någon skruv där du har ringat in, ingen skruv som håller i något där utan det har mest troligt med balansering att göra så låt det vara.
Försök komma åt och rengöra viktarmarna och känn så att rullarna rullar lätt och inte har någon flatspot på sig. Med lite slinka fingrar så klarar du det på plats om du känner att du inte vill plocka lös hela variatorn.
Det ska nog inte sitta någon skruv där du har ringat in, ingen skruv som håller i något där utan det har mest troligt med balansering att göra så låt det vara.
Försök komma åt och rengöra viktarmarna och känn så att rullarna rullar lätt och inte har någon flatspot på sig. Med lite slinka fingrar så klarar du det på plats om du känner att du inte vill plocka lös hela variatorn.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Tack för svar! Har rengjort och lyckats få ihop allting, tog tre personer men det gick utan verktyget som jag ska skaffa tills nästa gång jag ska skruva variator! Hursomhelst, enda felet som jag hittat är detta:
Sen undrar jag om man ska efterdra och efter hur länge?
Hursomhelst, tack så mycket.
Sen undrar jag om man ska efterdra och efter hur länge?
Hursomhelst, tack så mycket.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Variator bulten ska efterdras efter första gången motorn har varit driftsvarm och fått kallna helt.lillalilja skrev:Jag undrar om jag ska efterdra variator bulten.
Du ska dra variator bulten med 95 Nm
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Hallå igen!lillalilja skrev:Tack för svar! Har rengjort och lyckats få ihop allting, tog tre personer men det gick utan verktyget som jag ska skaffa tills nästa gång jag ska skruva variator! Hursomhelst, enda felet som jag hittat är detta:
Sen undrar jag om man ska efterdra och efter hur länge?
Hursomhelst, tack så mycket.
Sitter här och ska beställa saker och funderar lite grann. Viktarmarna är som ni ser på bilden skadade, finns dessa att beställa löst? Jag vet inte om de har sett ut såhär eller om det blev på sista turen då när missljuden började komma. Skulle det räcka att putsa till dom så att det blir jämnt och fint?
https://www.skoterdelen.com/repsats-pri ... 29171.aspx
Detta tänkte jag beställa, borde väl passa även om min är 94a? Jag hittar inget renoveringskit för sekundärvariatorn, någon som har tips där?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
- Ort: Skellefteå
Re: Rave-670 ( 1993 ) Hur kontrollerar & justerar jag variat
Kärvande secundär kan också bidra till konstig växling, har du någon mekanisk verkstad eller skoterhandlare som kan hjälpa dig bedömma skicket på stora bussningen? Om axeln i secundären är mycket nött där den jobbar mot stora bussningen så blir blir de kanske inte 100 av att byta bussning heller. Glid knapparna i secundären hela och inte för nednötta?
Det fins tabell i detta forum på olika kominationer sen bär man spänner secundären, de går inteså bra gissa.
Det fins tabell i detta forum på olika kominationer sen bär man spänner secundären, de går inteså bra gissa.