Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Allt om Cobra chassiet. (1992-1997)
lillalilja
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
Skoter: Rave 670 1993
Ort: Jämtland

Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av lillalilja »

Hallå!

Var och köpte min första Lynx förra veckan (min andra skoter än så länge).
Idag har jag bestyckat om den, satt 300/360 i förut och nu sitter det 380/400 som tydligen ska vara original. Galen skillnad!
Fick säkert 50 hästar.
Upptäckte även att toppackningen är kass så ska byta den imorgon.
Hur går man till väga med att tappa ur/lufta/fylla kylarvätskan?

Just nu sitter det gröna Arctic F7 skidor på som är alldeles för smala.
Är det värt att lägga pengar på tex CA Pro-skidor eller har ni något bra tips på andra prisvärda breda skidor ?

Har även hört att det förut var rätt populärt att byta till BigPipe-pipa samt Uni-filter.
Blir det stor skillnad om man gör det eller har ni andra tips om man vill "få ut det där extra"?
Mycket frågor men jag är ny både på modellen och relativt ny på skoter så jag vill lära mig så mycket som möjligt!

Skotern är förövrigt förlängd till 345 (summitboggie) med 32 mm matta.

/Johan
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av RannerKing »

Öppna locket till expansionskärlet och släpp slangen som sitter under grenröret för att tappa ur.
När du luftar lyfter du upp fronten och startar motorn, så brukar luften hitta ut. Var beredd med att fylla på mer kylarvätska.

Jag har SLP Powder Pro skidor på min skoter. Trivs bra med dom. Fungerar bra på både led och i lössnö.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
lillalilja
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
Skoter: Rave 670 1993
Ort: Jämtland

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av lillalilja »

RannerKing skrev:Öppna locket till expansionskärlet och släpp slangen som sitter under grenröret för att tappa ur.
När du luftar lyfter du upp fronten och startar motorn, så brukar luften hitta ut. Var beredd med att fylla på mer kylarvätska.

Jag har SLP Powder Pro skidor på min skoter. Trivs bra med dom. Fungerar bra på både led och i lössnö.
Tack ska du ha. Vet du på ett ungefär hur mycket vätska som går i?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av RannerKing »

Mellan 2 och 57 liter, beroende på spill... ;)

Nej, kommer tyvärr inte ihåg. Trots att jag bytt i en Cobra.

Men köp en 4-5liter oblandat. Alltid bra att ha extra glykol i garaget.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
lillalilja
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
Skoter: Rave 670 1993
Ort: Jämtland

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av lillalilja »

:think: Hur hårt ska en Rave-670 gå ?
Har 345 matta med 32 kammar.
Men han vill som bara resa någon meter från stillastående.
Ska ta och smörja upp boggien och titta igenom lite samt kontrollera bestyckningen lite
men är det något annat man ska titta på ?
Tänkte även rengöra RAVE-ventilerna bara jag får köpt några O-ringar.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av bcool »

Ett tips är att gå igenom variatorerna, byt slitdelar och fjädrar. Ofta är dom i dåligt skick, och man tappar väldigt mycket effekt då.
lillalilja
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
Skoter: Rave 670 1993
Ort: Jämtland

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av lillalilja »

bcool skrev:Ett tips är att gå igenom variatorerna, byt slitdelar och fjädrar.
Ofta är dom i dåligt skick, och man tappar väldigt mycket effekt då.
Skrev precis på Snowmobile och frågade om det.
Rengjorde avgasventilerna idag vilket blev en liten förbättring men inte riktigt bra.
Variatorer har jag knappt hållit på med men det är väl dags att lära sig!
Ska man renovera båda eller är det en som brukar slitas mer?
Vad ska man titta efter?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
lillalilja
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
Skoter: Rave 670 1993
Ort: Jämtland

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av lillalilja »

Hallå.

Var ute i helgen, var plusgrader och jag drog en annan skoter så min gick varm... Ena cylindern började även dö. Var säkert en kombination av flera saker men ca 0,5-1 liter kylarvätska gick att fylla på och det som försvunnit fanns i expansionskärlet, som tydligen INTE är återcirkulerande. Är det standard eller något hemmasnickrat? Vit behållare.

Hursomhelst, tog av cylindrarna ikväll och ena kolvarna är kass. Övre ringen på ena kolven är alldeles slapp och den undre var fastbränd/fastskuren. Förklarar ju även kompskillnaden som var på 1,3 kg. Dock verkar detta vara en tidigare skada då kompskillnaden fanns jag när jag köpte skotern, även om det inte blev bättre av händelsen i helgen. Visade sig även att geniet som bytt kolvar förra året använt packningsmassa både på cylinderfoten och toppen, fanns packningsmassa i vevhuset som täckte halva kanalen. Ska till en duktig kille imorn som ska hona cylindrarna och höra hur gamla han tror kolvarna är då de enligt säljaren endast ska gått två tankar. Roligt sånt här...
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Ort: Skellefteå

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av advmalmin »

Byta pipa.. då bör man också byta grenrör, bigpipe hade grövre än -97:an
men annan pipa & Uni-filter, då behöver man bestycka upp! och att bestycka upp nålarna/mellanregistret är inte lätt..
Sen får du ge dig på variatorerna efter de! ev annan helix, starkare fjäder i secundären osv.
Mitt råd är att satsa pengarna på att kosta på slitdelar och om du vill ha mer klös, högre kammar i mattan.
"Räcker inte de" får du byta dig en 800.
Så skulle jag tänkt.
Hade gott!
lillalilja
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
Skoter: Rave 670 1993
Ort: Jämtland

Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?

Inlägg av lillalilja »

advmalmin skrev:Byta pipa.. då bör man också byta grenrör, bigpipe hade grövre än -97:an
men annan pipa & Uni-filter, då behöver man bestycka upp! och att bestycka upp nålarna/mellanregistret är inte lätt..
Sen får du ge dig på variatorerna efter de! ev annan helix, starkare fjäder i secundären osv.
Mitt råd är att satsa pengarna på att kosta på slitdelar och om du vill ha mer klös, högre kammar i mattan.
"Räcker inte de" får du byta dig en 800.
Så skulle jag tänkt.
Hade gott!
Jo har fått råd om just en bigpipe-pipa samt unifilter. Som sagt så är jag ganska färsk på skoter men varför är det trixigt med bestyckning till låg och mellanregistret? Höll på med huvudmunstyckena och det var relativt simpelt. Har bara kört några timmar med den så har inte lärt känna den riktigt så jag kommer behålla den denna "vinter" ut iallfall, men till nästa år vet man inte vad som händer ;)

Har planer på att gå igenom variatorerna lite men har inte råd att lägga nå mer pengar nu då jag precis bytt kolvar och köpt nya skidor plus lite annat så plånboken börjar bli tunn, men absolut något jag ska ha i åtanke.

Tack för input och detsamma!
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Skriv svar