Sida 1 av 1

Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 27 januari 2014, 23:48
av peltor
Tyckte att original lyset sög så jag köpte en 30w ledramp från biltema och ett litet 12v batteri. Drog jord till minus på batteriet och en av + kablarna från h4 lampan till batteriet. Sedan så drog jag + till + på ledrampen och - till - funkade klockrent i 2h å lyste på bra men sedan så dog allt lyse. Hittade en glassäkring men den var hel H4 lampan kopplade jag bort å körde endast ledrampen på ljuskablarna. Är rädd att jag knäckt ljusspolen men förstår inte varför då ledrampen är på 30w och original lyset är på 45/55w.. finns det någon mer säkring än den uppe vid lyckthuset?

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 28 januari 2014, 10:19
av RannerKing
Nu är jag ingen expert på batterimontering på skotrar, men någon form av laddrelä måste nog användas.
Exakt vad som hänt vet jag inte, men batteriet bör ju i alla fall ha blivit överladdat.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 28 januari 2014, 13:34
av peltor
Var kortis i bromslyckthuset...

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 28 januari 2014, 18:19
av advmalmin
Tror du har växelspänning till lyset, kolla de. Mät med en multimeter.. (Tror inte du har likriktad sänning till H4lampan) har jag rätt får du ingen vettig laddning av ditt "extra batteri"

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 28 januari 2014, 23:01
av MangE
Jag hade kontakt med ett företag kring konvertering till LED lampor men de rekommenderade inte det om man inte hade någon som skyddade laddspolen.
Orsaken skulle vara att LED lampor lyser med någon form av fyrkantsvåg och kapar topparna som skapas i de här systemen för att jämna ut spänningen, detta skulle kunna orsaka spikar som avmagnetiserar spolen.
Ett batteri borde ju förhindra detta genom att "absorbera" topparna men jag är ingen expert själv så jag har funderat mycket på hur jag skulle lösa detta själv eftersom jag har samma problem med dåligt lyse och har funderat på Biltemas LED lilla ramp.
Följer tråden med intresse.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 29 januari 2014, 00:15
av bcool
Man måste absolut ha en likriktare om man ska ha ett batteri... Annars har man väl i praktiken 532 kortslutningar i sekunden i batteriet vid 8000 varv.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 29 januari 2014, 00:50
av peltor
Lödde ihop en likriktare idag och kastade batteriet. Tror inte att ledlampan kommer avmagnitisera laddspolen men det får väl tiden utvisa. Lyser då på sjukt bra i alla fall är riktigt nöjd! :) ska nog ta bort originallyktan å sätta dit nät och meshtyg istället.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 30 januari 2014, 22:36
av MangE
Jag kommer nog att följa efter, vet dock inte hur jag ska lösa det än, törs nog inte lita på att det inte händer något eftersom det var killar som sitter och konstruerar LED lampor jag pratade med.
Men det är onekligen ett intressant ämne för oss som har lite äldre maskiner med knackigt lyse.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 2 februari 2014, 02:15
av peltor
Likriktaren gör ju så att strömmen bara går åt ett håll som jag förstått det. Så då går det ju ingen ström tillbaka till laddspolen från led rampen.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Postat: 3 februari 2014, 21:15
av MangE
Likriktaren har en diod som stoppar den negativa strömriktningen, det är riktigt.
Men han pratade något om en fyrkantsvåg som av någon anledning störde ut, kan hända att det inte gäller för en likriktad spänning, jag ska försöka forska lite mer i ärendet.
Beskrivning av en likriktare:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktare