2stroke skrev:Oftast så är det gångtiden på motorn som bestämmer när kolvbyte bör ske,
men det kan ju vara svårt att veta
Lite OT
Som 1:a ägare har man oftast bra koll, sedan verkar de flesta maskiner ha gått 500 mil och har nyrenoverad motor när de säljs vidare oavsett ålder
Den nyare motortekniken kan ge bättre stöd för vetandet då historiken visar såväl gångtid som fördelning i olika varvtalsområden, ur detta och kombinerat med total bränsle/olje genomströmning skulle säkert en motorintresserad matematiker kunna göra en algoritm som hamnar någorlunda rätt.
Faktiskt förvånande när man tittat över axeln på en mekaniker och sett data för maskiner som ägaren anser går hårdare än hårdast men historikmässigt sällan varit över 6000-6500 rpm.
Det går att hitta begagnatköp där t o m RAVE ventilerna knappt är nyttjade
Jag kör också ofta på den där avlysta banan
Commandern har 3,23 respektive 1,98 med 7 kuggar drivhjul vilket räcker även för 600 att skicka runt 44 mattan