Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Allt om Ski-Doo.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Inlägg av 2stroke »

expedition skrev:Då var kolvarna utbyta mot nya.
De gamla var otroligt fina och uppvisade endast ett smärre slitage.
Hade säkert gått 500 mil till.
Att kolvarna för ögat ser bra ut innebär inte med automatik att de är bra.
Det handlar tex om material utmattning utav kolvkjolarna osv.
Sedan så är det välkänt att Rotax har problem med kolvringarna på bla den aktuella motortypen.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
expedition
LynxTalk Member
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 januari 2014, 08:50
Skoter: Skidoo Expedition 600HO sdi

Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Inlägg av expedition »

Tack Lynxfun!

Min Ski-Doo har annan variator setup.
Fjäder 130/200 click 4 18,8 pin 600 ramp som är den enda som funkar på min maskin,
testat 412 o 413 utan framgång med diverse hårda fjädrar.
Ikväll ska jag testa en ny fjäder 130/290 för att få bättre svar i mellan registret.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Inlägg av Lynxfun »

expedition skrev:Fjäder 130/200 click 4 18,8 pin 600 ramp som är den enda som funkar på min maskin, testat 412 o 413 utan framgång med diverse hårda fjädrar.
Ikväll ska jag testa en ny fjäder 130/290 för att få bättre svar i mellan registret.
Variatorsetup är som med kvinnor, vi måste testa mycket tills vi hittar det som passar, hålla dem i körbart skick genom åren och kontinuerligt låta tanken snudda vid att testa nytt ;)

Personligen gillar jag att ha fjäder med så lågt starttryck som möjligt då det passar mig när man smyger i tät skog och lössnö och vill ha kvar rullarna på rampen så länge som möjligt innan de kliver av.
600 rampen är helt ok men även DJM ramper fungerar med det mjuka/avrundade avslut de har jmf 412-414/441.
Primärfjädrar med lågt starttryck och brett spektra upp mot 290/320/350 är bristvara men kan kan t ex ta en 130-290/320 fjäder, komprimera den i skruvstädet över natten så blir den lite mer hanterbar i en 330 kg maskin.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Inlägg av 2stroke »

Lynxfun skrev:Även om jag tillhör falangen som anser att det gått troll i att det måste bytas kolvar på en Rotax efter 500 mil
så är det bättre att veta att man har fräscha grejor,
iofs går det också att hålla koll på med förtätade komprov och endoskopisk okulärkontroll.
Oftast så är det gångtiden på motorn som bestämmer när kolvbyte bör ske,
men det kan ju vara svårt att veta ;)
Trådskaparens motor har gått 970-1000 Mil och då bör definitivt kolvbyte göras.
Enligt de erfarenhetr jag har utav olika versioner av Rotax Serie-III motorer
bör man göra kolvbyte vid ~700 Mil ( +/- 100 Mil )
Allt över detta så kör man på övertid anser jag.
:hacker:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
expedition
LynxTalk Member
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 januari 2014, 08:50
Skoter: Skidoo Expedition 600HO sdi

Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Inlägg av expedition »

Ni ska ha tack för snabba svar,
det är svårt att hitta likasinnade som har kunskap att dela med sig av.

Jag är ganska ensam i min omgivning med bredband och de flesta vill/kan inte något om variatorer o motorer.
TRA-III är slitstark tycker jag och efter 1000 mil endast några slitna rullar.
Största felet med detta chassi är finnarnas övertro till kunskap om utvävling i växelådan på 600:an.
1,7:1 på tok för högt.
Kommer att jaga en V-800 låda 2,04:1 på tvåan.
Då blir det inklare att kallibera variatorerna.
På dagens Commander med 44a så ligger tvåan på 2,3:1 om jag inte har fel.
Så nu är de på rätt spår.

Min pappa har en 49 ranger e.tec-12,
lågt drevad men går som bara tusan med toppfart dubbla lagligt som körts på avlysst bana.

Det blir nog en sådan som komplement till Ski-Doo'n
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?

Inlägg av Lynxfun »

2stroke skrev:Oftast så är det gångtiden på motorn som bestämmer när kolvbyte bör ske,
men det kan ju vara svårt att veta ;)
Lite OT
Som 1:a ägare har man oftast bra koll, sedan verkar de flesta maskiner ha gått 500 mil och har nyrenoverad motor när de säljs vidare oavsett ålder ;)

Den nyare motortekniken kan ge bättre stöd för vetandet då historiken visar såväl gångtid som fördelning i olika varvtalsområden, ur detta och kombinerat med total bränsle/olje genomströmning skulle säkert en motorintresserad matematiker kunna göra en algoritm som hamnar någorlunda rätt.

Faktiskt förvånande när man tittat över axeln på en mekaniker och sett data för maskiner som ägaren anser går hårdare än hårdast men historikmässigt sällan varit över 6000-6500 rpm.
Det går att hitta begagnatköp där t o m RAVE ventilerna knappt är nyttjade :S


:lol: Jag kör också ofta på den där avlysta banan :lol:

Commandern har 3,23 respektive 1,98 med 7 kuggar drivhjul vilket räcker även för 600 att skicka runt 44 mattan
Skriv svar