Elan-250 ( 1974 ) Ett citat till min gamla trotjänare !

Allt om Ski-Doo.
lucce
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 november 2012, 19:25
Skoter: lynx 800 PT, ski-doo elan 250
Ort: Häggebäcken/Klövjö

Elan-250 ( 1974 ) Ett citat till min gamla trotjänare !

Inlägg av lucce »

Jag vad säger man, är man medlem på ett Lynx forum av världsklass,
med hjältar som er läsande kan man ju inte mer än bli lycklig över att så många hittat rätt!
Men där i bakhuvudet ligger ju en sliten krigare som man har delat många strapatser med..
Mins det som igår.. Klev in till Bergström här nere i avesta och förundrades, där inne i det stora tältet som han hade på gården stog hon, mitt ibland Dubbelbandande aktiver, slitna Ockelbos och kantstötta Lynxar, en liten maskin.. en sliten liten ski doo elan, en en cylindrig 250 på 11 hk med membran förgasare... jag var 7 år gammal.. gick fram till min far som stod där utanför Och skrattade om livet ihop med Bergström.. drog han i jackan och sa att jag har hittat något jag ville ha.. jag förklarade för han vilken skönhet jag provsuttit, och han svarade " jadu pöjk, nu har du något att spara vecko penningen till" .. vilket jag efter det gjorde.. så på min nästkommande födelsedag när jag fyllde 8 så hade jag lyckats spara undan nästan 800 kr, men jag hoppades att jag skulle kunnde få ca 4200 kr i födelsedags present så jag kunde köpa min drömskoter av herr bergström för dom 5000 kr som prislappen sa.. men på efter middagen när alla födelsedags gäster gått hem så började jag gråta.. för jag hade ju trots allt slit av burk pantning, ogräsplockning, lekstuge målning och en jul afton och nu även en födelsedag i bagaget lyckats spara undan "bara" 1700 kr.. då frågade pappa var som var fel och jag berättade att jag inte fått ihop tillräckligt med pengar till min dröm... då sa gubben kort : "följ med" så vi gick ut till garaget och där stod hon.. bortsliten ifrån en gräsmatta med sprucken huv och trasig dyna.. och pappa sa " Grattis pojk"
Och ifrån den dagen lade jag ner all extra tid och pengar på att laga upp den skotern och göra na fin! så när vintern knackade på dörren så hade jag rustat nästan hela skoter, med hjälp av far min.. Så jag gav henne namnet Börje och hon är självklart i min ägo än idag, 22 år senare!

"Min ski doo är mig trogen, hon är vacker hon är mogen, å jag tar henne till skogen och jag rider henne där, genom stammar och buskage, smeker jag hennes reglage, och hon stillar mitt begär"
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: ett citat till min gamla trotjänare! Elan 250 1974

Inlägg av 2stroke »

:'( Jag gråter av lycka av att få höra en sådan gripande historia ! :'(


:thumbsup: Bra skrivet ! :thumbsup:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Re: ett citat till min gamla trotjänare! Elan 250 1974

Inlägg av Baikal »

Sällsynt fin "solskens historia" :tumme: Imponerande att en så ung grabb kan vara så bestämmd och jobba hårt för nåt utan att tröttna :buga:
lucce
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 november 2012, 19:25
Skoter: lynx 800 PT, ski-doo elan 250
Ort: Häggebäcken/Klövjö

Re: ett citat till min gamla trotjänare! Elan 250 1974

Inlägg av lucce »

Oh man bugar och bockar för det fina orden! Tack!

(nu känner jaq mig som en radio pratare i karlavagnen så jag fortsätter )

"Är det någon annan av er lyssnare/läsare som har någon fin gammal skoter anekdot ni vill berätta om, så tveka inte, ring/skriv in till oss här på Lynxtalk och berätta! nummret är.. hmm.. ja ni.. jag måste ha tappat bort det för stunden... men istället för att ringa så skriv mina vänner.. och eftersom vi inte vill få denna tråd flyttad, eller göra någon moderator illa däran, så håll er gärna till just ski-doo, om vi inte får deras tillåtelse att ta ut svängarna lite.. I väntan på nästa samtal/inlägg så lyssnar vi på Hillbilly Heart med gruppen Bourbon boys"
Dala
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 april 2012, 18:27
Skoter: X-trim 900 Ace -14
Ort: Umeå

Re: Elan-250 ( 1974 ) Ett citat till min gamla trotjänare !

Inlägg av Dala »

Ja jag började också min skoterkarriär på en Ski-Doo ELAN Lång 2cylindrig 19 vilda hästkrafter (okänd årsmodell) som jag sedan sålde till förmån för en Ski-Doo Safari Saga -89:a med en vild 377a i ;)
Jag fick ett återfall åt ELAN hållet för ett par år sedan och köpte mig en Tundra LT -86:a som jag äger än idag.
Skriv svar