Sida 1 av 1

Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 18 november 2013, 15:41
av josen
Er det noen som har oversikt over primærfjærer til E-Drive II ?
417223751 , Yellow/Red , 100/155 NM.
417223746 , ??

Skal montere header og Rb3 på en Lynx Adventure-1200 ( 2014 ) og vil heve turtallet ca 300 rpm.

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 9 januari 2014, 02:02
av Lynxfun
Säkert har du redan löst detta !, gjorde en snabb googling i alla fall av rent egenintresse :)

Dalton anger att # 417223746 är 110-190 Nm (se bild ), är väl denna som sitter i Renegade 1200 som standard.
E drive II 417223746.jpg
Hittade variatorsetups för Doo 2014 o tog en dump för Expedition 1200 men värdena för de olika fjädrarna lär finnas i bl a 2013 race manual ( # enligt nedan )vilken din ÅF bör ha tillgång till.
Variatorsetup 2014 Expedition.jpg
Doo race manuals.jpg
Återkom gärna med vad du gjort och om du nått dit du vill,
du får gärna komplettera med bilder på E driven och hur den fungerar,
går det t ex att reducera pinnvikt för att höja tillslaget?

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 9 januari 2014, 16:54
av josen
Takker for info, har ikke montert Header og Rb3 enda driver med innkjøring (20mil igjen....). E-drive har vel ikke pinner på vektene, er vel 6stk vanlige vekter uten nagler som i Yamaha++?. Løsningen blir vel enten å montere
stivere fjær i primær, eller slipe/borre ut av vektene. Skal montere Header+Rb3 først, kanskje det blir
så mange hk ekstra+ (ca15hk) at turtallet blir riktig.

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 9 januari 2014, 18:50
av Lynxfun
Jag har förstått det så också, det verkar ju inte finnas någon direkt handgriplig manual för den ännu heller.
Mht den digra mängden touringåkare med 1200 borta i staterna så lär det väl komma vad det lider, även kommer det säkert olika eftermarknadsdelar då funktionen bör kunna varieras med både fjädrar och ramper , jag kan även tänka mig över eller underdimensionerade rullar både diameter och viktmässigt.
Marknaden finns ju också på Can Am sidan så det kan finnas delar med korsreferens :think:

Att börja slipa och få bort exakt samma vikt på 6 st pinnar är finlir.... som kan slå fel, vad jag förstått försökte en del bl a vikta på E-driven förra säsongen med bl a spruckna fjäderkoppar som följd, läste då om detta på DT där jag även sett dig :hello: i både Skandic/expy delen och XR delen.

Det blir intressant att höra vad header och Rb ger, kör du med Cudneys kit eller annat ?
Det lilla jag provat 1200an så borde grundvridet räcka långt....



Om du har möjlighet så ta gärna några bilder och posta när du monterar grejorna samt skruvar i variatorn, sedan kan ju också kamraten med den gula inflika här hur det känns att vara frånåkt av ett fräsande lodjur :mad:

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 12 januari 2014, 23:50
av Lynxfun
Josen

Lånade lite text och bilder på Edrive demontering och rengöring från forumet i väster och la upp det här http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=2884 .

Tacksam om du när du pular med Edrive 2 hittar något som behöver kompletteras eller tilläggas

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 12 mars 2014, 20:24
av josen
Har nå endelig fått montert Header og Rb3 boks. Måtte legge om kjølerslangen som går til toppen av radiatoren. La slangene ved siden av hverandre, og modifiserte/laget nytt alu deksel.Den fremre naglen på midten måtte slipes ned 5mm for å unngå kontakt med grenrøret. Monterte ny eksospakning, måtte slipe litt av øvre feste øre på lyddemperen for å få montert den på en grei måte. Rb3 boksen var bare å koble inn på alle 3 innsprøytingsdysene, kamsensor, og throttle position sensor. Fikk lagt Rb3 boksen i rommet bak speedometeret. Isolerte undersiden av luftfilterboksen og kjølerslanger med varmetape.
Monterte Dalton Hvit/svart variatorfjær i E-drive2 variatoren. Turtallet ligger nå på mellom 7800-8000 med 2600 i innkobling. Skal prøve den andre Dalton Hvit/gul variatorfjær da jeg vil ha turtallet opp i mellom 8200 8400. Veldig bra gassrespons nå, og merkbart mere effekt fra mellomregister til topp. Har lyst til å prøve en litt hardere fjær i sekundær variatoren, forslag??? :think:

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 12 mars 2014, 20:40
av Lynxfun
josen skrev:Har lyst til å prøve en litt hardere fjær i sekundær variatoren, forslag??? :think:
Du har förspänning på sekundären så det blir biligt att testa med högre tryck då det bara kostar ett par timmar nöje, bara leta fram "laksefotsvågen".

Börja med att öka 2 kg och testa, öka 2 till och testa , kommer du för högt backa 1 kg i taget.

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 21 mars 2014, 14:20
av josen
Har testkjørt litt mere, og var ikke helt fornøyd....problemet var at turtallet ikke ble likt(7400-7900) om man ga full gass i 30,50,80 kmt. Demonterte variatoren, og slipte av vektene på tuppen ca 1,5gram til 36gram. Kjører nå med Dalton hvit/svart variatorfjær, og vekter på 36gram.

Gjorde det samme med en original 1200 og den fungerer også bra med topp på ca 7800 og innslag 2200. På denne var det tidligere innslag 2200, og varierende turtall fra 7100- 7500

Konklusjon: Edrive2 variatoren i 1200 har for myk fjær, og for tunge vekter.

Re: Adventure-1200 ( 2014 ) Fjædertabell E-Drive II... ?

Postat: 21 mars 2014, 23:13
av Lynxfun
josen skrev:Konklusjon: Edrive2 variatoren i 1200 har for myk fjær, og for tunge vekter.
Klokt

Sedan har du parametrarna med modifiering header samt 7 T drivhjul mm som påverkar motorkaraktären tillsammans med högkammad matta.

Att hitta receptet som svarar upp mot alla dessa är svårt, bara att hantera att TDC stämmer av mot drivhjulskuggarna är vetenskap, sedan kommer headerns påverkan.

Bara fortsätta testa, hade det varit 2 T hade jag sagt vikta om i 10 gr intervaller men 1200 borde klara 25 gr intervall för att hitta nollpunkten i performance.

Vad säger de rutinerade Gade killarna på DT, förslag från min sida är att kolla av med "BOBLER"
Gammal moderator på DT och som numer anser det normalt att pressa 500-1000+ km en helg med 1200 Gaden, jag tror han moddat en del också eller så har han vetskap om vem man ska vända sig till.
Gade_guy är en annan med moddad 1200 och som pressat en del mil runt Quebeq denna vinter.
Du kan hälsa från "Commander" så fixar det sig, annars kan jag väcka dem på FB