Lynx 59 600 ACE ( 2011 )

Här kan du recensera din Lynx.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Lynx 59 600 ACE ( 2011 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "Mr_Smurf"

Plockade ut min nya Lynx igår och har roat mig med att börja köra in den nu.

Och här är lite reflektioner än så länge.

Den är piggare än jag räknat med, känns lite som en 550.

Den känns dock helt klart svagare än den v1000 jag hade tidigare men den nya variatorn kompenserar rätt bra för de förlorade hästarna ändå.

Den är även mycket mer lättstartad kall än vad min gamla v1000 var, den kommer fortare upp i arbetstemperatur och det är betydligt mindre avgaser.

För att vara en så pass tung skoter så känns den förvånansvärt smidig, men den höga tyngdpunkten i kombination med den smala spårvidden gör att man lätt kan tippa om man inte är beredd och parerar där det är rejält ojämnt.

Den verkar väldigt svår att köra fast med, den flyter otroligt bra på pudersnön och har inga tendenser alls till att vilja sjunka ner fram.

Allt puder åker under skotern där det hör hemma så man slipper få allt över sig, så det är bara att gasa ut i lössnön och börja burka :)

Den "nya" rutan rutan är inte lika bra på att hålla borta fartvinden som rutan på suv-modellerna. Om man kör man i toppluva så måste man huka ner sig för att inte frysa om öronen och då kan man lätt slå hakan i burkremmen.

Vid vissa varvtal så vibrerar den ganska kraftigt men det kanske är något som bara behöver justeras in, får ta upp det vid 10h/500km servicen.

Växellådan har lite hyss för sig.. det går bara växla i och ur 2:an när skotern rullar, men mellan 1:an, R och N är det inga problem.. Kan tänka mig att det går till sig när växellådan blir mer inkörd. Annars får jag ta upp det också på 10h/500km servicen så får de se om det är något som går justera.

Bränslemätaren är känslig för hur skotern lutar, så beroende på om man kör uppför eller utför så visar den olika mycket soppa, den tänder varningslampan för låg bränslenivå lite väl tidigt också.

Det har varit mycke skryt om den nya PPS-A boggien, men ska jag vara helt ärlig så märker jag inte någon större skillnad på komforten mot för den "gammyetin" hade (Nu kommer väl förståsigpåarna att slå på mig men det får dom göra)

Utväxlingen på backen kunde varit lite mindre, när man åker bakåt vill man ju ta det lite lugnt och med den höga utväxlingen så blir den väldigt kittling på gasen.

Jag har inte vågat dra något med den än, jag tänkte låta den bli inkörd först.

Det var väl mina reflektioner än så länge, men det är en riktigt trevlig skoter måste jag säga och jag är än så länge mycket nöjd och saknar inte min gamla v-1000.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lynx 59 600 ACE ( 2011 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "Mr_Smurf"

Har hittat två små "buggar"...

Bugg 1.

Beskrivning: I fotstegen är det stora hål för att snön ska vara lättare att få bort, och det var väl bra tänkt.. Men den som designade bukplasten var nog inte samme person som designade fotstegen... Bukplasten går in en bit på sidorna under fotstegen och täpper igen tre av hålen på vardera sida. Problemet blir då att man trampar ihop fina klumpar av is i fotstegshålen vilket i förlängningen gör att man trampar lös bukplasten..

Lösning: Ta en liten dosborr eller en borrfräs och gör hål i bukplasten så att det blir hål rakt igenom och snö/is åker ut.

Bugg 2

Beskrivning: Plastskidornas handtag är inte längre fastsatta med en genomgående bult, utan den sitter nu nitad från båda sidor. Om man lyfter i handtaget och drar skotern i skidan sidledes kan kraften bli för stor så att handtaget kliver av niten och lossnar.

Lösning: Borra bort nitarna och sätt dit en genomgående bult med en låsmutter som det var förr i tiden
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Skriv svar