Sida 1 av 2

Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 6 april 2013, 12:46
av notna
Får upp felkoden P1428 på min Boondocker, vad betyder den... ?

Re: felkod 800etec

Postat: 6 april 2013, 13:19
av Stoft
Minns jag inte helt fel så är det avgastempgivaren i pipan som ger denna kod,
Lynxfun lär säkerligen komma med ett bättre svar :tumme:

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( ??? ) Felkod... ?

Postat: 6 april 2013, 15:29
av Lynxfun
Är det en 12 eller 13?
Har du gjort något som kan påverka avgastempen typ legat och hållit stumt längre sekvenser mot varvtalsregulator , monterat pipa eller burk osv?

Har jag förstått det rätt så har 2013 800 Etec dubbla EGT med 1 på pipa/grenrör och en i ljuddämparen för att bl a ge fler inputs till hur algoritmerna i ECM ska arbeta.

För 600 Etec med givaren i ljuddämparen är P1426 kod för "High Exhaust Temp Detected" , antar att det är samma för 800 Etec och att kod P1428 är för den andra givaren.
Hög avgastemp larmas över "Ebba Grön"

Inget direkt att fundera över, varnar den inte eller flashar felkod kontinuerligt är det en engångshändelse, fortsätter det är det läge att felsöka om det är fel på någon sensor, dåligt bränsle, luftläckage eller lågt bränsletryck.

Om avgastempen peakar extremt finns det P1549 "Major Exhaust.........."

Normalt om EGT går sönder brukar man få upp P0426 "Sensor problem....", P0427 "Low Voltage on circuit" eller P0428 "High Voltage...."

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( ??? ) Felkod... ?

Postat: 6 april 2013, 15:52
av notna
Lampan lyser hela tiden men piper och larmar inte.

Får ta lös och kolla givaren ikväll.
Hade bort allt i går så kanske blev något galet.
:think:

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 7 april 2013, 17:28
av Lynxfun
Ok, 9 gånger av 10 så är det ju sådant man påverkat själv som t ex glömt att koppla in, hanterat en sensor felaktigt osv.
För några år sedan hade t ex EGT sensorn en markering för vilken sida upp , många vände på den 180 grader med sensorhaveri som följd.

Hur SPI rör påverkar avgastemp i rör och burk vet jag inte direkt men någon skillnad borde det bli iom ändrat flöde/mottryck som bör föranleda ECM att justera luft/bränsle förhållandena jämfört mot original men det borde mappningen sköta rätt snabbt på samma sätt som den matar olja i mängder för de som konstant ligger mot varvtalstopp.

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 10 april 2013, 16:26
av notna
Det var EGT givaren som sagt upp sig och någon ny får jag inte förrän 26 april !!!
...KUL !
Rätt säker på att min säsong är slut då !
:vägg:

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 10 april 2013, 18:13
av Lynxfun
Om givaren är konstaterad kass av ÅF så är den förbrukad dvs med dennes godkännande
(konstigt vore annars med backorder på vitala grejor mitt i säsong dvs en skandal i sig..)
kan du klippa kabeln i anslutning till givaren och montera dit ett motstånd med ett fixt värde som indikerar att avgastempen är ok.

Sedan är det bara att köra utan blink eller beeps, dessutom bra att ha som "ta sig hem" hjälpmedel om man är på långtur.

Kommer inte ihåg ohmtalet på rak arm, ska söka senare ikväll men är på språng just nu

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 10 april 2013, 20:22
av notna
Maskinen står hos ÅF men dom var inte så pigg på att jag skulle köra med den om ngt skulle hända- Ska kolla närmare med dom i morgon. Borde ju gå och lösa då resten av säsongen är förstörd annars.

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 10 april 2013, 21:54
av Meanis
http://www.snoskoterbolaget.se/ski-doo- ... -e-tec.htm
Där finns en givare för 900 kr, ha bråttom bara för dom brukar ryka rätt snabbt.

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Postat: 10 april 2013, 23:15
av Lynxfun
notna skrev:Maskinen står hos ÅF men dom var inte så pigg på att jag skulle köra med den om ngt skulle hända- Ska kolla närmare med dom i morgon. Borde ju gå och lösa då resten av säsongen är förstörd annars.
Lätt för dem att säga när det är åtskilligt kvar av säsongen för många. Det är inte acceptabelt att reservdelstillgången styrs efter när säsongen tar slut i "lower 48s" och att det t ex efter påsk här i Sverige tar slut på väsentliga delar och/eller är 1-2 veckors leveranstid.

Har själv vart utsatt för liknande senaste åren, det går fortare när man börjar plocka lös kåpor och skramla med verktyg för att komma åt grejor på en demomaskin eller handlarens egen.......

Skämt åsido, de flesta handlare av dignitet har maskiner som går att kannibalisera :slå:

Bifogar sensorschemat nedan, funkar med 5-600 ohms motstånd, har nyttjat detta på flertalet SDI maskiner samt testat det på min egen 12 600 Etec samt en kompis 11 800 Etec.
Inte exakt koll på hur den funkar i 13 800 Etec iom dubbelsensor men det bör handlaren kunna se i boken eller i bossweb vilka ohmtal det är, tror dock inte att de är ändrade