Lynx Commander ( 2009 )

Här kan du recensera din Lynx.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Lynx Commander ( 2009 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "Rider"

Har kört 20mil ni med commandern och blir bara mer och mer imponerad! Den har grym bärighet i lössnö men klättringsegenskaperna är väl inte jätte bra men det är ju ingen mountainmaskin heller så! Kan absolut inte klaga på något. Efter led är den GRYM! Rekomenderar er att köpa en om ni väl köra i skogen och leta er fram mellan träden!
Bensinförbrukningen har legat på 2,5 L/Mil ungefär. Helt överkomligt!
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Lynx Commander ( 2009 )

Inlägg av Lynxfun »

Äntligen utveckling efter mellanåren med Yeti 600 SDI, nu är man tillbaks på vikten ST 600:an hade (än så länge bästa allroundmaskin jag haft).
Kört ca 70 mil med Commandern och måste säga att det blivit roligt igen att köra skoter, det är som att köra smalbandare då man vid stående körning i stort sett står på drivaxeln vilket gör att maskinen blir lätt att balansera.
Flyter högt på snön, även på de senaste veckan komna 40-50 cm kallsnö med dålig bärighet, drar vadsomhelst osv

Utvecklingsmöjligheter enligt mitt tycke och utan inbördes prioordning:

1. Aerodynamiken då design gått före nytta med ny huv/vindruta, den samlar/virvlar in oerhörda mängder puder framför föraren om man inte blåser på en bit över laglig hastighet så man kör ifrån det.

2. Matt/bandtunnelljudet har i och med aluminiumchassit ökat markant och jag tycker det är märkligt att inte branschen ser över vad som går att göra åt detta.

Maskinellt skulle det vara spännande med en motor lagom prestanda dvs ungefär som idag men med bättre bottendrag, sedan måste ju detta ned i backen också och med högre kamhöjd krävs ju mera motor och bränsle osv.
Generellt så måste jag också säga att SDI motorn ännu inte för mig visat sin storhet jämfört med en väl injusterad gammaldags förgasare där ST 600 hade för mig samma och till och med bättre bränslevärden versus Yetin och dessutom ett bättre bottendrag då man drog tungt.

Sammanfattningsvis har Lynx iom Commandern/Grand Touring tagit ett stort kliv för oss som vill ha en driftsäker maskin, ta oss fram i alla fören, förflytta familjen eller tungt lastade kälkar i högt tempo... , eller någon gång hålla stumt och trixa lite......

Brukartips efter inkörning för att få snurr på grejorna är att ställa justeringen av primären till läge 4 så får maskinen mera ork och varvar ut utan problem, passa er dock för att övervarva
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Lynx Commander ( 2009 )

Inlägg av Lynxfun »

Tibur skrev:Kanske skulle varit bredare skidor, backar inte så bra i lössnö jämfört Yeti 59
Visst men lappbelagen åker ju på vid behov så går det hur bra som helst oavsett före, undviker själv att montera de bredare belagen då de inte behövs då jag upplever att det ännu inte idag finns plastbelag som bibehåller känslan de moderna originalskidorna i plats ger.
Funderar på att skruva dit SPL:s PP skidor eller om det går att hitta några andra ännu bredare skidor för att slippa från belagen helt och hållet.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lynx Commander ( 2009 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "Rave"

Hyrde en Commander i helgen, kan bara säga positivt om den förutom mattan som var i klenaste laget annars så var den bra på allt!

*Härliga dämpare
*Bra i lössnö
*Styr bra
*Härlig dyna
*Perfekt höjd på styret
*Bra ruta
*Lätt manövrerade
*Härlig motor
*Bra i variatorerna
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Lynx Commander ( 2009 )

Inlägg av Lynxfun »

Monterat och kört under helgen med SLP PP, kan bara säga suveränt att slippa ha belag monterat men ändå få skidbredden som behövs. Det räcker med den lilla extra bärigheten jmf originalskidorna för att man skall slippa sitta och balansera upp högerskidan vid lössnökörning (okej , jag vet, finlir men i alla fall).
Återstår bara att testa olika styrstål och ev modifiera dessa om det behövs då SLP är lite mer direktstyrd/tar fast bättre längre fram på skidan då ju kölen är lite längre, eller också är det något man får vänja sig vid med dessa och sluta sitta och "slököra" på farthållare med blick o tankar någon annanstans.

I övrigt går maskinen ännu suveränt, kommer att tillbringa någon sen kväll i garaget med plåtsax och lite annat för att klippa ner de pappersliknande aluminiumplåtar som är monterade under broms och växellåda, det går att höja "frigången" ca 2 cm enligt min uppfattning. Dessutom skall jag försöka fabricera något snyggt kraftigare skydd för dessa samt även göra "fotholkarna" djupare och med tåstöd.
Får se vart det leder men orkar man ta sig tid att bocka 2 mm:s durkplåt och får till det snyggt så kan ju det vara en lösning, som sagt vi får se.

Och en sak till, tillbehörslådan skall modifieras också, den måste ju ljudisoleras rejält då den trots full med grejor blir en bastrumma utan like samt även förbättras öppningsmässigt, måste ju vara en teoretisk formgivare på BRP som godkänt att göra lådan med ett lock som vid öppning utsätter 25 % av innehållet för väder och vindar. En skoterlåda skall ha toppöppning så det blir att ta sticksågen o fabricera.
Skriv svar