Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
-
- Rookie Member
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 7 november 2014, 12:43
- Skoter: Rave 800
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Finns det något sätt att kolla/märka statusen på veven utan att splitta motorn? köpte en Lynx 800 för nån vecka sedan en -02 som gått närmare 800 mil, den går jäkligt jämt och fint och är lättstartad, hade tänkt åka iår och göra kolvbyte mm nästa år då min sambo får ta den och sälja sin 500a frågan är om man märker nåt innan katastrofen är ett faktum?!
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Jag skulle nog påstå NEJ på den frågan.Andreasjonsson skrev:Finns det något sätt att kolla/märka statusen på veven utan att splitta motorn ?
Märker man nåt innan katastrofen är ett faktum ?
Motorn har gått ca 800 mil.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Jag kan bara hålla med "2stroke" i frågan.
Lagerstatus kollas vid ca 4-500mil, om du inte har garanti på skotern.
BRP säger själv att det inte finns behov att kolla veven,
men då räknar dom nog inte med att någon kör 2-300mil/ år....
Hade jag ägt din skoter skulle jag slänga upp motorn på arbetsbänken omgående,
innan säsongen börjar.
Lagerstatus kollas vid ca 4-500mil, om du inte har garanti på skotern.
BRP säger själv att det inte finns behov att kolla veven,
men då räknar dom nog inte med att någon kör 2-300mil/ år....
Hade jag ägt din skoter skulle jag slänga upp motorn på arbetsbänken omgående,
innan säsongen börjar.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Hur får man in fett i det inre lagret på magsidan?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
VARNING !Rwestman skrev:Hur får man in fett i MAG sidans lager ?
Det går att smörja även MAG sidans båda lager utifrån via ett utav de gängade hålen för tändplattan.
...MEN det är inget som rekommenderas då det är oerhört lätt att råka trycka i för mycket fett
vilket leder till att man trycker ut det inre MAG lagrets tätning.
Detta i sin tur får till följd att lagret tvättas torrt på kort tid.
= Lager haveri.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
På en -02 skulle jag hellre borra upp oljekanalerna än att fylla på med mer fett.
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Tack för svaret men inte riktigt det jag ville ha svar på2stroke skrev:VARNING !Rwestman skrev:Hur får man in fett i MAG sidans lager ?
Det går att smörja även MAG sidans båda lager utifrån via ett utav de gängade hålen för tändplattan.
...MEN det är inget som rekommenderas då det är oerhört lätt att råka trycka i för mycket fett
vilket leder till att man trycker ut det inre MAG lagrets tätning.
Detta i sin tur får till följd att lagret tvättas torrt på kort tid.
= Lager haveri.
Ska försöka vara lite tydligare.
När motorn är klyven och vevaxeln ligget på bänken. Hur har ni gjort för att fetta det innre lagret på magsidan?
Har ni tagit låss det yttre lagret ellet har ni bara tryckt in så mycket fett som går?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 februari 2014, 20:50
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Om du ska göra det ordentligt så byter du båda pto lagren men om du ska snåla så ta en spruta o tryck in fett i lagret ca 20gram.. Är väldigt svårt att få fettet på rätt plats när lagret är monterat
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 februari 2014, 20:50
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Jag brukar alltid byta pto lager då jag renoverar pga att dom tar största belastningen från variatorn och när dom blir lite slitna så rasar fort resterande lager på veven
Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor
Någon här som tagit loss packboxen på PTO-sidan och fettat det yttre lagret den vägen ?
Sitter och läser lite på Doo-talk om detta,
och det verkar som en vettig grej att göra om man inte har möjlighet att ta steget att öppna motorn.
Vet någon hur det är med packboxen, om den uppdaterats eller så ?
Enligt BRPs sprängskisser så ska det sitta en 420931285 på min Rave 600 SDI -08.
Tänkte höra med närmsta ÅF när jag får tid, men tänkte att jag passar på att fråga här med eftersom många brukar ha bra förslag
Även, vart kan man få tag på fett billigast ?
Sitter och läser lite på Doo-talk om detta,
och det verkar som en vettig grej att göra om man inte har möjlighet att ta steget att öppna motorn.
Vet någon hur det är med packboxen, om den uppdaterats eller så ?
Enligt BRPs sprängskisser så ska det sitta en 420931285 på min Rave 600 SDI -08.
Tänkte höra med närmsta ÅF när jag får tid, men tänkte att jag passar på att fråga här med eftersom många brukar ha bra förslag
Även, vart kan man få tag på fett billigast ?