Sida 1 av 1

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Dämparinställningar... ?

Postat: 27 januari 2013, 21:14
av alidhojd
har problem att få till dämpertiet på slutet. Tycker inte att något lirar, inga inställningar blir bra.
Sedan tidigare har jag lämnat framdämparna orörda(36or med separat behållare) och shimsat 46orna i boggien hårdare(vet inte vad som sitter i, arbetet är utfört av strandberg mek o racing för ca 250mil sedan), den har varit väldigt hård men funkat bra på stökig led.

Tycker inte att några inställningar fungerar i år och efter att ha provat en polares e-tec -09 som var shimsad för snabb led så inser jag hur sanslöst dålig min är.
Att gå från hans till min var ungefär som när jag provade pps:en för första gången, allt annat kändes värdelöst

har letat reda på den här och funderar på att prova:
http://lynx.1g.fi/RaceSchoolMaterial/20 ... 310809.pdf

någon som har några tankar om detta?
har en 55:as center fjäder nu, bör jag byta till 60 ?

Skotern är en Rave-600 ( 2009 ) med dämpare från en RE-600 E-Tec ( 2009 ).
Jag är 193cm lång och väger ca 105kg skulle beskriva min körstil som hyfsat aggressiv efter leden.
Gillar stökiga snabba leder.

Alla synpunkter uppskattas.

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Dämparinställningar... ?

Postat: 27 januari 2013, 21:51
av RannerKing
Vad är det som känns dåligt..? Detta avsnitt i en skoter är i princip omöjligt för andra att hjälpa till med.
Du har inte möjlighet att chimsa som din kompis och sedan låta honom justera in dom?

Läs denna: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1759
Rebound har du tyvärr inte framtill. Men det låter som att du inte har lärt dig justera originaldämparna enligt bifogad länk. Har aldrig läst en recention där föraren varit missnöjd med dämparna, oavsett vad man jämfört med. Oftast nämner dom i så fall att dom är lite för hårda i låg fart... Kanske dags att skicka dämparna på renovering igen?

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Dämparinställningar... ?

Postat: 27 januari 2013, 22:11
av alidhojd
justera dämpare kan jag. Jag vill inte ha min polares inställningar utan en boggie som fungerar för mig.
Min fråga, om den var otydlig är:

Kan det vara en bra ide att shimsa enl bif länk(i tidigare inlägg) eller finns det någon annan spec att gå efter?

Dämparna ligger i bilen redo att lämnas på shimsning.

/nils

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Dämparinställningar... ?

Postat: 27 januari 2013, 22:22
av RannerKing
OK! Då är det ur världen iaf :)

Ovanstånde Spec är ju anpassad för den föraren (M.Korsumäki), enligt hans körsätt och leder. Kanske vär att testa, men omöjligt att veta om det passar dig.

En sån spec är igentligen något du skulle ha gjort före och efter du shimsade om dämparna. Skriva ner hur dom jobbar på olika underlag och fart. Jag har börjat skriva upp hur mycket jag rattar på dom olika inställningarna på Boondockern. Just nu= "Värdelös" efter led, men mycket bättre än när jag köpte den. Trevlig i skogen i lägre farter utan krägningshämmaren monterad däremot.

Som sagt så hade det ju varit fint om man kunnat få reda på vad din kompis dämpare innehåller eftersom han verkade ha ett bättre utgångsläge än dig.

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Dämparinställningar... ?

Postat: 27 januari 2013, 23:21
av alidhojd
Men frågan är vad jag ska välja för shimsning ?
är sugen på att prova något nytt och jag har ju ingen aning vad som är i mina dämpare.
vad ska jag välja ?
RS shimsning ?
eller tillbaka till orginal ?

Vad hade ni andra valt att göra ?