Sida 1 av 2

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 22 januari 2013, 17:57
av tobbeg_
Tjo!

Ska till och göra ett kedjehusoljebyte på min RE-600 e-tec -09a..

75w90 olja införskaffat (jobbet hade fin växellådsolja som andra på jobbet kört i deras skotrar)!
Bara suga upp som gäller och fylla till nivå pluggen på sidan?
(har för mig ja läst att de är mellan 2.5dl och 3.5dl ungefär som ska i?)

Bör man kolla spänningen/skick på kedja/drev om man ändå sugit ur gamla oljan?
Isåfall skriv gärna en kort beskrivning :) Blir första gången ja gör det så alltid skönt med en liten kort beskrivning :)
Och isf vad ska huset tätas med för något sen?
Och måste jag plocka bort massa annat eller kommer jag åt att ta bort locket utan att plocka ner halva skotern ;) Såg inte ut att sitta så illa sist ja kolla häromveckan då ja fixade lite annat!

Har ju en del tätningsmedel på jobbet (jobbar som bilmeck) så isf bör de ju funka med något liknande vi limmar ventilkåpor/oljetråg med!!

Skotern har rullat 550mil..

///Tobbe ;;

Re: Byte kedjehusolja 600 e-tec!

Postat: 22 januari 2013, 18:30
av Meanis
Bort med slutburk så går det smidigt sen, du kommer inte åt kedjespännarna annars.
Spänn inte kedjan för hårt. Sen ska kedjehuslocket inte tätas med något extra, finns redan en gummipackning.
Skruvarna dras väldigt försiktig, typ 8 nm om jag inte minns fel.
Vid 550 mil skulle nog jag överväga ett kedjebyte då det är billigt mot ett kedjehusras.

Re: Byte kedjehusolja 600 e-tec!

Postat: 22 januari 2013, 18:44
av Lynxfun
X2, tillkommer batteridemontering om du har elstart samt givetvis hastighetsgivarkontakten, kedjekoll och ev byte är värt det extra arbetet om du vill slippa öppna lådan de närmaste åren!
Sitter en o-ring som tätning, är den hel behövs inget annat Ska vara 250 ml

Kedjehusbultarna dras med MAX 10 Nm enligt boken, korsdrag med början på nedre vänstra.

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 22 januari 2013, 19:11
av tobbeg_
Man tackar för de snabba och utförliga svaren!!

Ser dreven ut som hajfenor så är de bara byta antar jag?
Vad rekomenderar ni att köpa för drev?
vad är det för pengar för kedja och drev ungefär?
Räcker det att byta kedja och dreven eller ska man byta spännaren med?

Isf var kan man köpa vettiga grejer till vettiga priser?
Kollade runt lite nu och skoterdelen.com verkade ha en del grejer..

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 22 januari 2013, 19:48
av Lynxfun
Hajefena=passar bättre på mormors cykel ;)

Så länge du kör originalmatta behövs ingen omdrevning....... om du inte ska pumpgasa och köra rulle jämt och ständigt :) , dessutom kostar det då inte bara omdrevning utan du behöver lite variatorfix också för någon tusenlapp till.

Personligen föredrar jag att handla originaldelar, bråttom=över disk om man får rejäl rabatt eller framförallt att ligga på förhand och beställa från Nordamerika för sommarfixet, diverse pirat känns ok på äldre, motorsvaga maskiner.

Bytte dessa på en kompis Xtrim 09 Etec sommaren 2011, maskinen hade dryga 1000 mil dreven var fullt ok men kedjan var på gränsen.
Delarna över disk härhemma skulle gå på drygt 3300 SEK (topp och bottendrev 22/45 samt kedja), beställde samma grejor+kedjespännare med axel för knappt 280 USD via Ronnies (juni 2011) frakt och tull spreds på mer grejor för att fylla ett 10 kg paket och värdena vart nedskrivna så hemma vid dörren kostade grejorna under 2300.

Sensmoral
Är grejorna ok vid kontroll så går det att köra säsongen ut och beställa grejor billigare för att ha nått att skruva i på midsommarafton .

Drev och spännare är det bara kontrollera och bedöma visuellt.

Kedjan ska inte ha större deflektion än 38 mm då kedjespännaren EJ är ansatt

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 22 januari 2013, 21:29
av superpalten
Handboken säger 2,5dl men det går uppåt 3,5dl innan oljan rinner ur pluggen.

Har alltid kört piratdrev på skotrarna man ägt och har aldrig varit med om kedjebrott eller överdrivet slitna drev.

Skoterdelen har Teamdreven som bör vara bra kvalité.

Sen kör en del med grejjerna i 1000mil och slarvar med oljebyten och ändå har turen att klara sig från brott. :|

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 22 januari 2013, 22:39
av figo
Är kedjan för hårt spänd om det vinar/tjuter när man kör?

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 24 januari 2013, 23:27
av figo
jag har spännt min kedja allt jag kan för hand och sedan släppt ca ett varv, men det ylar/viner från kedjan. hur mycket vågar man släppa utan att riskera någonting?? vad kan hända om det är för löst??

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 25 januari 2013, 01:21
av Lynxfun
figo skrev:jag har spännt min kedja allt jag kan för hand och sedan släppt ca ett varv, men det ylar/viner från kedjan. hur mycket vågar man släppa utan att riskera någonting?? vad kan hända om det är för löst??
Har för mig att det står>>"Kontakta närmaste auktoriserad ......" i Lynxböckerna, fick ett gott skratt för några år sedan när en kompis nämnde det :lol:

Tighta för hand och sedan lossa ett varv är ett gammalt arv.

Det korrekta är att med "kall" drivkedja tighta för hand och sedan låsa med låsmuttern.

Givet är lagom tightning.. dvs inte av någon med "Magnus Samuelsson" nypor :)

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 25 januari 2013, 16:19
av figo
Okej tack för svar men är den för hårt eller löst spänd när den ylar vid fullt gaspådrag?