Sida 1 av 3

Törs man köpa en Commander?

Postat: 11 januari 2013, 14:54
av Gerka
Vi har 1 RS Venture och 1 Viking 3 i familjen,nu tänker jag sälja venturen för att skaffa en bredbandare till. Jag var sugen på en Commander men efter att läst en del på detta forum börjar jag tveka, vibrationer och skydd som måste göras om hög oljeförbrukning mm och tydligen kvalitetsbrister lite allmänt. Det kanske är vettigare att köpa en Viking till? där är det bara att vrida om nyckeln och köra inga vibrationer och andra konstigheter. Finns det någon här på forumet som kan övertyga mig om varför man skall betala 50000 kr mer för en Commander än en Viking 4 :think:

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 11 januari 2013, 18:01
av Lynxfun
Spontant är svaret nej ! :|
Det förutsätter att du vill fortsätta "Venture/Vikingafärden" med allt vad det innebär i trygghet och framförallt begränsningar ;; kombinerat med besparing på de 50 k du nämner. ;)

Vibrationer
Ja det finns exemplar med mer eller mindre vibrationer i vissa hastigheter, de allra flesta märker inte av dem eller besväras av dem, har personligen inga större bekymmer, dock irriterande att de finns där och givetvis som alltför skoterintresserad (sambons ord) söker man lösning olika vägar.

Hög oljeförbrukning
Njaa knappast, min 09 SDI nöjde sig med ca 2 % och 12 Etec nöjde sig förra säsongen med lite drygt 1% med en bränsleförbrukning som klart understiger exvis de Vkingar jag haft med parallellt

Skyddsbehov
Det är ju helt personligt efter hur/var du kör och vilken risk du vill ta, det finns olika skydd och förstärkningar på marknaden vilka kan hindra dyra kostnader och/eller nesan att behöva bogseras hem.
Kan säga som så, kör man maskinen som det maximala en Viking klarar så behöver du inga skydd alls. :)


Så, för att sammanfatta
Vill du tycka det är roligt att köra skoter igen, söka sig fram där ingen annan tar sig annat än med våld, klättra lite eller mycket, dra familj eller tunga lass i alla fören eller med tom maskin leka lite (eller mycket) så är det helt klart värt 50 k eller mer.


Skillnaden är inte heller 50 k utan nettopriset Commander/Viking IV Pro är i stort sett lika.

Vill du däremot ha en maskin med LTS/termos framfjädring så jämför mot 59 Yeti

Så det andra svaret är som du förstår JA under förutsättning att du vill utvecklas som snöskoterförare och ha kul samtidigt.

Moderna maskiner, vilka de än vara har ofta diverse småfel, negativa saker på nätet har en förmåga att förstoras i brist på bilder, talspråk och kroppsspråk från sagesmannen (kanske ska vara sageshen numer....) , säkert finns det en del synpunkter på Widetrack, Viking och Bearcat också men den större delen av de som äger dessa hör inte till kategorin forumanvändare

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 13 januari 2013, 21:07
av Gerka
Tack för svaret
Jag förstår inte hur det kan bli samma nettopris då en Viking 4 kostar 79 och en Commander 128 tusen. Skit samma jag älskar skoterkörning och tycker om att köra ospårat och då blir venturen lite framtung, Vikingen har ju definitivt sina bergränsningar vid ledkörning.Det kanske blir en Commander iallafall.

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 13 januari 2013, 21:21
av Lynxfun
Jag menade Viking IV Pro dvs den med a-arm som ligger på 125 k i utpris och är väl närmast för en rimlig jämförelse.

Mellan dessa torde nettot bli relativt lika om än med varians för hur affären sker i form av inbyte eller ej , extrautrustning på köpet osv.

VK III går ju för ca 80 och denna ska väl rimligen jämföras med en Yeti 550 F för styvt 90 k

En fullt användbar kompromiss kanske är Yeti 600 ACE, synnerligen trevlig om man klarar sig utan 140-150 kmh och vettig framfjädring


Vilket som, skillnaden på en Viking IV Pro eller III mot en Commander eller Yeti i lössnön är enorm då inte ens en bredbandare bör väga över 300 kg tom för att fungera på vettigt sätt.

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 23 januari 2013, 05:06
av Gerka
Har bestämt mig för att testa en Commander, frågan är bara skall man köpa en ny -12 a eller en -13.
Är det nån som har en uppfattning om hur mycket mer vibrationer samt hur mycket bränsleförbrukningen ökar med 44 mm mattan ? :blush:

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 23 januari 2013, 10:25
av Lynxfun
Vibrationerna från ökad kamhöjd är enligt min uppfattning av sekundär betydelse, att man i lågfart på hårt underlag känner lite "räknande" från kammarna får man ta när de börjar vara 32-38 eller 44 mm.

Märks framförallt på hårt underlag, har bara gjort en kortare testkörning av en MY 2013 på hårt underlag och "kamräknandet" kändes spontant inte något mer än på MY 2012.

Bränsleförbrukningen ökar framförallt vid fullgaskörning dvs när du ligger konstant på 7-8000 rpm så det är ingen större skillnad på olika modeller.
Etecn i sig med korrekt variatorsetup drar inte sig iväg i bränsleförbrukning trots 44 matta.

2012 eller 2013 är en personlig smaksak, fördelen med en 13 är att den har full garanti men det får du nog på en ny 12:a också.

En motorteknisk skillnad mellan dem är att i 2013 Etec sitter det samma stator # 420 665 435 som i 800 Etec med 60 W effekt för insprutning/tändning istället för 2012 Etec stator # 420 665 433 med 55 W effekt, den senare har visat sig mindre hållbar vilket gör att efterhand de brinner så ersätts de med den förstnämnda i tidigare årsmodeller.
60 W statorn ger dessutom en stabilare/jämnare funktion för Etec systemet.

Så jag skulle köpa en 2013 direkt, nettoprisskillnaden torde inte vara stor på nya maskiner om nu inte några handlare börjar få kalla fötter av lagervärdet i bokföringen redan nu i slutet av januari

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 31 januari 2013, 13:47
av Gerka
En ny Commander är beställd, levereras nästa vecka,
återstår väl att se om man gjort bort sig eller inte.
Plockade på raggardyna, box och lite annat. :hello:

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 1 februari 2013, 18:49
av Lynxfun
Kul, grattis.

Då får vi inom ett par veckor besked om du är helt Yamahaiserad av arv och tradition eller om du uppskattar bytet... ;)

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 25 februari 2013, 13:49
av Gerka
Jag har nu avverkat ca 35 mil med commandern och jag är imponerad av att en bredbandare kan vara så smidig, soppaförbrukningen ligger på 1,4 l /mil och då har vi åkt 2 pers på den hela tiden,
även en liten "fiskekälke"har följt med.
Det enda som irriterar är klonkandet i växellådan och att den lämnar röda spår efter sig, när man rensar boggien från snö så är snön i den alldeles rosa. :thumbsup:

Re: Törs man köpa en Commander?

Postat: 25 februari 2013, 15:31
av SS440-80
Gerka skrev:Jag har nu avverkat ca 35 mil med commandern och jag är imponerad av att en bredbandare kan vara så smidig, soppaförbrukningen ligger på 1,4 l /mil och då har vi åkt 2 pers på den hela tiden,
även en liten "fiskekälke"har följt med.
Det enda som irriterar är klonkandet i växellådan och att den lämnar röda spår efter sig, när man rensar boggien från snö så är snön i den alldeles rosa. :thumbsup:
Gråt inte över den rosa snön, det betyder att du har fett så det räcker i boggien ;;