simon - BD 3900

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

*BUMP*

Inlägg av 2stroke »

:popcorn: *BUMP* :popcorn:
simon skrev:Har monterat en RS motorkudde vänster bak och flyttat kudden som satt där till vänster fram.
Vi får se hur det funkar.
Resultatet av detta kudd byte ?

Vad hände med denna maskin ?
Byggdes den klart till sådan status att du blev nöjd ?
Förbättringar som du gjorde ?
Problem under de år du hade den ?
Vad tyckte du om den som helhet ?
Största negativa sakerna ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: simon - BD 3900

Inlägg av simon »

Nu frågar du efter grejer som börjar ha bleknat lite i minnet =)
Det som gjordes på maskinen är nog dokumenterat i denna tråd

Körde den i två år, bytte in den hösten -14 mot en RMK Scanibeast -15. Hade väl gissningsvis 450-500 mil på mätaren då.

Det jag inte gillade:(och det är väl mera allmänt än just för denna skotern)
-variatorerna. QRSen har varit en katastrof sen den kom, (och är fortfarande), ömtålig och tungjobbad. TRAn var bra tills varianterna med konad ytterdel kom, sen blev dom också tungjobbade.
-Alla XP/REX är ömtåliga fram, A-armar och "revben" tenderar att vara förbrukningsvara.
-Alla XP/REX är lite märkligt balanserade, dom är nervösa på skrå och ska man göra en donut på någon myr så vet man aldrig om man ska lyckas eller bli ivägskjuten i tangentens ritning för att skotern får för sig att ställa sig upp igen. Varenda Polaris och numera även G4/Radien är betydligt bättre balanserade och lugnare i uppförande.

Skotern funkade väl egentligen bra under de åren jag hade den, fjädringen är ju suverän på dessa och tillgången på begade uppgraderingsdämpare är ju stor då det är samma som i vilken RS/RE som helst, (framdämparna från dessa är för långa om man inte råkar, som jag, få tag på ett par -09 Lynx RS framdämpare som var lite kortare än Doos).
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: simon - BD 3900

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Nu frågar du efter grejer som börjar ha bleknat lite i minnet ;;
Det som gjordes på maskinen är nog hyfsat dokumenterat i denna tråd.

Körde den i två säsonger.
Hade väl gissningsvis gått 450~500 mil då den byttes bort.
Skotern funkade väl egentligen bra under de åren jag hade den.

Det jag inte gillade :bad: (mera allmänt med XP/REX än just för denna skotern)
-variatorerna.
QRS'n har varit en katastrof sen den kom, (och är fortfarande), ömtålig och tungjobbad.
TRA'n var bra tills varianterna med konad ytterdel kom, sen blev dom också tungjobbade.
-Alla XP/REX har ömtåliga framvagnar, A-armar och "revben" tenderar att vara förbrukningsvara.
-Alla XP/REX är lite märkligt balanserade, dom är nervösa på skrå och ska man göra en donut på någon myr så vet man aldrig om man ska lyckas eller bli iväg skjuten i tangentens ritning för att skotern får för sig att ställa sig upp igen.
( Varenda Polaris och numera även G4/Radien är betydligt bättre balanserade och lugnare i uppförande. )

Det jag gillade :tumme:
Fjädringen är ju suverän på dessa och tillgången på beggade uppgraderingsdämpare är ju stor då det är samma som i vilken RS/RE som helst, (framdämparna från dessa är för långa om man inte råkar, som jag, få tag på ett par -09 Lynx RS framdämpare som är lite kortare än Doos).
:thumbsup: Fin fint med lite synpunkter och erfarenheter. :thumbsup:

Blev det någon skillnad med RS-600 motorkuddarna ?



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: simon - BD 3900

Inlägg av simon »

2stroke skrev: :thumbsup: Fin fint med lite synpunkter och erfarenheter. :thumbsup:

Blev det någon skillnad med RS-600 motorkuddarna ?
Det kommer jag i ärlighetens namn inte ihåg :fakta: :think: ;)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: simon - BD 3900

Inlägg av 2stroke »

Vad har de olika årgångarna ( 2008 - 2017 ) RS framvagnsdämpare för C-C mått ?
Vad har Original dämparna för C-C mått ?
:think:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: simon - BD 3900

Inlägg av simon »

Nu hämtar jag från rätt dammiga förrådshyllor i bakhuvet men typ såhär:
2008 Slangmonterad Piggyback, längd okänd.
2009, (dom jag har), fast piggyback, samma längd på dämparkroppen som Doo RS men lite kortare kolvstänger då Lynx ville ha annat skidtryck än Doo. Dessa dämpare är "exakt" samma längd som 2020 Boondocker RE fick, (2019 BD RE hade lite kortare dämpare, så jag har kört mina RS-dämpare på min 2019 RE). Kommer jag ihåg det kan jag mäta längden någon afton, (synd jag inte läste detta i går kväll, jag höll i en av domi går kväll i garaget)
2010 och fram till XP/REX försvann använde nog lynx samma framdämpare som Doo och det ska väl vara samma längd som "civila" XP/Rex med fullbred framvagn har.

Grötigt blev det då i alla fall =)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: simon - BD 3900

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Nu hämtar jag från rätt dammiga förrådshyllor i bakhuvet men typ såhär:
2008 Slangmonterad Piggyback, längd okänd.
2009, (dom jag har), fast piggyback, samma längd på dämparkroppen som Doo RS men lite kortare kolvstänger då Lynx ville ha annat skidtryck än Doo. Dessa dämpare är "exakt" samma längd som 2020 Boondocker RE fick, (2019 BD RE hade lite kortare dämpare, så jag har kört mina RS-dämpare på min 2019 RE). Kommer jag ihåg det kan jag mäta längden någon afton, (synd jag inte läste detta i går kväll, jag höll i en av domi går kväll i garaget)
2010 och fram till XP/REX försvann använde nog lynx samma framdämpare som Doo och det ska väl vara samma längd som "civila" XP/Rex med fullbred framvagn har.

Grötigt blev det då i alla fall =)
:S :) :S :)

Detta med att Lynx har något kortare kolvstång var något helt nytt för mig.
Jag har alltid fått för mig att REX/XP och REX²/XS/XM hade precis samma längd på sina framvagnsdämpare.
....Den fysiska längden på dämparna skiljer sig sedan åt beroende på vilken "Bredd"
på framvagnen man har:

Spindel C-C
* Smal framvagn: 36"
* Mellan framvagn: 39"
* Bred framvagn: 42" ( tex RS. )

( 2013 ) Boondocker 3700/3900 har ju den Mellan breda framvagnen.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: simon - BD 3900

Inlägg av simon »

Jo men det var så vitt jag vet på en enda skotermodell, RS, och ett enda år, 2009, så jag vet inte om du behöver skämmas för att du missat det :lol:
(och dessa dämpare går inte köpa längre, och det finns nog inte ens reservdelar att köpa)

I övrigt stämmer det som du säger och man kan flytta grejer fram och tillbaka som man vill.
Jag har ju som jag sagt använt mina RS-dämpare på min Radien Boondocker och det går också bra MEN Radien/G4 har M8 bult som håller dämparna medans dom äldre har M10. Så jag har borrat ur ett par 10mm stumpar stång och gjort "radiella distanser", dvs hylsor med 8/10mm (id/yd) som jag stoppat in i dämparna för att dom inte ska glappa på bultarna.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: simon - BD 3900

Inlägg av 2stroke »

Vet du längden på dämparna till respektive framvagnsbredd ? :think:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: simon - BD 3900

Inlägg av simon »

Nej, inte utantill.
Kommer jag ihåg det kan jag mäta "smal" och "mellan" men har inga för fullbreda framvagnen.

...råkade förresten inhandla en komplett uppsättning Öhlins i helgen till Summit SPn jag beställt till nästa säsong. Var helt oplanerat men det dök upp en uppsättning som bara gått några enstaka mil till kanonpris så det gick inte låta bli =)
Skriv svar