RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av 2stroke »

kotte_parva skrev:Jag funderar på nåt liknande dock med en tredje fästpunkt.
Låter mycket vettigt.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av RannerKing »

Frågan är ju hur mycket starkare man vågar göra frontbågen.

Tanken med att bara göra en extra båge som bultas på originalet är att den ska kunna ge vika, min inte så jäkla lätt som original. Gör man en helt ny och den blir för stark börjar annat ge med sig till slut.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Dagens bilder & filmer!

Inlägg av RannerKing »

RannerKing skrev:
ands skrev:Vad är det mest som tar emot för dig rannerking när du tänker på bd´n, har en likadan som dig och tycker jag kommer överens riktigt bra. Jag provade ett par ca pro, men de var mest på hårt före jag hann testa. Nu är original tillbaka och det känns som att dem skär genom snön när man behöver de på ett härligt sätt.

Tänkte bara höra är intressant, sitter känslan från den förra kvar kanske?

Lite svårt att säga exakt vad det är.

Tror det som tar mest energi är när jag kör riktigt sakta och försöker snirkla mig fram i snårskogen.

Men givetvis var jag mer hemma på förra skotern än jag har hunnit bli på denna, har ju bara kört en halv säsong. Men ska fixa lite mer med fjädringen, min ovilja till skidres har nog gjort skotern lite bökig. Bland annat är den extremt tungstyrd på led om jag kör sakta. Men i lössnö och uppför håller sig skidorna nere, som dom ska.
Var och justerade fjädringen och provkörde idag. Framfjädrarna är bara spända så dom sitter på plats, annars ingen förspänning alls men så har jag haft hela tiden. Har ingen krängningshämmare och kör med väldigt mjuk lågfartskompression och hård högfartskomp. Spände centerdämparens fjäder, den hade jag tidigare som framfjädrarna. Bakdämparen har jag fjädern så den sjunker 8cm från toppläge med mig på. Även här mjuk lågfartskomp och hård högfartskomp.

På led lyfter den inte skidorna så farligt trots lite mer förspänning på centerdämparen, styrningen blev betydligt lättare och trevligare. Men i lössnö var skillnaden rätt stor. Skidorna vill upp på ett helt annat sätt. Har tyvärr inte klättrat nått så vet inte om den stegrar för mycket för min smak.

Men den blev betydligt mycket lättare att hantera när det är trångt, nu när den inte ligger så hårt på skidorna. Men onekligen är det med motorkraft och våld man tar sig fram, men skotern är inte direkt tänkt att fungera som en GL 250 eller GL 3900.

Funderar på att testa såga lite i mina SLP PP. Det ska enligt utsago göra skotern villigare att ligga på skrå och bryta ner.

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
kotte_parva
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 februari 2011, 07:53
Skoter: Lynx Boondocker -11

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av kotte_parva »

Gjorde den tredje fästpunkten idag från s-modulen till främre nitarna till bukskyddet,
kommer passa bolton och i samma nithål om man har bukskydd,
ska försöka få en båge man skruvar fast i originalet men lite bredare och sedan antingen med nit eller vagnsbult
beroende på om man har bukskydd i fästet med flera dformationszoner som sitter under pipan och förstärker åt alla håll,
fotot försvann tyvärr annars hade jag lagt upp prototypen här.
Kommer dock inte ha bort pipan före jag haft skotern på service samt uppdaterat mjukvara för elstarten jag nyss monterade.
Eller så har jag monterat nåt fel om tanken är att det ska funka out of the box :p
Vart passar den första pusselbiten???
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av RannerKing »

Försök få upp en bild! Hade varit kul att se.

Testade bocka till en båge, men maken till svårbockat rör har jag inte varit med om.
Ska se om jag hittar av någon annan kvalité och testa igen. Hade även kunnat bocka in sidorna lite till eller korta ner dom lite.

Dålig bild, dom där satans reflexerna gör det svårfotat.

Bild

Sen sågade jag lite i skidorna. Fegade och tog inte alls mycket, men ska bli intressant att se om det gör någon skillnad. Lättare att såga mer sedan än tvärt om... Var på en kortare provtur och det känns faktiskt som att det gör en skillnad även om jag sågade lite.

Bild

Har fått kolvarna bytta i onsdags. Måste nu köra upp 110liter bensin innan inkörningen är klar. Har tappat 300rpm vid full gas, så måste ändra ramperna tills vidare.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av bcool »

Du förstår nog inte hur mycket du behöver en s-36 framvagn... :peta:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av RannerKing »

Den behövs, men kostar...

Har letat en begagnad i ett år nu.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
kotte_parva
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 februari 2011, 07:53
Skoter: Lynx Boondocker -11

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av kotte_parva »

Jag kommer skära ut o bocka/svetsa fronbåge så den är kloss mot originalen,
dock mer utstick på sidorna liknande din båge.
Vart passar den första pusselbiten???
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av RannerKing »

Ja, bågen jag bockade ligger helt mot originalbågen, sedan sticker den ut på sidorna och även dessa är lite bockade bakåt.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Deesa
LynxTalk Member
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 april 2015, 01:22
Skoter: Rave RE 600R -20

Re: RannerKing - Lynx Boondocker 800 - 2012

Inlägg av Deesa »

Kul läsning, speciellt när jag har en likadan maskin :)
En liten fråga angående högre kammar...
Räcker det med dropbrackets eller krävs det att man släpper ner den i framkant också ?
Och så undrar jag vad det är för +1 dyna du har som passar på boondocker dynan ?
Vad jag fattat så ska man ha x-trim dynan för att klick-on ska passa ?
Men det kanske bara är jag som fattat fel.
Hursomhelst ett snyggt projekt :tumme:
Skriv svar