Sida 1 av 2

Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 18 mars 2012, 12:23
av Tojken
Efter tre veckors frånvaro från min Commander så är det dags att åka upp till fjälls för att få köra igen.
Min fundering är hur känslig Commandern är mot skarföre och blankis ?
Jag tänker då inte på varmgång utan risken att bränna slides.
Ni som har isrivare, vilken modell funkar isåfall bäst på Commandern ?

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 19 mars 2012, 20:40
av Tojken
Hallå, ingen som har några synpunkter kring isrivare ??

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 19 mars 2012, 21:04
av Lazer
Har wire modellen med en "klo". Har fäst dessa på skyddsplåten vid bromsskivan och växellådan. Inte helt perfekt men det funkar, blir kanska bra vinkel när de är nedfällda men de står ut utanför fotstegen när de är uppfällda. Brukar ha dom fastsatta med ett buntband under försäsongen så att det inte är mer ivägen än de behöver.

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 19 mars 2012, 22:48
av Tojken
Tycker du att den är känslig mot slidesbränning?

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 20 mars 2012, 08:00
av Lazer
Tojken skrev:Tycker du att den är känslig mot slidesbränning?
Ingen aning, hade ett par liggande så jag monterade dem. Kan inte säga att jag haft dom nedfälda allt för många gånger men är det hård skare så hjälper dom säkert till en del. Angående hur känsliga dom är mot slidesbränning får du fråga nån utan rivare.

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 22 mars 2012, 16:32
av niak
Tojken skrev:Tycker du att den är känslig mot slidesbränning?
Nu vet jag inte om -12:an har samma slides som -10:an.På 2010:an(Gt 600 Sdi) bränner slidesen ganska lätt vid skarföre och ändå har jag lägre kammar än Commandern.Monterade wiremodellen med dubbla klor i krängningshämmarfästena och problemet försvann.Dock vill isrivaren vrida sig i fästet då den bara sitter med en bult så den får justeras ibland.

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 3 april 2012, 05:19
av Lynxfun
Personligen kör jag inte med rivare då jag ännu inte hittat några jag trivs med, dock har jag sett ett montage med ett alu block monterat framför spindeln och med rivarna vända inåt som ser funktionabelt ut, annars klipper man bara bort skräpet på första bästa stubbe eller sten om de sitter på a-armarna eller i boggien.

Ska söka bilden men hinner inte före "silly season"

Slidesbränning
Personlig uppfattning är att våra slides har fått sämre kvalitet jämfört med för 5-8 år sedan, orsaken är att det som kostar är det som utmärker UHMW av toppkvalitet och det försöker de hela tiden spara på i slides och all övrig plast och paneler.

Min åtgärd under inkörning har alltid varit att börja med några svängar på närmsta längre välplogade skogsväg tills man känner att slidesen blir varma, lägg ett sandpapper under varje slidesskena, kör fram en mattlängd och upprepa några gånger,
Kör sedan några svängar till så de riktigt bränner ihop och sedan ut i lössnön för direkt avkylning, då blir ytan lite glaserad och det funkar riktigt bra, upprepa vid behov eller ny säsong.

Personligen tror jag också att fräsa några 2-3 mm djupa rillor längs slidesen skulle funka men har inte provat ännu utan det finns i idehörnan:)

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 10 maj 2012, 08:39
av grei
Jag har stora problem med slidesbränning på min Commander ( 2012 ).
Jag började känna av det tidigt i vinter trots att föret var sådant att det inte borde märkas alls på slidsen.
Jag monterade då isrivare med dubbelklo i krängningshämmarfästena och släppte på mattspänningen som ÅF hade justerat som den ska vara på 50 mila servisen.
När det inte hjälpte så skruvade jag fast vinkeljärn längst fram på fotstegen och fäste rivarna där så snöspruten far in på främre boogiehjulen.
Det blev något bättre men vid hårt före blir blecken glödheta efter några hundra meter vid lite högre hastighet.
Har nött ut ett par slides fullständigt och bytt till nya men problemet fortsätter.

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 11 maj 2012, 09:04
av Lynxfun
grei skrev:Jag har stora problem med slidesbränning på min Commander ( 2012 ).
Jag började känna av det tidigt i vinter trots att föret var sådant att det inte borde märkas alls på slidsen.
Jag monterade då isrivare med dubbelklo i krängningshämmarfästena och släppte på mattspänningen som ÅF hade justerat som den ska vara på 50 mila servisen.
När det inte hjälpte så skruvade jag fast vinkeljärn längst fram på fotstegen och fäste rivarna där så snöspruten far in på främre boogiehjulen.
Det blev något bättre men vid hårt före blir blecken glödheta efter några hundra meter vid lite högre hastighet.
Har nött ut ett par slides fullständigt och bytt till nya men problemet fortsätter.
Märkligt!, har själv t o m kört timvis på stenhårt före där knappt styrstålen gett avtryck i snön , utan märkbar varmgång , dessutom helt utan rivare.
Enda åtgärden vad gäller slides är de som beskrivits tidigare vid inkörningen dvs att medvetet köra dem varma på en isig skogsväg och det krävdes åtskilliga kilometer i +70 kph för att få dem lite varma men ändock gick det att ta på dem med handen en kort stund dvs de gick upp i 60-70 grader som mest.

Det med "standardmaskin", 20-40 kg i boxen och förare.

Kör du maskinen mer nedlastad eller med passagerare?

EN teori, kan det vara så att plastkvaliten varierar på slidesen?

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Postat: 11 maj 2012, 14:25
av RannerKing
I dessa dagar när allt massproduceras av maskiner och endast ett fåtal stick-prover görs på produkterna så kan det vara en möjlig teori.