Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Beppoe skrev:Hej igen,nu har jag varit till Diablo och fått variatorn ombestyckad.
Förspänningen på sekundären var på hela 16 Kg, inte bra.
Jag har bara provat en kortare sväng på hårt underlag och det funkar bra.
Top speed 154km/h.
Det blir roligt att testa när det blir tyngre före.
Jo, det är som jag nämnt ett flertal gånger sedan 08/09, de har åtskilligt att göra på kvalitetskontrollsidan sedan det löpande bandet infördes iom nya fabriken, min låg på 12 kg vilket även det är helt åt hvete om man vill ha utväxling över 100.

Finns många andra småsaker de slarvar med också, inget väsentligt men värt en natt i garaget före första tur med momentnyckel, nya bultar av högre kvalitet, lite loctite, kontaktfett/spray osv för att slippa stå där i onödan någon gång.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Lynxfun skrev:
Beppoe skrev:Hej igen,nu har jag varit till Diablo och fått variatorn ombestyckad.
Förspänningen på sekundären var på hela 16 Kg, inte bra.
Jag har bara provat en kortare sväng på hårt underlag och det funkar bra.
Top speed 154km/h.
Det blir roligt att testa när det blir tyngre före.
Jo, det är som jag nämnt ett flertal gånger sedan 08/09, de har åtskilligt att göra på kvalitetskontrollsidan sedan det löpande bandet infördes iom nya fabriken, min låg på 12 kg vilket även det är helt åt hvete om man vill ha utväxling över 100.

Finns många andra småsaker de slarvar med också, inget väsentligt men värt en natt i garaget före första tur med momentnyckel, nya bultar av högre kvalitet, lite loctite, kontaktfett/spray osv för att slippa stå där i onödan någon gång.
Jag tror tyvärr inte det är många XU-köpare som gör en sådan djupdykning in i maskinen då den äntligen levererats.
Det är ju åt h-vete att det ens ska behövas, kvaliten borde vara högre på så sanslöst dyra "moffaskotrar".
Min sekundärs förspänning är på 9 kg och kanske lite väl hård,
mer mot Utility än Touring men för mig passar det rätt så bra.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:
Lynxfun skrev:
Beppoe skrev:Hej igen,nu har jag varit till Diablo och fått variatorn ombestyckad.
Förspänningen på sekundären var på hela 16 Kg, inte bra.
Jag har bara provat en kortare sväng på hårt underlag och det funkar bra.
Top speed 154km/h.
Det blir roligt att testa när det blir tyngre före.
Jo, det är som jag nämnt ett flertal gånger sedan 08/09, de har åtskilligt att göra på kvalitetskontrollsidan sedan det löpande bandet infördes iom nya fabriken, min låg på 12 kg vilket även det är helt åt hvete om man vill ha utväxling över 100.

Finns många andra småsaker de slarvar med också, inget väsentligt men värt en natt i garaget före första tur med momentnyckel, nya bultar av högre kvalitet, lite loctite, kontaktfett/spray osv för att slippa stå där i onödan någon gång.
Jag tror tyvärr inte det är många XU-köpare som gör en sådan djupdykning in i maskinen då den äntligen levererats.Det är ju åt h-vete att det ens ska behövas,kvaliten borde vara högre på så sanslöst dyra "moffaskotrar".Min sekundärs förspänning är på 9 kg och kanske lite väl hård,mer mot Utility än Touring men för mig passar det rätt så bra.
Visst borde detaljer vara gjorda med högre kvalite´, samtidigt är det lite Ying och Yang då maskinerna säkert skulle vara 10-15 % dyrare om allt skulle vara 130 % även om den egentliga merkostnaden i produktionen bara vore 3%. De senaste 4-5 åren har ju inte prisuppräkningarna varit något speciellt , egentligen nästan stillastående.
Personligen skulle jag gärna antingen betala 5 % mer för bästa kvalitet på alla detaljer eller som man kunde göra förr och köpa en maskin i låda betydligt billigare och montera ihop själv, enda hjälp man behöver är den elektroniska HLRn när mjukvaran körs in.

Det är ju så att de räknar kallt med att de allra flesta aldrig märker av detaljer och att det är värt att hantera ett fåtal krävande via garantier eller godwill på olika sätt, räkna bara på om masinerna sliter mer rem eller förbrukar 0,3 % olja för mycket vilka intäkter det skapar för kedjan.

Men som du säger, att förspänning är helt off eller att momentdragningar är felaktiga ska inte förekomma då det gör att produkten avviker från spec så allt som avviker bör rapporteras till ÅF samt se till att denne anmäler det vidare i kedjan då de de facto är certifierade i olika kvalitetssystem, dessutom slarvas det med t ex förspänningen så finns det garanterat pengar att hämta i produktionen i form av effektiviseringar mm och de är de alltid villiga att ta
Bulkbenke
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mars 2012, 14:11
Skoter: Lynx Commander Ltd-12

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Bulkbenke »

Kör Commander-12 Ltd och har problem med att remmen släpper tråd som sen leder till remexplosion! Remmarna håller 30-40 mil. Linjerat variatorerna hos ÅF men problemet kvarstår. Drar ofta fullastad Nilapulka samt en hel del skotersladd. Alla tre remmarna har sedan exploderat vid fullgas och lössnökörning/lek. Vad ska jag göra? Fungerar 130-350 primärfjäder/414 ramper för min varierade körning eller rekommenderas ngn annan setup?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Bulkbenke skrev:Kör Commander-12 Ltd och har problem med att remmen släpper tråd som sen leder till remexplosion!
Remmarna håller 30-40 mil.
Linjerat variatorerna hos ÅF men problemet kvarstår.
Drar ofta fullastad Nilapulka samt en hel del skotersladd.
Alla tre remmarna har sedan exploderat vid fullgas och lössnökörning/lek.
Vad ska jag göra?
Fungerar 130-350 primärfjäder/414 ramper för min varierade körning eller rekommenderas ngn annan setup ?
Tre remmar var tufft,
hoppas ÅF förutom linjering har plockat isär och rengjort både primär och sekundär,
annars är där en hel del remskräp.

Enligt min uppfattning så bör du inte ge dig med ÅF förrän originalsetup funkar någorlunda dvs att de har ett svar på varför med förslag på åtgärd.

Om man antar att remmen slirar och blir för varm i det övre varvtalsområdet kan det vara förspänningen i sekundären som är fel,
som det beskrivs tidigare i tråden av flera inkl undertecknad så förekommer både 10 kg
eller mer rätt ofta vilket gör att det inte räcker med originalvikterna för att växla ut fullt.

Förresten, växlar den ut fullt på "lätten" ?
Bulkbenke
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mars 2012, 14:11
Skoter: Lynx Commander Ltd-12

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Bulkbenke »

Trevligt med svar.
Jag hade nästan gett upp!
Har nu lämnat in maskinen till ÅF en andra gång.
Tog kontakt första gången efter "två remmar".
ÅF säger sig sålt ett tiotal Commander per år och det är bara jag som har problem med remslitage....

Vid första försöket linjerades variatorerna med schimsning, samt släpptes det på förspänningen i sekundären med motiveringen att remmen skulle ligga i en bättre linje i det område som variatorerna arbetar mest.
Följderna av detta blev en maskin som växlade ihjäl sig i lössnö och klättring samt att jag mest kör på ettan vid offpist för att få åtminstone lite backshift.
Gav konceptet en chans i ca: 50 mil till nästa och tredje remexplosionen i våras.

Ny kontakt med ÅF och nu ska de ovan nämda variatorgrejjerna monteras samt sekundären ska justeras.

En främre boggi dämpare ifrån en RS ska också monteras in i boggien,
detta då jag inte kan få originalet att fungera på led utan att bottna.
:think: Några fler än jag som tycker att främre boggi dämparen bottnar redan vid mycket låg fart ?

Hur kontrollerar man, i praktiken, förspänningen exakt på sekundären ?

Som svar på din fråga så växlade sekundären ihjäl sig och motorn nådde bara toppvarv vid lätt före.

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Är ju inte riktigt säsong ännu, i alla fall inte för någon vettigare körning :)

Originalsetupen i variatorerna funkar för de flesta då de flesta sällan nyttjar XU maskinernas potencial utan kör dem som en gammal 59a.....
En väldigt grov uppskattning baserat titt i ögat på några ÅF mekar här i regionen är att vi som ställer högre krav på bl a variatorsetup är i minoritet, högt räknat kanske 10-15 % av sålda maskinerna dvs ca 230 per år i landet varav kanske 40-50 % i Norr och Västerbotten men det blir ju fler efterhand.

Med primären original så får jag känslan att din maskin har för lite förspänning, kontroll och justering är lite som förr i tiden, fiskvåg som tar upp mot 12-15 kg och en stund i garaget, bifogar en bild som har ca 10 år på nacken men du ser principen.
Förspänning justering.jpg
Själv har jag klarat mig med att fästa vågen i något av de frästa balanseringsgroparna ytterst på variatorskivan.
Personligen anser jag det är enklast att göra justeringen med sekundären på bordet o axeln fast i ett skruvstäd, losstagning är enkel, bara lossa överfallet på pelaren och dra rakt ut, kontroll går dock utmärkt att göra på plats.

Har själv fått till det hyfsat med dryga 8,5 kg i förspänning men det går att komma en bit till, framförallt med backshift vid hårdare lössnökörning med lite primärpul men det vart inte förra vintern.

Iom att du kör en del pulka samt sladd så tror jag att du inte skulle uppskatta att höja tillslagsvarvet om du sätter en 130-270-290-320 fjäder i primären men det är ju möjligt i alla fall och skulle tillsammans med lite mer pinnvikt ge bättre tryck i övre varvtalsregionen.
Personligenanser jag att man först bör justera och få originalsetupen att fungera någorlunda så man har något vettigt att jämföra med o sedan hitta det optimala för ens åkning, det kan ju dessutom vara en setup för första delen av säsongen och en annan för senare delen beroende på typ av körning och de varierande snöhydrologiska förhållandena.

Finns ju också 42-44 helixar till QRSn , har dock inte provat någon ännu så jag vill inte uttala mig om det är vägen.

Körde halva säsongen ifjol med originaldämpare och precis som i RCGn på 09an fungerade dessa bra och utan problem att bottna förutom vid ihållande aktiv körning kombinerat med att man satt ned som en hösäck.
Ligger själv på 100 strecket med utrustning och måste säga att så länge man står upp vid hård körning och "fjädrar med" så är original bra, dock som sagt, ihållande körning så tappar de.

Körde med ASA dämpare runtom senare delen och visst, inga problem att köra stenhårt närsomhelst och hur länge som helst utan någonsomhelst bottning o givetvis alldeles för fort oxå, dock är centerdämparen lite svår att få till då den tenderar att bli för hård vid den allra hårdaste körningen. Vart några intressanta tillfällen då den svarade för fullt och skapade några nära ... upplevelser och bakändan ville passera en i en framlängesvolt.

Sensmoral, en potent centerdämpare typ RS är säkert bra men den klarar att jobba bra mycket längre än övriga original 36 or så belastningen på dessa kan bli för stor men man vet inte föränn man testat.

Finns ett par maskiner som jag vet av som går med dämparuppsättning från Boondockern, lite omshimsade iofs men de säger att de funkar bra o det är gentlemän som kör riktigt aktivt och med hög bränsleförbrukning, dock kostar de liksom ASA en hyfsad peng
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bulkbenke
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mars 2012, 14:11
Skoter: Lynx Commander Ltd-12

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Bulkbenke »

Tack än en gång för informativa svar.

Hela ( XU ) Commander conceptet fungerar ju utmärkt.
Jag spenderar en massa dagar ute i vildmarken med jakt och fiske, många gånger med småbarn med på färden.
Viktigt för mig är att grejjorna lirar när det blir besvärliga situationer med mkt lössnö eller "ståpavatten".
Ofta vill man ha punch i maskinen vid sådana tillfällen...

Driftsäkerheten, när man behöver den som mest.
Jag vill kunna använda skotern utan att behöva vara orolig för remmhaveri stup i kvarten!

Komfort i startögonblicket får vara sekundärt,
huvudsaken det är lite tryck i maskinen och att remmen håller.

ÅF skall nu montera:
* 130-350 Blå/Rosa primärfjäder.
* 414 ramper.
* Skickar med 16,6 g viktpinnar.
* Spänner sekundär fjädern till 8,5 Kg.

:think: Tror ni det blir helt åt h-vete m tanke på mina önskemål ?
Senast redigerad av Bulkbenke den 16 november 2012, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Det torde bli alldeles utmärkt.
Det är inget "påhitt" utan en väl utprovad setup för Commander/Expediton/Grand Tourer.
Vet många som är väldigt nöjda med kalibreringen men ingen som är missnöjd.
Kör själv ej med originalremmen då den enligt min uppfattning inte tål värme,
Carlisle XS-821 is the shit.
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Jag kör 130-350 fjäder 414 ramper grymt mycket bättre att dra sladd med,
den håller upp varvet i starten så att den känns mycket starkare utan att det blir ryckigt,
går att gubbköra med (är inte säker när jag ej provat).
Jag skall täta några hål jag har där det kommer in snö, ser ingen annan lösning längre.

Carlisle rem...
ImageUploadedByTapatalk1355575820.660227.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar