Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Allt om Lynx bredbandare.
quvist
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 9 mars 2011, 23:32
Skoter: Lynx Brutal 850 -21

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av quvist »

Har pratat med min ÅF om problemet o dom är väl medvetna om problemet
och dom säger att det är meddelat till Rovaniemi om problemet
Försökte få mig ett längre stänkskydd men dom ville avvakta BRP`s svar innan dom gav något
Fanns det inte någon här på forumet som jobbade åt en ÅF och vad säger han i sådana fall ?
har han någon info ? eller ska det tystas ner så mycket som möjligt?
HAP
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 mars 2014, 18:29
Skoter: Lynx Commander 800 2014

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av HAP »

Nyköpt Commander-800 ( 2014 ) med allvarliga störningar för överhettad motor.
Jag har satt på isrivare och installerat manuell styrning för fläkt (på hela tiden) men har trots detta en tendens till att överhettas.
Kan kylningen vara för underdimensionerad då effekten är rätt hög ?

Jag har monterat in brytare för att kunna hålla fläkt igång hela tiden.
Även en lufttunnel riktad mot kylaren.
Isrivare och ändå tempar den högt.
Känns som att detta bör beaktas av BRP och en bulletin med rekomendationer för hantering av detta.
Termostatbyte är nästa steg men då gäller det att vara beredd och hålla koll.
Ska ju gå att dra med den oxå så...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Varit upptagen med annat

Att fläkten ska gå hela tiden är ingen långsiktig lösning!
Att det ska behöves trippelmontage av isrivare är ingen långsiktig lösning!
Att man ska ha en flärpa som släpar i backen är ingen långsiktig lösning!

Att mappa på mer bränsle midrange är en långsiktig lösning!
Att montera högflödestermostat är en långsiktig lösning!
Att optimera kylvattenströmmarna för kavitatinsförluster mm i motor/kylare är en långsiktig lösning!

Sedan är det bara välja göra nu eller göra sedan och prislapp för det,
och inte minst vem som gör det samt betalar för det i slutänden.

Jag fattar inte en sak,
HUR kan ni acceptera velande från ÅF/GA/Rovaniemi och tappa både förtroende för maskinen
och ej heller kunna nyttja den fullt ut, säsongen rinner ju iväg.

Visst, kör ni Commander 800 för att åka ned på pimpelsjön till påsk så spelar det ingen roll men .... :peta: :peta:

Det är väl bara ställa ned foten, herregud jag har samma ÅF som en del och min ÅF vet att det inte är lönt att svamla, reservdelar
(här segar BRP med tillgång/lager numera senare delen av säsongen ),
rep och garantier ska fixas i rimliga tider asap annars fixar jag dem själv på andra vägar och snabbare.


Min nästa maskin kommer jag med största säkerhet att kräva köp utan garanti som förr i tiden,
då slipper man svamla och vänta och dessutom blir det billigare/pengar över till det egna reservdelsupplaget.
För övrigt visar det sig att mina urvalsfaktorer för att byta till en Commander 800 2014 betalat av sig!

Just Sayiin!!
lyneks
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 januari 2014, 09:00
Skoter: Commander 800

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av lyneks »

Är det någon som har koll på hur termostathus med tillhörande termostat fungerar.
Stängs bypass ledningen till sugsidan på v-pumpen helt när termostaten är helt öppen, eller finns det ett flöde av "okylt" vatten direkt tillbaka till motorn. Är bypassen helt stängd så tvingas allt vatten genom kylarna, och är det på det viset är kylsystemet helt underdimensionerat.
Och vem vill ha skoter stående hos ÅF under bästa skotersäsong.
Nej jag vill nog "hanka" mig fram i väntan på en lösning som fungerar under alla förhållanden av körning, vilket jag anser är en garanti sak.
Gerka
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 januari 2013, 14:38
Skoter: commander 600 etec-13, commander 600 etec-11

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Gerka »

Jag har en 600 och är ju inte lika hårt drabbad som 800 åkarna men 600an går också varm om man hänger på en kälke eller en sladd, trots att BRP påstår att de skall klara av arbete.
Jag har varit skoterägare sedan 1970 och har upplevt kylproblem, boggiefjädrar, växellådsstrul mm, men i samtliga tillfällen har tillverkaren ställt upp och löst problemen.
Någon BRP produkt har jag inte ägt förut och tur är tydligen det, de verkar vara helt ointresserade av att de skotrar de säljer även skall gå att använda.
En sak är säker, om inte rödnäsorna i Rovaniemi löser det här på ett vettigt sätt så kommer det inte att sitta något BRP märke på min nästa skoter.
Det är tur att man har en Viking också så man kan åka även när vårföret börjar i mars - april. ;)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

TEST !!

Inlägg av 2stroke »

Tillfällig lösning för att se om problemet minskar:

1. Precis som på de äldre slidmatade ROTAX motorerna så kan man ju tvinga allt kylarvatten
genom kylarna genom att blockera "Bypass" slangen på lämpligt sätt.
Detta gäller även de modernare sk. Serie-III motorerna som började tillverkas 1999 --->
Även på dessa går det utmärkt att blockera 'Bypass' slangen för att verkligen skicka kylvattnet genom kylarna istället för rundgång = varmgång.

2. Alternativt monterar man ett ersättnings rör istället för det gjutna termostathuset.
Detta bättrar även på flödet.

:hacker: på Ski-Doo Summit-800R XRS ( 2007 ) så tyckte tydligen ROTAX själva att detta
fungerade bra då de levererades helt utan termostat direkt ifrån fabrik.
( 800R och 800 E-Tec är ju i sig samma motor förutom själva insprutningen ! )
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Termostathus...

Inlägg av 2stroke »

TERMOSTAThus med bättre flöde:

http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=140


_________________________
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
extmabg
LynxTalk Member
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 mars 2013, 13:56
Skoter: Commander 600 etec, Boondocker 3700 600

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av extmabg »

Vart då glatt överraskad när jag drog fullastad pulka med min 600 nu i veckan. Relativt hårda leder och ordentlig stigning verkade inte spela någon roll. Körde dessutom väldigt sakta bitvis, rädd som jag är för frugans skäll! Hade ju denna tråd i bakhuvudet då jag såg att även 600-ägare anslutit sig till varmkörarskaran. Fem staplar någon kort stund, för att sedan snabbt sjunka till fyra vid lite högre tempo. Nu skall man väl inte ropa hej än, men det gick bättre än väntat.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av niak »

Nää SDI det är grejor det, kyler motorn med bensin... :)
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:Nää SDI det är grejor det,kyler motorn med bensin...
Men du lastar ju så lite, de mängderna hö är väl max 100 kg :)
Skriv svar