Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Prickskytt skrev:Hej å hå, behöver lite mera hjälp med min variator setup, nu håller remmen och den drar bra men den växlar inte som jag vill. Om jag har klickern på 2 så varvar den i lössnö ca7000 vilket medför att sen känns orkeslös, klickar jag upp på 4 så drar den bra när jag klättrar i lössnö men den varvar alldeles för mycket på spår. Har märkt att den har en tendens att börja dra bra vid klättring i lössnö för att sedan tappa varv och bli orkeslös. Min fundering är när jag ökat spänningen i primären från 100/170 till 130/350 kanske jag måste spänna fjädern i sekundären för att få till det?
Hur växlar maskinen ut, bilderna nedan visar t ex att det finns kvar ca en remhöjd att växla ut runt 8000 rpm i både primär och sekundär.
Allt original med den elektroniska barnvakten permitterad till den digitala papperskorgen vilket ledde till att det är lätt att övervarva, växlar på dåligt när RAVE ventilerna öppnar, toppfart 130 kmh vid 8000 rpm på hårdpackat så det finns bättre uppväxling samt 20-25 kmh kvar att hitta.

Steg 1 är att släppa på förspänningen i sekundären då den är felaktig från från fabrik ca 10 kg vilket har funkat utmärkt ihop med barnvakten men inte sedan och den har en tendens att slira i primären vid hård acceleration både i lössnö och hårt underlag
XU Primary belt run mark.jpg
XU Sliding sheave belt run mark.jpg
XU belt run depth in sec.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Lynxfun den 27 februari 2012, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Samt ett par bilder på remhöjd samt remdeflektion
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Har inte bytt viktpinnarna, skall beställa 16g och se om det löser problemet.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.084215,18.330741
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Prickskytt skrev:Har inte bytt viktpinnarna, skall beställa 16g och se om det löser problemet.
---
Då borde det funka bättre....
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Kollade med handlaren, 16,7g tror jag att det fanns original, sitter på etec korta maskiner, är det dom?
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Prickskytt skrev:Kollade med handlaren, 16,7g tror jag att det fanns original, sitter på etec korta maskiner, är det dom?
Yep ! Precis dom ! Jag glömde de 0,7 grammen...
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Har leta att reparera först....ställde om klickern till 3an i dag när jag kom från jobbet och skulle testa en repa. Såg att det hade drivit bakom lon och klämde in handtaget mot styret, på rullen ut på baksidan och j..lar vad mattan rappade, har hört det flera ggr tidigare att när förlängningen viks in så slackar mattan så att den kuggar över. Bara att nu kuggade det när jag gasade lite på plan mark, halta hem(200m) och tittade då har den undre bulten (insex) gått av så att förlängningen pekar upp i bakkant, ungefär som på en Yamaha Xtx fast mycket mera. Hittade en rejäl spricka i förlängningen också så det blir att plocka lös och svetsa, byta bult.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?5tm3jn
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Prickskytt skrev:Har leta att reparera först....ställde om klickern till 3an i dag när jag kom från jobbet och skulle testa en repa. Såg att det hade drivit bakom lon och klämde in handtaget mot styret, på rullen ut på baksidan och j..lar vad mattan rappade, har hört det flera ggr tidigare att när förlängningen viks in så slackar mattan så att den kuggar över. Bara att nu kuggade det när jag gasade lite på plan mark, halta hem(200m) och tittade då har den undre bulten (insex) gått av så att förlängningen pekar upp i bakkant, ungefär som på en Yamaha Xtx fast mycket mera. Hittade en rejäl spricka i förlängningen också så det blir att plocka lös och svetsa, byta bult.
Har min mattspänning löjligt lös och mattan kuggar aldrig över.
Har iofs "flippen" ganska hårt inställd.
Det kan inte vara så att din bult varit av ett tag och gett dessa symptom ?
Garantijobb ?
Kolla med ÅF...
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Fixade förlängningen och skruvade i en ny bult, såg då att mattspänningen var väldigt sned. Spände vänster sida (den sida där bulten hade lossnat) ca2 cm för att mattan skulle gå rakt,
när jag provkörde tyckte jag att den inte kändes bra och när jag la i backen och backade flyttade sig förlängningen i sidled en par cm.
Hissade upp den och började kolla igenom boggien, hittade en till bult som fattades på höger sida, den som håller länkaget
(2 st stag bakom främre dämpare som är svetsade i ett rör som sitter mellan aluskenorna)
bulten som sitter genom boggieskenan och håller röret fattades.
Fick skruva tillbaka spännaren och sätta i en ny bult där också,
har spännt flippen och justerat mattspänningen till hysat lös och nu kuggar det inte över när skiderna lyfter lite.
Väntar på mina 16,7g pinnar nu.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

Prickskytt skrev:Fixade förlängningen och skruvade i en ny bult, såg då att mattspänningen var väldigt sned. Spände vänster sida (den sida där bulten hade lossnat) ca2 cm för att mattan skulle gå rakt,
när jag provkörde tyckte jag att den inte kändes bra och när jag la i backen och backade flyttade sig förlängningen i sidled en par cm.
Hissade upp den och började kolla igenom boggien, hittade en till bult som fattades på höger sida, den som håller länkaget
(2 st stag bakom främre dämpare som är svetsade i ett rör som sitter mellan aluskenorna)
bulten som sitter genom boggieskenan och håller röret fattades.
Fick skruva tillbaka spännaren och sätta i en ny bult där också,
har spännt flippen och justerat mattspänningen till hysat lös och nu kuggar det inte över när skiderna lyfter lite.
Väntar på mina 16,7g pinnar nu.
:ot: Försök hålla denna tråd ren ifrån andra saker än själva Topic !! :ot:

Bild
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar